Jen na ukázku pro Vaši potřebu. Děkuji. Kurikulární zpracování tematického celku (viz tabulka k formální struktuře portfoliového úkolu). 1. Vyberte si jeden tematický celek z vybraného aprobačního předmětu a jednoho ročníku, a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. K vypracování tohoto úkolu jsem si vybrala tematický celek s názvem KLÍČE KE ZDRAVÍ předmětu Výchova ke zdraví, který je vyučován na 2. stupni ZŠ, konkrétně v 7. ročníku a to 1 hodinu týdně. Je rozdělen na 8 témat, mezi něž patří Duševní a tělesné zdraví, Člověk ve zdraví a nemoci, Infekční choroby, Postižení mezi námi, Zdravá výživa, Látky tvořící naše tělo, Alternativní výživa a poruchy výživy a Abeceda zdravé výživy. Vyučovací předmět Výchova ke zdraví je předmětem, jehož cíle, zaměření a vzdělávací obsah vychází ze vzdělávacího oboru RVP Člověk a zdraví. 2. Naplánujte výuku daného tematického celku do několika vyučovacích jednotek (cca 3- 4 vyučovacích hodin): 1. vyučovací hodina: Člověk ve zdraví a nemoci a jeho životní styl 2. vyučovací hodina: Zdravá výživa 3. vyučovací hodina: Látky tvořící naše tělo 4. vyučovací hodina: Abeceda zdravé výživy ve světě a) Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). c) Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně daný tematický celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou odvozené Z obecnějších cílů pro daný tematický celek odvoďte dílčí cíle pro vyučovací hodinu. d) V souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy), které byste v dané hodině použili. Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Výchova ke zdraví – Člověk a zdraví Ročník: 7. Tematický celek: Klíče ke zdraví Cílové zaměření vzdělávací oblasti vede žáky k: - poznávání zdraví jako důležité hodnoty v kontextu dalších životních hodnot - pochopení zdraví jako vyváženého stavu tělesné, duševní i sociální pohody, získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje - využívání osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu, k upevňování způsobů rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v každé životní situaci i k poznávání a využívání míst souvisejících s preventivní ochranou zdraví Klíčové kompetence Kompetence k učení - podporujeme samostatnost a tvořivost - podporujeme různé přijatelné způsoby dosažení cíle - učíme žáky plánovat, organizovat a vyhodnocovat jejich činnosti - učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace v literatuře a na internetu - motivujeme k učení – snažíme se cíleně vytvářet takové situace, v nichž má žák radost z učení Kompetence k řešení problémů - vytvářením praktických problémových úloh a situací učíme žáky prakticky problémy řešit - podporujeme samostatnost, tvořivost a logické myšlení - podporujeme týmovou spolupráci při řešení problémů - v rámci svých předmětů učíme, jak některým problémům předcházet Kompetence komunikativní - vedeme žáky k pozitivnímu vnímání své školy, své obce, sebe a ostatních lidí - vedeme žáky k pozitivní prezentaci a reprezentaci svojí osoby a svojí školy na veřejnosti - učíme žáky naslouchat druhým, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace - učíme žáky „asertivnímu chování“ a „nonverbální komunikaci“ Kompetence sociální a interpersonální - učíme žáky pracovat v týmech, učíme je vnímat vzájemné odlišnosti jako podmínku efektivní spolupráce - rozvíjíme schopnost žáků zastávat v týmu různé role - učíme žáky kriticky hodnotit práci (význam) týmu, svoji práci (význam) v týmu i práci - ostatních členů týmu - upevňujeme v žácích vědomí, že ve spolupráci lze lépe naplňovat osobní i společné cíle Kompetence občanské - vedeme žáky k aktivní ochraně jejich zdraví Kompetence pracovní - vedeme žáky k pozitivnímu vztahu k práci. Při výuce vytváříme podnětné a tvořivé pracovní prostředí. Měníme pracovní podmínky, žáky vedeme k adaptaci na nové pracovní podmínky - důsledně žáky vedeme k dodržování vymezených pravidel, ochraně zdraví a k plnění svých povinností Očekávané výstupy RVP: - vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví - posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví - usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví - vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí - dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky - -uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc - projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; - dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce - dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky Téma 1. vyučovací jednotky: DUŠEVNÍ A TĚLESNÉ ZDRAVÍ a životní styl Myšlenková mapa: Výukové cíle: Žák - vysvětlí vztah mezi duševním a tělesným zdravím (kognitivní) o zcela – neúplně - vůbec - specifikuje faktory, které poškozují naše zdraví (kognitivní) o zcela (5 a více faktorů) – neúplně (3faktory) – vůbec (0 faktorů) - diskutuje o současném životním stylu (kognitivní) o zcela – neúplně (pouze souhlasí s tím, co řekl někdo jiný) – vůbec (nezapojí se) - hodnotí žádoucí a nežádoucí determinanty ovlivňující naše zdraví (afektivní) o vybere si jednu determinantu ovlivňující naše zdraví, popíše, ji a následně zhodnotí, jaký je její přínos nebo naopak nežádoucí účinek na naše zdraví o zcela – neúplně se vyjádří – vůbec - získání bodu možné pouze za správnou odpověď nebo s minimálními odchylkami v rozsahu daného učiva Jak budete hodnotit splnění uvedených cílů, které se stávají kritériem pro hodnocení, a Vy zvolíte indikátory, tzn. např. : Pojmy: - zdraví, nemoc, prevence zdraví, životní styl Fakta: - Mezi zevní faktory ovlivňující zdraví patří životní styl, kontrola životního a pracovního prostředí a zdravotnické služby. - Prevence je zaměřena proti nemocem a je vedena snahou jim předcházet. - Prevence se podle času dělí na primární, sekundární a terciární. - Zdraví nejvíce poškozuje kouření, nadměrná konzumace alkoholu, zneužívání drog, nesprávná výživa, nízká pohybová aktivita, nadměrná psychická zátěž a rizikové sexuální chování. Generalizace: - Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody. - Zdraví má hodnotu osobní i sociální. - Nemoc je porucha adaptace člověka, nedostatečnost nebo selhání adaptivních mechanismů na podněty prostředí. - Životní styl zahrnuje souhru dobrovolného chování a životní situace. Učební úlohy: - Vyjádři vlastními slovy, co je zdraví. - Uveď příklady nemoci. - Roztřiď uvedené ukázky do primární, sekundární nebo terciární prevence. - Vyjmenuj, co podle tebe může souviset s životním stylem. - Posuď svůj vlastní životní styl? Myslíš si, že je zdravý? DÚ: - Zeptej se svých prarodičů, jaký byl jejich životní styl? Jak žili, když jim bylo tolik, jako tobě…..ve 20, 30…. a porovnej to se svým životním stylem nebo životním stylem svých rodičů. Výuková strategie: - Induktivní výuka Evaluační nástroje: - Průběžné hodnocení za interakci ve výuce, (odpovídání, hlášení se, aktivní přístup) – za aktivitu bod – za tři body „malá 1“ zapsána u učitele – za 5 „malých 1“ – jednička do ŽK za aktivní přístup ve vyučování - Hodnocení za plnění malých úkolů, které nejsou povinné, jsou dobrovolnou aktivitou žáků. V případě splnění úkolu – „malá 1“ - Možnost ústního zkoušení na začátku vyučovací hodiny - V závěru hodiny bych s žáky zopakovala probrané učivo, zaměřila bych se na otázky související s výukovými cíli. - Snažila bych se spíše o to žáky navést otázkou, přičemž dosažení odpovědí by bylo na nich, snažila bych se, aby měl každý prostor odpovědět, vyjádřit se, - jak si učivo zapamatoval, pochopil, jak to vnímá on, sám, o to, aby se naučili nebát se vyjádřit, dokázali respektovat druhé, vyslechnout a doplnit třeba neúplnou informaci. - Myslím si, že výchova ke zdraví by měla být interaktivně pojatá, se snahou praktických příkladů, ukázek. Jde o informace ze života a pro život, základ určitých témat, se kterými se již děti denně setkávají a měli by mít určité povědomí. Na konci hodiny bych se tedy snažila vést žáky k jisté rozpravě o tom, co jsme si říkali a dělali v dané hodině a sama bych asi jako učitelka byla tím, kdo by rozpravu držel v určité linii a otázky ověřující dosažení cíle bych podávala do společného hovoru, ne formou striktních otázek, na které musí odpovídat konkrétní žák, kterého si sama vyberu. Nebo: možná bych měla otázky připravené a napsané předem (na konci prezentace nebo v zavřené části tabule dle možností třídy, možná bych je nazvala: „Otázky k zamyšlení pro všechny a Co si myslíš?“) Každý by tak měl možnost si najít tu svou otázku a promyslet si odpověď, vyjádřit se k tomu, co si zapamatoval a co chce předat ostatním a ne to, co chci striktně já se snahou někoho nachytat nebo dokázat, že neví). Ač se může zdát, že se jedná o snadný předmět, mohou být témata jako rodina, alkohol, drogy, šikana, pohlavní nemoci pro mnohé děti náročné např. z nějaké prožité zkušenosti a je důležité, aby měli o těchto tématech povědomí a věděli, co dělat v určitých situacích nebo na koho se obrátit. Součástí předmětu je také téma jako etika, morálka, uvědomění si sebe nebo druhých, komunikace, spolupráce a to jsou témata, která by se podle mě měla tímto předmětem prolínat v každé jeho vyučovací hodině. - Tento záměr bych používala v závěru každé hodiny. Okruhy otázek: - Co je to tělesné zdraví? - Jak si představuješ duševní zdraví? - Jaký je vztah mezi tělesným a duševním zdravím? - Kromě tělesného a duševního zdraví, jsme si definovali ještě jednu dimenzi zdraví? Vzpomeneš si, jak se tato 3. dimenze nazývá? - Co nejvíce poškozuje naše zdraví? Kterými faktory si nejvíce poškozujeme své zdraví? - Jaký konkrétní vliv má tento negativní faktor na naše tělo? Co nám může způsobit? - Jaký je tvůj životní styl? - Jaký je životní styl obecně v současné době u nás, ve světě? - Do jakých dvou skupin se dělí determinanty zdraví? - Co konkrétně patří mezi vnější determinanty? - Co konkrétně patří mezi vnitřní determinanty? - Které z těchto determinant můžeme sami ovlivnit a které ovlivnit nedokážeme? - Jak způsobem můžeme ovlivnit náš životní styl, životní prostředí, zdravotnické služby?