Školní pedagogika: seminář Petr Knecht Je učitelství umění nebo věda? takitak.gif Požadavky k ukončení semináře •Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanované rozvrhem. • •Odevzdání dílčích částí portfoliového úkolu a jejich schválení vyučujícím předmětu. •V souladu s čl. 16 SZŘ jsou pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení • •2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) • • Seminární/portfoliový úkol (pouze PS) 1.Prostudujte ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž je ŠVP postaveno. Na konkrétních pasážích z ŠVP doložte, jak deklarované principy/strategie korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. Prosím, citujte přesná čísla stran ŠVP. 2.Vyberte si jeden tematický celek v rámci jednoho ročníku vybraného typu školy a zjistěte, jak je v ŠVP dané školy vymezeno učivo a výstupy pro jeden z Vašich aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. 3.Formulujte obecnější i dílčí cíle pro vybraný tematický celek dle Bloomovy taxonomie. 4.Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (návaznost na kurikulum – klíčové kompetence, očekávané výstupy, pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). 5.Rozvrhněte daný tematický celek do několika (nejlépe 4) vyučovacích hodin. 6.Pro každou vyučovací hodinu formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů, a • v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy) a způsob jejich hodnocení. •7. Na základě zkušeností z praxe upravte plán výuky s ohledem na možnosti žáků (např. pro žáky nadané, se SVP). • •Výstup přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, uveďte Vaše jméno a citace. •Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny (termín: 3 dny před konáním posledního semináře). • • • Požadavky k ukončení semináře •Portfoliový úkol: oMaximálně využívejte, prosím, materiály vypracované v rámci výuky oborových didaktik a seminářů k praxím, přípravy z praxe apod. oÚkol odevzdejte, prosím, do odevzdávárny předmětu nejpozději 3 dny před konáním každého semináře. o o Pozor na srdíčkáře a různé iniciativy! Seminární/portfoliový úkol část 1 1.Prostudujte ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž je ŠVP postaveno. Na konkrétních pasážích z ŠVP doložte, jak deklarované principy/strategie korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. Prosím, citujte přesná čísla stran ŠVP. 2.Vyberte si pro jeden z Vašich aprobačních předmětů jeden tematický celek učiva (na úrovni 2. st. ZŠ/SŠ - dle studovaného oboru, objem učiva cca 4 vyuč. hodiny). Zjistěte, jak jsou v ŠVP dané školy pro daný tematický celek učiva vymezeny očekávané výstupy a jak očekávané výstupy korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. • Seminární/portfoliový úkol část 1: tipy •Prosím, doplňte v tomto oddílu přesné citace ŠVP v uvozovkách vč. čísel stran a provažte citované pasáže s jednotlivými filozofiemi vzdělávání dle Pasche et al. Citujte také práci Pasche et al. •Všechny použité prameny doplňte do seznamu literatury. •Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kap. 2) • • •Úkol odevzdejte, prosím, do odevzdávárny předmětu nejpozději 3 dny před konáním příštího semináře. • Seminární/portfoliový úkol část 2 •3. Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku. •Popište návaznost na kurikulum – klíčové kompetence, očekávané výstupy z RVP ZV, mezipředmětové vztahy. Uvádějte pouze ty kompetence, výstupy a mezipředmětové vztahy, které budete v plánovaných hodinách skutečně rozvíjet. Rozvíjení kompetencí, OV a mezipředmětových vztahů musí být jednoznačně patrné z plánovaných výukových aktivit a následně také z hodnocení. •4. Pro vybraný tematický celek formulujte vzdělávací cíle dle Bloomovy taxonomie. •5. Rozvrhněte daný tematický celek do několika (nejlépe 4) vyučovacích hodin. •U každé z hodin popište téma a cíle. • Rozvíjení kompetencí, OV a mezipředmětových vztahů musí být jednoznačně patrné z plánovaných výukových aktivit a následně také z hodnocení. Seminární/portfoliový úkol část 2: tipy •Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kap. 2.2, 3) • •Úkol odevzdejte, prosím, do odevzdávárny předmětu nejpozději 3 dny před konáním příštího semináře. • Opakování 1)Která filozofie vzdělávání je Vám nejbližší? Svůj názor zdůvodněte. 2)Který z uvedených výroků je přijatelný jako cíl vzdělávání? Svůj názor zdůvodněte. – „Učitel vysvětlí rozdíl mezi větou holou a větou rozvitou.“ • „Žáci vysvětlí rozdíl mezi větou holou a větou rozvitou.“ •3) Stručně popište, v čem spočívá Brunerův koncept struktury vědomostí. 4)Stručně vysvětlete, k čemu slouží Bloomova taxonomie. 5)Stručně vysvětlete rozdíl mezi kognitivní a afektivní doménou učiva. 6)Stručně vysvětlete rozdíl mezi fakty a pojmy. • 4) • • • Seminární/portfoliový úkol část 3 •Popište plánované (nejlépe 4) vyučovací hodiny dle následující osnovy. •Téma •Dílčí cíle vyučovací hodiny •Pojmová struktura učiva na úrovni faktů, pojmů a generalizací. •Motivace žáků •Výukové aktivity, které budou v hodině probíhat, vč. učebních úloh, zadání atd. Pracovní listy by měly být vypracovány vč. odpovědí, stejně tak učební úlohy. •Návrh hodnocení žáků – měl by být konkrétní, na úrovni očekávání, která by měli žáci splnit, případně nastavení kritérií či indikátorů hodnocení. • •Stručně vysvětlete a obhajte, v čem jsou Vaše vzdělávací cíle, aktivity i návrh hodnocení v souladu s deklarovanými strategiemi školy. Seminární/portfoliový úkol část 3: tipy • •Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kap. 4,5,6) •Videa k zamyšlení: •https://www.youtube.com/watch?v=J25d9aC1GZA&ab_channel=DocZoo •https://www.youtube.com/watch?v=1iD6Zadhg4M • • • •Úkol odevzdejte, prosím, do odevzdávárny předmětu nejpozději 3 dny před konáním příštího semináře. (Pasch et al., 1998, s. 193) Vše je pod zorným úhlem požadavků na cíle, kterých má žák při svém učení ve výuce dosáhnout. ZÁJEM O SLEDOVÁNÍ VZTAHŮ MEZI CÍLI A OBSAHEM (MacMillan, 2010, s. 42) Hodnocení jako prostor a proces. Není to jen o sumativním hodnocení, ale také o průběhu. Prostor k modifikaci cílů, učebních činností a zpětnému ohlédnutí. Primitivní cíl přináší primitivní činnosti a primitivní hodnocení. Seminární/portfoliový úkol část 4 1.Na základě zkušeností z praxe upravte plán výuky s ohledem na možnosti žáků (např. pro žáky nadané, se SVP). 2.Revidujte celý portfoliový úkol tak, aby bylo zohledněno učivo ze seminářů a doporučení diskutovaná na seminářích. • •Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kap. 7) • • •Úkol odevzdejte, prosím, do odevzdávárny předmětu nejpozději 3 dny před konáním příštího semináře. Summa summarum 1)Aktivní účast na seminářích vč. předchozího samostatného studia (1 absence je OK) 2)Včasné a průběžné odevzdání 4 dílčích úkolů a jejich pozitivní zhodnocení ze strany vyučujícího. 3) •Úkoly, prosím, odevzdávejte kumulativně. Tzn., vždy všechny části dohromady. Vše by mělo tvořit jeden celek. • • • • Literatura •Povinná: •Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. •+ zadané texty • • • •