Diferencovaná výuka Mgr. Dana Veselá, Ph.D. Diferencovaná výuka • výuka zajišťující, aby se všichni žáci optimálně učili (dosáhli svého maxima) navzdory svým odlišnostem, tedy spíše s využitím své odlišnosti (Kasíková, Straková, 2011) • cílem diferenciace je vytvořit vhodné podmínky pro všechny žáky ve třídě (Čapek, 2015) • pokud využíváme diferencované učení, zapojíme do procesu učení všechny žáky a dbáme přitom na jejich maximální rozvoj • jedno z podpůrných opatření • diferencování (rozrůznění, rozlišení) metod, forem výuky, učiva, organizace výuky apod. Legislativa • § 16 školského zákona - žák se specifickými vzdělávacími potřebami – osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje využít podpůrná opatření • vyhláška č.27 o vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami • podpůrná opatření 1. – 5. stupně Podpůrné opatření 1. stupně (výukové problémy) • změna velikosti písma (zvětšení!), řádkování (pomocné linky), formátování • zvýraznit klíčová slova • zjednodušit zadání, dopomoc prvního kroku (ověření porozumění zadání) • poskytnutí vytištěného zápisu • tolerance písemného projevu (tiskací písmo, počítač) • strukturovat text a úkoly (úkol bezprostředně za textem) – u „velkých“ písemek pomůže např. u poruch soustředění rozstříhat písemku na jednotlivé úkoly, dávat postupně) PO 1. stupně (výukové problémy) • pokud se střídá více pedagogů ve třídě, sjednotit postupy (pro žáky i rodiče čitelnější) – např. vlepované zápisy • dopomoc asistenta pedagoga i učitele, hodnotí pouze pedagog • záložky, tabulky, přehledy, okénka • více času k dokončení úkolu (pozor na přetěžování, lépe rozdělit a zadat ve dvou následujících dnech) • názor (počítadlo, krokovadlo, fazolky, knoflíky, osa) • ústní forma ověřování (pozor ne všem vyhovuje) • mírné zkrácení psaní – např. písanka (opiš jen jednou, ne celý řádek) • diktát po přípravě PO 1. stupně (problémy v chování) • stanovit pravidla (pravidel málo, ale trvat na nich, zařazovat postupně, motivační systém – např. hora) • zřetelně a jednoznačně formulovat pokyny • pokud více ped. pracovníků - důležitá jednotnost • využívat neverbální komunikaci (i např. poklepání na lavici, pokud snese dotek) • zavedení deníčku – zapisování úkolů, hodnocení chování • střídat činnosti • rozvržení lavice (např. zde odkládám všechny pomůcky) • oceňovat snahu, pokroky, cíleně • navázat spolupráci a úzce spolupracovat s rodinou PO 1. stupně (nadaní) • rozlišit šikovný x nadaný (sociálně zdatný, orientuje se, pohotový, hlásí se, „štika“) x (obvykle mlčenlivý, přihlásí se jen, když ostatní neví, obtížná orientace v sociálních situacích, k sobě velmi kritičtí) • spolupráce s Mensou při identifikaci nadání (IQ nad 130 – matematická oblast, nutné potvrzení v PPP • umožnit rychlejší postup • méně zařazovat procvičování • mít zásobník rozšiřujících, obohacujících, motivujících tvořivých úkolů (karty, slohy,logico) • Podpora účasti v olympiádách, soutěžích PO 1. stupně (nadaní) • vhodné zařadit ho do vyvozování nové látky, ukázat postup, ale pokud už ví, neprocvičovat dlouho • využít pro vrstevnické učení • vyhledávání informací navíc, příprava referátu, prezentace pro třídu • trvat na kvalitním odvedení práce jak u úkolů povinných, tak nadstavbových • podporovat rozvoj v oblasti, kde nadaný není • nutné vytvářet prostor pro získávání sociálních zkušeností (je dobré pro něj vybrat skupinu podobných žáků – rozšiřující učivo po vyuč., ať není sám) PO 1. stupně (sociální oblast) • stanovit priority v kompenzaci deficitů v oblasti sociálního chování • spolupráce se školním psychologem • důležitá je pravidelnost, jistota (obrázková schémata, psané postupy, vyučovací hodiny v obrázcích – co bude probíhat celý den) • úpravy v místní a časové organizaci (označení místa v šatně, prostoru pro pomůcky) • častá komunikace s rodinou • peer program • individuální rozhovor v běžných situacích • modelové situace, dramatizace se skupinou Organizace diferencovaného vyučování Vyvozování • všichni pracují společně (nejprve zopakujeme vše, co potřebujeme znát, než vyvodíme nové) • mohou být podněty pro šikovné děti, aby vyvodily samy Společná práce • všichni musí vyzkoušet na příkladech • k tabuli vybírat postupně od šikovnějších • pokud identifikujeme skupinu, co nepochopila, vysvětlíme znovu, ostatní však již procvičují samostatně Samostatná práce • stejný obsah, lišit se může rozsah – ukázka + stanovíme, co musí zvládnout všichni • učitel by měl stihnout vše zkontrolovat, aby věděl, zda se všichni „chytli“ – důležitá pedagogická diagnostika Diferencované procvičování • běžně cvičení z učebnice, z pracovního sešitu, na připraveném pracovním listu • před začátkem označit povinnou část, zadat, co mohou dělat ti, kteří budou hotoví • učitel (asistent pedagoga) se může pohybovat po třídě, poradit, sledovat, kontrolovat • pro hotové jiný úkol – např. procvičování na koberci ve dvojicích (jeden čte slova, druhý ukazuje jaké i/y napíše, rozděluje do sloupců ě/je atd…) • hotoví si mohou brát procvičovací karty Role asistenta pedagoga • při současném složení žáků ve třídách není již možné učit účinně frontálně • vzrůstá důležitost dalšího pedagogického pracovníka – asistent pedagoga • nezbytná souhra s pedagogem – vzájemný respekt, vhodné pedagogické vzdělání, nicméně by neměl přebírat roli pedagoga, pracuje pod jeho vedením, pedagog je zodpovědný za výsledek učení ( i za hodnocení) • dopomáhá při organizaci práce • učitel je uvolněn a může se věnovat žákům, kteří to potřebují, věnovat se nadaným žákům • pomáhá zapojit se žákovi do sociálního dění ve třídě (nácvik sociálních dovedností, vysvětlování situace) Kartičky • samostatná práce žáků, práce s chybou – chybou se učím, přistupuji k sobě fér, jsem zodpovědný za svoje učení • čtyři stupně (odlišeno barevností) – žlutá = základní úroveň, zelená a modrá = vyšší úroveň, červená = nejobtížnější, obsahuje i tvořivé úkoly pro nadané žáky • zadání ponecháno na učitelském stole, řešení rozmístěno po koberci – rozložené všechny karty • k vyšší úrovni postupuje žák, pokud pracuje max. s 1 chybou v úrovni předchozí • samostatné práci předchází společný zácvik, sami si kontrolují výsledky, zapisují do karty (tabulky) počet chyb nebo počet správných / z kolika Kartičky - využití • nácvik – 1 stejnou kartičku nafotíme všem, řešení na tabuli, zkontrolovat společně • nutné zadat minimální počet, který musí každý splnit (např. minimálně 3 karty za 20 minut), sami si zapisují do tabulky (na konci hodiny se zakroužkuje, co bylo uděláno, tabulka tak připravena na další procvičování) • možné využít při procvičování učiva • při suplování, jako domácí úkol, jako opakování před testem nebo po prázdninách • nabídnout rodičům k domácímu procvičování, při neprospěchu žáka, při nemocnosti Kartičky Diferencovaný diktát • diktát po domácí přípravě (+ zpětná vazba, připravil jsem se ano/ne) • diktát bez přípravy, ale zkrácený o 1-2 věty • autodiktát ( po třídě rozmístěná slova – žák z nich má složit vlastní větu, diferenciace – nadaný píše dlouhou) • doplňovačka (doplňuje jevy současně s tím, že ostatní píší, soustředí se jen na konkrétní jev, neunavuje jej samotný úkon psaní, ale nefixují si správnou podobu napsaného slova) • kombinace diktát + doplnění (část žáků má velkou únavu na konci, zpočátku píší diktovaný text, např. poslední dvě věty doplní) • bonusové úkoly v diktátu (pro rychlé, nadané – spočítej vyjmenovaná slova, podstatná jména, napiš krátké pokračování diktátu, najdi zdrobnělinu atd.) Kde je chyba? – najdi si sám svou chybu • Tečka k větě (k řádku), kde je chyba • Zakroužkovat slovo s chybou – najdi chybu • Pokud je hodně chyb, podtrhnu slova, která jsou správně, společně pak hledáme chyby Způsoby dělení žáků do skupin • Fotky, obrázky – zvířátka/věci/povolání/rostliny (4 skupiny) • Losování po hmatu (kamínek/mušle/šiška/pecka) • Kousky obarvené vlny • Různé druhy přírodnin • Kartičky se jmény (fólie), losování do skupin (nejprve se losuje 1. do 1. skupiny, 1. do 2. skupiny…) • Barva oblečení, pohlaví, počet sourozenců • Karty (na kartách písmena, symboly, čas na hodinách – 1. skupina 13.00, 2. skupina 12.15 apod.) Skládankové učení • metoda vzájemného učení žáků, žáci rozdělení do skupin • projektové vyučování – spjaté s realitou, volba, odpovědnost, mezilidské vztahy • programové učení – malé kroky, aktivní odpověď, zpětná vazba, vlastní tempo, hodnocení (pozitivní) • každý ve skupině má svou roli (úkol), odchází do jiné skupiny – rozlišeno např. podle barev, dostanou text, přechází do jiné skupiny, kde řeší např. otázky ke slovním úlohám, připraví si výpočty a odpovědi, pak se vrací do původní skupiny. V původní skupině každý dle své barvy odpovídá na otázky – každý má čím přispět + supervizor (je ten nejschopnější ve skupině, dohlíží na respektování pravidel) Metoda čtyř rohů • v každém rohu téma, které tam připraví učitel. • každý žák si vybere, kde chce pracovat, rozhodnutí zlepšuje motivaci k činnosti • pokud u jednoho rohu skončí větší počet žáků, skupina se rozdělí a bude mít zpracované jedno téma do dvou podtémat nebo pracuje jako celek, kde musí dojít k důsledné dělbě a řízení práce Skupinová práce • rozdělení podle úrovně – např. 1. úroveň: přečti si ukázku a vymysli pohádku na vyjmenovaná slova, 2. úroveň: vyřeš křížovku a vymysli vlastní, 3. úroveň: přiřaď obrázek k vyjmenovaným slovům Staniční vyučování Týmová selekce obtížnosti úkolů • výběr obtížnosti je ponechán na rozhodnutí týmu • např. skupina 4 žáků, 6 úloh různé obtížnosti, sami se musí rozhodnout, kdo dostane jaký úkol ( zadaný úkol pak musí jedinec vyřešit bez pomoci) – uspět mohou pouze jako tým Individuální selekce úkolů • nastavení obtížnosti je ponecháno na rozhodnutí jedince • diferenciační učení na stanovištích – rozmanité úkoly tematicky spojené, žák si zpracovává v různém pořadí – výběr cesty • vlastní tempo (např. 5 z 11 úkolů vyřešit povinně) Čtenářské listy • čtení s porozuměním - podle úrovně (základní verze, zkrácená verze, rozšířená verze) • text doplněný úkoly Čtenářské dílny • platí pravidla • Soustředěné čtení na pohodlném místě 20 minut • pedagog může zadat otázku, formulování odpovědi • horké křeslo Čtenářské listy o přečtených knihách Čtenářská dílna Čtenářská dílna x čtenářská lekce • Čtenářská dílna Cílem čtenářské dílny je, aby se děti začetly, aby zažily čtenářské flow – ponor do zážitku. Předpokládá minimálně 20 minut soustředěného čtení v prostředí, které není rušeno jinými vlivy. Knihu si děti vybírají, buď přináší svoji nebo v knihovničce. Existují pravidla, může a nemusí být zadaná otázka. • Čtenářská lekce Čtenářská lekce je zaměřená na čtení beletrie, strukturovaná, s úkoly, obvykle společná četba. Blok s daltonskými prvky • samostatná práce 1x týdně 2 vyučovací hodiny, volba úkolů (povinné, dobrovolné), efektivní • rozhodnou se, čím chtějí začít, kdy chtějí co dělat – pořadí úkolů • plánování práce, zaznamenávání splnění • samostatná kontrola práce • formativní hodnocení Centra aktivit • Step by step – Začít spolu • forma ověřování vědomostí, ověřování míry pochopení, procvičení • Pedagog si uvolní ruce a může sledovat např. jedno centrum (český jazyk, matematika) – zjistí individuálně úroveň pochopení učiva(formativní hodnocení, práce s chybou) • Možnost podpořit spolupráci s rodiči, ti zajišťují činnost některých center, případně přináší hodnocení na konci aktivit, hodnotí kooperaci, zpětná vazba • Individuálně nebo jako skupinová práce (role vedoucího skupinky jako volená skupinou nebo zadaná pedagogem) • Hlubší vhled do problematiky • Možnost vystřídat se u interaktivní tabule • Několik předmětů, náročné na přípravu Dobrovolné úkoly • Rychlovazač – v jednotlivých složkách nalepený úkol, nakopírovaný, žák si sám volí z úkolů ten, který jej zaujal, ten který chce Zásobník mimořádných úkolů Formativní hodnocení jako PO • každý žák by měl pracovat podle svých schopností a možností • posiluje se motivace k učení, odpovědnost za vlastní učení Motivaci podporuje: • využíváme alternativních forem hodnocení (body, odměny, drahokamy, oblíbená činnost, fazolky, semínka…) • hodnotíme pokrok u žáka • diferencovaná práce se musí žákovi vyplatit Motivaci nepodporuje: • chybně nastavená frekvence hodnocení – příliš často, používání motivačních jedniček • učitel práci „navíc“ hodnotí i špatnou známkou • žák musí pořád něco dohánět a dodělávat. Smajlíky zpětná vazba, náladovník Diferencovaná výuka - shrnutí • náročnější na přípravu • větší přínos pro učení každého jednotlivého žáka • diferencovaná výuka pozitivně ovlivňuje výsledky VŠECH žáků • diferencované vyučování je pro žáka přirozenější, umožňuje mu rozvíjet jeho schopnosti bez obav z neúspěchu • přínos pro pedagoga – učitel má čas na individuální přístup • formativní hodnocení, efektivní sebehodnocení • dobré pro diagnostiku třídy – zvládnutí učiva • Žádná metoda není samospásná, důležitá je osobnost učitele. Doporučená literatura • J. Bednářová – Čtení se skřítkem Alfrédem • Čapek – Moderní didaktika • K. Starý – Formativní hodnocení