Vývoj české školy, škola pro budoucnost (téma 6) Tomáš Janík Učit se Učit se Učit se V. I. Lenin Vždy připraven ̶ Učebnice vlastivědy pro 4. ročník ̶ Evropa rozdělena na socialistický a kapitalistický tábor ̶ Oddělení obou táborů symbolizuje tlustá hranice ̶ Železná opona ̶ Sametová revoluce 1989 2001 2013 2020 pád železné opony Bílá kniha: první strategie rozvoje vzdělávání (do 2010) S2020: druhá strategie rozvoje vzdělávání (do 2020) S2030: třetí strategie rozvoje vzdělávání (v přípravě) z Východu... návrat do Europy Systém státní socialistický školský systém dle sovětského vzoru centralisticky řízený demokratický, participativní školský systém orientovaný do Evropy těsné sepětí vzdělávací politiky a plánování přípravy pracovních sil centrální správa škol vzdělávací systém a systém přípravy pracovních sil jsou dvě relativně autonomní oblasti decentralizace a přesun (části) rozhodování na místní úroveň Škola Cíle kolektivizace unifikace (socialistická jednotná škola) příprava na život socialistické společnosti, příprava na práci a obranu vlasti individualizace diferenciace školní vzdělávání jako základ pro celoživotní učení pojetí člověka: rozvinutá osobnost s předpokladem zvládání výzev životapojetí člověka: všestranně rozvinutí socialistická osobnost Obsahy orientace na svět práce polytechnická výchova zvědečtění – orientace na vědní obory obecné vzdělávání orientace na život mezipředmětové vztahy klíčové kompetence Procesy vůdčí úloha učitele šablonovitá výuka humanizace (pedocentrismus) autonomie žáka aktivizace, orientace na potřeby 1989 • erupce nadějí, tužeb, přání i návrhů na reformu školství • na počátku neexistuje celková koncepce rozvoje školství – dílčí řešení (ad hoc = pro případ) • Školský zákon z r. 1984 pouze novelizován (nový Školský zákon až r. 2005) Bílá kniha 2001 (do 2010) demokratický, participativní školský systém orientovaný do Evropy vzdělávací systém a systém přípravy pracovních sil jsou dvě relativně autonomní oblasti decentralizace a přesun (části) rozhodování na místní úroveň individualizace diferenciace školní vzdělávání jako základ pro celoživotní učení pojetí člověka: rozvinutá osobnost s předpokladem zvládání výzev života obecné vzdělávání orientace na život mezipředmětové vztahy klíčové kompetence humanizace (pedocentrismus) autonomie žáka aktivizace, orientace na potřeby 1989 2001 198 9 201 2 od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování celoživotní učení pro všechny přizpůsobení vzděl. a studijních programů potřebám života ve společnosti vědění monitorování a hodnocení kvality a efektivtiy ve vzdělávání podpora vnitřní otevřenosti a otevřenosti vzdělávacích institucí proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 2001 odpovědné řízení (založené na datech) podpora učitelů - kvalita výuky 1989 2013 redukce nerovnostní ve vzdělávání 2020 2001 1989 2013 zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život 2020 Strategie 2030+ snížit vzdělanostní nerovnosti a zvýšit spravedlivost v přístupu ke vzdělávání 1989 2001 2013 2020 přehodnocování dřívějšího systému a návrhy řešení SHRNUTÍ budování nového systému a zavádění do praxe rozrůzňování systému Kudy kam...? Představení reformní křižovatky – kruhového objezdu se 3 + 1 výjezdy • směrovníky u jednotlivých výjezdů (slogany) • pohledy na edukační krajinu po opuštění kruhového objezdu tím či oním výjezdem (logika fungování) • lidé za volantem (aktéři) • čeho se obávat (rizika) Když se to vezme kolem a kolem a kudy dál (ven) vstupová reforma (kurikulární) výstupová reforma (testová) procesová reforma (didaktická) EDUout: vyprazdňování školy (ideje i instituce), descholarizace-privatizace- rescholarizace vstupová reforma (kurikulární)Slogany: • školy si píší svá kurikula • my máme kurikulum, ó, my se máme… Logika: • operuje na vstupu systému • drží ve hře vzdělávací obsahy (v ČR vede ke kompetencím) • ve variantě dvojúrovňového kurikula realizuje ideu decentralizace tvorby kurikula a posiluje autonomii škol Aktéři: • tvůrci, implemantátoři, realizátoři kurikula (VÚP/NÚV 05-13) Kritika/rizika: • odvádí učitele od výuky k psacímu stolu • nemá velkou sílu měnit výukovou praxi, neboť je papírová • přecenění ohledu na kompetence jde ruku v ruce s rizikem obsahového vyprazdňování školního učení procesová reforma (didaktická) Slogany: kultura vyučování-učení: kvalita výuky/školy profesní společenství: rozvíjející hospitace učitelství jako aktivistická profese Logika: • operuje v “černé schránce” školského systému • jde jí o kvalitu toho, co je didakticky nejryzejší: vyučování-učení • podprována dalším vzděláváním učitelů: realizuje se ve spolupráci mezi učiteli a výzkumníky ve školách (schoolbased), staví na analýze výukových situací (research-based) a na navrhování a ověřování (design-based) způsobů jejich alternativního (lepšího) řešení Aktéři: • angažované učitelstvo sobě + podpora z fakult a odjinud (např. Hejného matematika, Heuréka, Didactica Viva…) Kritika/rizika: • může se zvrtnout v metodikaření • nebezpečí formalismů a potažmo obsahového vyprazdňování výstupová reforma (testová) Slogany: plošné testování, výstupy z učení, evaluační standardy skandální zjištění z mezin. srovnávacích šetření Logika: • základem řízení ve školském systému je měření vzdělávacích výsledků • soutěž škol (ideologie konkurenceschopnosti) • testování, mezinárodně srovnávací šetření - žebříčkování • skandalizace výsledků - konstrukce vzdělávacích katastrof, zavedení válečné terminologie, šíření paniky, hysterie Aktéři: • ministerské kontrolní orgány, testovací agentury • edukační metrologové z výzkumných institutů, „experti“ na vzdělávání Kritika/rizika: • vytváří se sebereferenční svět klamu (Scheinwelt) - řeší se “data o vzdělávání” spíše než vzdělávání jako takové • škola se mění v soutežiště a bojiště - vystresovaní rodiče požadují od vystresovaných škol hyperkvalifikaci pro své vystresované děti (angličtina od MŠ, esperanto od 3. třídy, digitální gramotnost implantovat po narození) EDUout: vyprazďnování školy (ideje i instituce), descholarizace-privatizace-rescholarizace Slogany: • nejlepší škola je život - učit netřeba, stačí s dětmi být (škola domácí/lesní) • proč se učit, když je všechno na Google - hackni si své vzdělávání • nespokojení rodiče zakládají školy pro své (nespokojené) děti • škola je dobrý byznys: ten, který by nejraději školy zrušil, je teď zakládá… Logika: • v reakci na problémy, které běžně běžná škola má, se mnoha různými směry rozvíjejí aktivity, které “řeší” problém školy • školu jako ideu i instituci vyprazďnují - někdy tak činí z neporozumění tomu, že idea školy je v pořádku, jind tak činní v zájmu svého vlastního podnikatelského zájmu (descholarizátor rescholarizátorem) Aktéři: • o.p.s. ... a.s. ... s.r.o. … typu EDU-out Kritika/rizika: • riziko destabilizace školy jako ideje a instituce • riziko obsahového vyprazďování školy přináší vážné důsledky - oslabení zájmu o “věcnost” Školy (v) budoucnosti • Bude pokračovat decentralizace školství – školy budou více vyrůstat zespoda a rozvíjet se zevnitř, budou se více síťovat • Školy se více otevřou svému okolí (posílí v nich princip regionálního) a stanou se vzdělávacími centry komunit • Ve větší míře se ze škol stanou celodenní školy jako instituce komplexní edukační péče – posílí v nich interprofesionalita • Školy se vyprofilují (najdou „svoji“ parketu) a zlepší sebeprezentaci • Populace žáků bude více rozrůzněná (sociálně, kulturně, jazykově apod.), školy budou přehodnocovat zaběhané způsoby práce • Význam základních kulturních technik (čtení/psaní/počítání) a vědění o sobě a světě bude zachován a vzroste význam tzv. měkkých a přenositelných kompetencí: umět si klást cíle, učit se učit • Učitelé rozšíří svoji aprobovanost o nové dimenze nad rámec tradičních vyučovacích předmětů Jízdní řád: kdy-odkud-kam-o čem • Tři scénáře budoucnosti školy a učitelské profese (OECD) pokračování posilování oslabování • Postřehy svědčící o naplňování scénářů posilování a oslabování Scénáře vývoje školy (upraveno dle OECD...) Pokračování současného stavu Udržování byrokraticky řízených školských systémů (tradiční model) Posilování funkcí školy Školy jako hlavní střediska společenského života obcí (model komunitní školy) Školy jako organizace zaměřené na procesy učení (model učící se školy) Oslabování funkcí školy Sítě učících se v podmínkách společnosti sítí (učební sítě) Uplatňování tržních mechanismů ve vzdělávání (tržní model školy) Scénář: posilování Scénář: oslabování budování školského systému povinná školní docházka budování systému a uč. přípravy rozvinutí učitelského povolání do profese (vzestup – prestiž) rozvoj školy jako silné instituce zvládající nové výzvy humanizace školy obrat k dítěti ped. reformismus znevažování školy a učitelů heroická očekávání vs. reálné možnosti školy posilování pojetí učitele jako úředníka a technokrata de-kvalifikace (snižování požadavků na vstup) odliv z učitelské profese a stárnutí uč. sborů • Budování školských systémů a zavádění povinné školní docházky má zásadní přínos pro zvýšení gramotnosti obyvatelstva a pozdvižení jeho kulturní úrovně. • Pozdvižení učitelského vzdělávání z učitelských ústavů (sekundární či postsekundární vzdělávání) na fakulty univerzit (terciérní vzdělávání) je odpovědí na skutečnost, že učitelství musí být znalostně založenou profesí předpokládající náročnou přípravu. Vlivy působící ve směru posilování budování školského systému a učitelské přípravy • Formování školských systémů je současně procesem vyhraňování pedagogických profesí – zejména profese učitelské. • Učitelské profesi je v systému svěřována speciální úloha (výchova a vzdělávání dětí), která je vnímána jako společensky i individuálně závažná – tudíž je vznášen požadavek na profesionalitu. • Učitelstvo „dělá kariéru“ – realizuje společenský vzestup (zvláště dobře je to patrné u učitelů primárních škol) a těší se relativně vysoké prestiži (jakkoliv učiteli samými prestiž jejich stavu nemusí být vždy vnímána jako vysoká). Vlivy působící ve směru posilování rozvinutí učitelského povolání do profese • Pedagogické profese jsou aktérem pozitivních posunů v náhledu na člověka/dítě. • Přispívají k humanizaci školy a potažmo společnosti: s narůstající empatií a porozuměním se obracejí k dítěti a podávají mu pomocnou ruku. • Učitelstvo vynalézá pedagogiku a didaktiku, čímž napomáhá zefektivňovat vzdělávání, takže se daří relativně účinně poskytovat vzdělávání zvyšujícímu se počtu osob po delší dobu. Vlivy působící ve směru posilování humanizace školy, obrat k dítěti, ped. reformismus • Škola je nakonec možná jednou z mála institucí, které dávají naději, že zvládneme i ty nejnáročnější výzvy jako jsou informační exploze, zvyšující se heterogenita žáků, migrace apod. • Společnost nedisponuje jiným srovnatelným systémem, který by se týkal všech (nejen dětí, ale i jejich rodin a širších komunit), v případě, že mají školy dostatek sil a expertnosti, může se s nimi v tomto ohledu počítat (naopak: necháme-li školy padnout na kolena, stanou se samy problémem nás všech). Vlivy působící ve směru posilování rozvoj školy jako silné instituce zvládající nové výzvy Vlivy působící ve směru oslabování znevažování školy a učitelské profese • Je vykreslován obraz školy jako muzea starých pokladů, které nikdo nikdy nebude k ničemu potřebovat. • Učitel je prezentován jako profesionálně deformovaný (vztyčený ukazovák). • Jakožto nectnost je učitelům předhazována lenost... Vlivy působící ve směru oslabování heroický obraz vs. nízká subjektivně vnímaná zdatnost • Heroický obraz učitele a školy, od nichž se očekává vyřešení všech možných problémů světa, kontrastuje se slabším profesním sebevědomím učitelů (srov. výzkum TALIS). • Namísto funkčního rozlišení a zapojení širšího spektra pedagogických profesí se nezvladatelně rozšiřuje záběr učitelské profese. Vlivy působící ve směru oslabování pojímání učitele jako úředníka a technokrata • Pro středoevropské pojetí učitele jako vykonavatele státního zadání v byrokratizovaném školském systému je charakteristická tzv. úřednická mentalita (srov. něm. Unterrichtsbeamte – úředník pro výuku). • K posilování úřednického charakteru učitelské profese může docházet také vlivem nevhodně koncipovaných standardů a kariérních systémů či formalistního zavádění školských reforem. • V systémech, kde významnou roli hraje testování žáků, se učitelé stávají technokraty a vzdělávací proces se stává standardizovanou technologií. Vlivy působící ve směru oslabování odliv z učitelské profese a stárnutí učitelských sborů • Nedostatečné finanční ohodnocení, nízká atraktivita, nemožnost kariérního vzestupu v kombinaci se zvyšujícími se náročností učitelské práce vede k odlivu z profese a k problémům s rekrutováním mladých učitelů. Vlivy působící ve směru oslabování de-kvalifikace: snižování kvalifikačních požadavků • Jednou v souvislosti s finanční krizí, jindy v souvislosti se vzdělávací expanzí se objevují články sugerující nezbytnost de-kvalifikace. • Na místech učitelů se tu a tam objevují lidé (místy bez příslušné kvalifikace) označovaní jako koučové či poradci – posouvá se chápání učitelské role. Návrh na snížení kvalifikačních požadavků na bakalářskou úroveň... Scénář: posilování Scénář: oslabování naplňují se oba scénáře souběžně dochází k re(de)profesionalizaci ve školství a učitelství