SZ6061 Seminář ke školní pedagogice - seminární skupiny D. Veselé Předpokládaný přehled základních témat jednotlivých seminářů: 1. Úvod do problematiky – základní pojmy, role vzdělání a školy v minulosti a dnes, systém, RVP, ŠVP. 2. Práce učitele s kurikulem, příprava na výuku – vzdělávací standardy, tematické plány, cíle výuky, Bloomova taxonomie. 3. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. 4. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky. 5. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení Požadavky pro udělení zápočtu:  aktivní účast na on-line seminářích (povolena je jedna absence),  samostatné studium a příprava na semináře,  vypracování seminárního/portfoliového úkolu dle zadání (viz níže). Seminární/portfoliový úkol: Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku Postup pro vypracování seminárního/portfoliového úkolu: 1. A)Vyberte si školu, jejíž ŠVP je dostupný na webových stránkách školy. Ideálně se jedná o školu, kterou znáte. Prostudujte ŠVP zvolené školy a odpovězte na otázky: Jaká je deklarovaná charakteristika školy? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Svoje odpovědi shrňte do jednoho odstavce, uvádějte přesná čísla stran, ze kterých citujete. B) Vyberte si jeden tematický celek v rámci jednoho ročníku vybraného typu školy a zjistěte, jak je v ŠVP dané školy vymezeno učivo a výstupy pro jeden z Vašich aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. (výstup prosím vložte do odevzdávárny své skupiny nejpozději tři dny před konáním semináře 2) (Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál., kap.2) 2. A) Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (návaznost na kurikulum – klíčové kompetence, očekávané výstupy, pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). B) Formulujte obecnější i dílčí cíle pro vybraný tematický celek dle Bloomovy taxonomie. C) Rozvrhněte daný celek do několika vyučovacích hodin. (výstup prosím vložte do odevzdávárny své skupiny nejpozději tři dny před konáním semináře 3) (Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál., kap.2.2, 3) 3. Pro každou vyučovací jednotku formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů, a v souladu s tím navrhněte motivaci, činnosti (učební úlohy) a způsob jejich hodnocení. (Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál., kap.4,5,6) (výstup prosím vložte do odevzdávárny své skupiny nejpozději tři dny před konáním semináře 4) 4. Na základě zkušeností z praxe upravte plán výuky s ohledem na možnosti žáků (např. pro žáky nadané, se SVP). Revidujte celý portfoliový úkol tak, aby bylo zohledněno učivo ze seminářů a doporučení diskutovaná na seminářích. (Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál., kap.7) (výstup prosím vložte do odevzdávárny své skupiny nejpozději tři dny před konáním semináře 5) 5. Zkompletovaný seminární úkol prosím vložte do odevzdávárny své skupiny nejpozději 31.12.2020) Jako přijatý bude hodnocen úkol, který bude splňovat následující kritéria:  jedná se o původní text studenta,  rozsah minimálně 2 strany textu,  struktura odpovídající zadání,  text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou, text je členěn na odstavce,  text je opatřen soupisem citované literatury a je upraven dle normy APA. Povinná literatura: Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Doporučená literatura: Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. (kapitola 5) Veverková, H. (2002). Učivo. In Z. Kalhous & O. Obst (Ed.), Školní didaktika (s. 121–148). Portál. Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia. (1. kapitola) Janík, T. (2016). Škola na kruhovém objezdu aneb když se to vezme kolem a kolem. In Strouhal, M. & Štech, S. et al. Vzdělávání a dnešek. Pedagogické, filosofické, historické a sociální souvislosti. Praha: Karolinum, 2016. s. 163-178. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika (2. vyd.). Praha: Grada. (kap. 8 a 9) Stará, J., & Krčmářová, T. (2014). Užívání nových učebnicových materiálů učiteli 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 24(1), 77–110. Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. (oddíl 2.2) Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. (s. 33–41 a 123–139) Odkaz ze semináře Show Jana Krause https://www.youtube.com/watch?v=J2QqlT_6suE&t=510s