7. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele Petr Knecht Učitelská intuice: hlavní problém profese? • Mnozí učitelé prokazují výborné schopnosti realizovat výuku a řešit související problémy. • Potíže se objevují, pokud mají zdůvodnit, proč použili právě určitý postup, příp. proč v určité situaci reagovali tak či onak. Analýza výuky jako klíčová součást profesních činností učitelů • Tvorba a strukturování obsahu výuky je v centru uvědomělé pozornosti učitele. • Analýza (interpretace) výuky zpravidla probíhá přímo v akci a je záležitostí učitelské intuice. Vrstvy učitelova vyučovacího stylu (Maňák & Švec, 2003, s. 38) Učitelská intuice: zdroj poznávací nejistoty • Učitelé často nedisponují znalostmi (pojmy), prostř. kterých by byli schopni svá rozhodnutí zdůvodnit. • Střídmá profesionální komunikace o problémech spojených s výukou. • Oslabená profesionální komunikace ve vztahu k praxi výuky podvazuje tvorbu pedagogické teorie. • Odtud pramení poměrně vysoká míra poznávací nejistoty rutinizace aktivit Učitelé jsou izolováni ve třídě?! Izolace ve třídě učitelům brání hovořit o svých myšlenkách a řešit společné problémy. Výzkum vzdělávání: základ školní pedagogiky • Jak víte, co funguje dobře? • Existují metody, které nefungují? • Co dělám dobře? Co dělám špatně? • Co je lepší? Aby žáky učení bavilo, nebo aby měli výsledky? • Lidé často zaměňují běžnou praxi za nejlepší praxi. • Hledáním odpovědí na uvedené otázky se zabývá pedagogický výzkum. (Pasch et al., 1998, s. 193) Evidence-based přístup „Evidence rather than tradition or authoritative personal opinion.“ Je lepší strávit více času problémovou úlohou, nebo diktováním textů? A jak mám žáky naučit pravopis? Kde hledat poznatky z výzkumů? Stovky zahraničních časopisů jsou dostupné zde: ezdroje.muni.cz Efektivní výukové strategie • Efektivní výukové strategie jsou takové vyučovací postupy, které mají prokazatelné účinky na výsledky žáků. Effect size Výkon žáků http://rpsychologist.com/d3/cohend/ visible-learning.org Vliv různých proměnných na výsledky učení Faktor Síla efektu Přístup učitele Upevňování, posilování 1,13 Kvalita výuky 1,00 Oprava/zpětná vazba 0,65 Náročnost cílů 0,52 Výukové strategie Přímá (frontální) výuka 0,82 Klima třídy 0,56 Pomoc spolužáků 0,50 Zvládající učení 0,50 Domácí úkoly 0,43 Vyučovací styl učitele 0,42 Způsob kladení otázek 0,41 Předstrukturování učiva (advance organiser) 0,37 Simulace a hry 0,34 Výuka podporovaná počítačem 0,31 Didaktická média (obecně) 0,30 Testování 0,30 Programované učení 0,18 Audiovizuální pomůcky 0,16 Individualizace 0,14 Cíle orientované na chování 0,12 Týmové vyučování 0,06 Novější verze v angličtině: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/ + vysvětlivky: http://visible-learning.org/glossary Žákovské faktory Kognitivní výbava 1,04 Schopnost učit se 0,61 Afektivní faktory 0,24 Fyzické charakteristiky 0,21 Domácí faktory Domácí prostředí 0,67 Zapojení rodičů 0,46 Sociální faktory Vrstevník 0,38 Televize -0,12 Přístup vedení školy Dlouhodobé cíle školy 0,24 Rozřazování žáků 0,18 Finance 0,12 Fyzické atributy -0,05 Propadání žáků -0,15 Literatura k tématu • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258.