▪ BLOOMOVA TAXONOMIE (zpracováno podle Byčkovského, Kotáska, 2004, s přispěním Andersona, Krathwoohla, 2001) I. ZAPAMATOVAT: oživit znalosti z dlouhodobé paměti ZNOVUPOZNÁVAT : lokalizovat znalosti z dlouhodobé paměti ZNOVUVYBAVOVAT: vyvolávat z paměti › Žák si dokáže na základě pamětních procesů vybavit, reprodukovat nebo rozeznat dříve naučené informace. Doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, určit, vybavit, seřadit, vysvětlit, vybrat, uvést seznam, říci kdy, kde, co, kolik… II. POROZUMĚT: konstruovat význam sdělení (ústního, písemného, grafického…) INTERPRETOVAT: vysvětlovat, znázorňovat, parafrázovat, přeložit /převyprávět DOLOŽIT PŘÍKLAD: ilustrovat, uvádět příklady KLASIFIKOVAT: přiřazovat do určité kategorie SUMARIZOVAT: shrnout, zobecňit, abstrahovat USUZOVAT: formulovat závěry (extrapolace, interpolace, predikce) SROVNÁVÁVAT: porovnávat kontrasty, měřit shody a rozdíly OBJASŇOVAT: konstruovat modely (situace, stavy, systémy…) › Žák dokáže vlastními slovy vyjádřit dříve naučenou látku, prokáže pochopení učiva. Dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, upravit, předložit, provést, vyjádřit vlastními slovy nebo jinou formou, vypočítat, zkonstruovat, opravit, změřit… III. APLIKOVAT: užít známé postupy v daných situacích APLIKOVAT: uskutečnit postup na známém úkolu IMPLEMENTOVAT: aplikovat postup v nové situaci › Žák dokáže použít dříve naučenou látku při zpracování látky nové, umí použít abstraktní a obecné poznatky v konkrétních situacích. Aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, řešit, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet, zařadit, nalézt, vyřešit, vybrat, použít… IV. ANALYZOVAT: rozložit celek na části a určit vztahy částí mezi sebou a k celku ROZLIŠOVAT: vyčlenit / selektovat STRUKTUROVAT: vyhledávat souvislosti, uspořádávat, integrovat… PŘISUZOVAT: specifikovat (vlastnosti) › Žák umí rozčlenit složitou věc na jednotlivé části a vysvětlit, proč je sestava vztahů uspořádána daným způsobem nebo jaké příčiny k takovému uspořádání vedly. Analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat, porovnat, rozdělit do skupin, nalézt společné a rozdílné znaky V. HODNOTIT: vyjadřovat hodnotící stanoviska na základě kritérií a standardů OVĚŘOVAT: přezkoumávat, testovat, monitorovat POSUZOVAT: vyjadřovat kritické soudy, posoudit efektivnější řešení, odhalovat nesoulad mezi formulacemi, posoudit vhodnost… › Žák dokáže na základě dříve osvojených norem a kritérií posoudit a přezkoumat informace, vyjádřit kritické soudy etc. Argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit, porovnat, posoudit, provést kritiku, prověřit, srovnat s normou, vybrat, vyvrátit, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit… VI. TVOŘIT: dávat prvky dohromady (syntetizovat)tak, aby vytvářely funkční celek reorganizovat prvky do nových struktur a modelů GENEROVAT: formulovat (alternativní) hypotézy, zobecňovat PROJEKTOVAT: navrhovat postupy řešení problému PRODUKOVAT: vytvářet, konstruovat, vynalézat originální dílo / produkt › Žák dokáže vytvářet nová užitečná řešení a produkty. Dokáže řešit problémy, u nichž si uvědomuje cíl, ale nezná předem cesty a způsoby provedení. Kategorizovat, kombinovat, modifikovat, navrhnout, organizovat, reorganizovat, vytvořit originál, komponovat, zobecnit, předvést, stanovit, předpovědět, shrnout…