Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti (téma 5) Tomáš Janík STAROVĚK – ANTIKA STŘEDOVĚK NOVOVĚK – MODERNÍ... MEZIVÁLEČNÉ... (PO)VÁLEČNÉ... SOUČASNÉ... STAROVĚK – ANTIKA STŘEDOVĚK NOVOVĚK – MODERNÍ... MEZIVÁLEČNÉ... (PO)VÁLEČNÉ... SOUČASNÉ... AGRÁRNÍ SPOLEČNOST INDUSTRIÁLNÍ SPOLEČNOST INFORMAČNÍ SPOLEČNOST STAROVĚK – ANTIKA STŘEDOVĚK NOVOVĚK – MODERNÍ... MEZIVÁLEČNÉ... (PO)VÁLEČNÉ... SOUČASNÉ... Filosofie Církev Hospo- dářství Stát Církev StátFilosofie Hospodářství Stát Hospo- dářstvíCírkev Filosofie Hospodářství Věda (filosofie)Stát Církev • Škola dospělých – filosofování a další obory • Sokrates, Platon, Aristoteles požadují ucelené vzdělání pro všechny svobodné občany – základ veřejného vzdělávání • Škola pro děG svobodných občanů (vládnoucí vrstva): čtení, psaní, počítání • Zprostředkování Písma • Kláštery a klášterní školy – centra vzdělanosti (vzdělávání kleriků) • Vzdělávání lidu je věcí cechů (řemesla), později i školy (Bürgerschulen) zprostředkovávající znalosti a dovednosti pro obchod – čtení, psaní, počítání • Vznik univerzit – center vysokého učení (i profesního: kněží, lékaři, právníci – později učitelé jako učení bakaláři či magistři) • Oslabuje vliv církve – osvícenství – do popředí se dostává věda: člověk zkoumá, experimentuje – univerzitní výuka – např. pitvy (nejen praxe, ale i budování teorie rozborem, tj. analýzou) • Fascinace přírodními vědami a jejich aplikacemi (století páry) • Budování školství jako systému státem (reglementace) – důležité pro vzestup gramotnosti • Školy pro děti lidu – učitel s rákoskou – škola prostředkem disciplinace – autoritativní přístupy • Humanizace školy a vzdělávání jako reakce na předchozí „rákoskovou školu“ • Reformní pedagogické hnutí, Nová výchova, pedagogický pragmatismus • Obrat k dítěti – víra v dítě, v jeho tvořivé síly a tvořivost – svoboda a odpovědnost • Aktivní činná škola, projektová výuka, učení objevováním, samoučení • Vynalézá se moderní didaktika • Popření výdobytku humanizované, svobodné, aktivní školy z období reformní pedagogiky • Obrat k autoritativnosti, poslušnosti a jednomu světonázoru, omezování autonomie v myšlení a jednání lidí ve škole • Škola jako služebná totalitní ideologie – výchova a vzdělávání jako indoktrinace • Úprava cílů a obsahů vzdělávání i výukových praktik (symboly a rituály ve jménu ideologie) • An#autorita#vní naladění jako reakce na období před 1989 • Vnitřní proměna školy přispěním angažovaných učitelů • Alterna#vní školy – návaznost na přerušenou tradici reformní pedagogiky a nové tvořivé přístupy k rozvoji školy • Kobercová „reforma“, proměny uspořádání třídy, počítače a tablety do škol, otevírání školy