“Čtyři pilíře vzdělávání” pro 21. století (Delorsova zpráva Mezinárodní komise UNESCO Učení je skryté bohatství, 1996): ■ učit se poznávat (osvojovat si nástroje pochopení, tzn. široké obecné znalosti a těžit ze vzdělávacích příležitostí v průběhu života – učit se učit), ■ učit se jednat (být schopen tvořivě zasahovat do svého prostředí, tzn. osvojit si profesní dovednosti, kompetence vyrovnávat se s různými situacemi, pracovat v týmu), ■ učit se žít společně (dokázat spolupracovat s ostatními a podílet se tak na všech lidských činnostech, což předpokládá pochopení pro ostatní lidi, vzájemnou závislost, úctu k hodnotám pluralismu a vzájemnému porozumění a míru), ■ učit se být (jednat s větší autonomií, samostatným úsudkem a osobní odpovědností, rozvoj osobnostního potenciálu - paměti, myšlení, estetického smyslu, fyzických vlastností a komunikačních dovedností). Požadavky na vzdělanostní profil člena “učící se společnosti” (Delors 1996, Walterová 1997, s. 188). “Kompetence pro Evropu” - systém požadavků na člena učící se společnosti (nejen) v evropském kulturním okruhu: UČENÍ § Být schopen využívat zkušenosti § Dávat věci do souvislostí a organizovat poznatky různého druhu § Organizovat svůj učební proces § Být schopen řešit problémy § Být zodpovědný za své učení OBJEVOVÁNÍ · Zvažovat různé zdroje dat · Radit se s lidmi ve svém okolí · Konzultovat s experty · Získávat informace · Vytvářet a pořádat dokumentaci MYŠLENÍ, UVAŽOVÁNÍ · Chápat kontinuitu minulosti a současnosti · Nahlížet aspekty rozvoje společnosti kriticky · Být schopen se vyrovnávat s nejistotou a komplexností situací · Účastnit se diskusí a vyjadřovat vlastní názor · Vnímat politický a ekonomický kontext ve vzdělávacích a pracovních situacích · Hodnotit sociální chování souvisící se zdravím, spotřebou a prostředím · Vážit si umění a literatury KOMUNIKACE · Rozumět a hovořit více jazyky · Být schopen číst a psát ve více jazycích · Být schopen mluvit na veřejnosti · Obhajovat a argumentovat vlastní názor · Poslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí · Vyjadřovat se písemně · Rozumět grafům, diagramům a tabulkám KOOPERACE · Být schopen spolupráce a práce v týmu · Činit rozhodnutí · Řešit konflikty · Posuzovat a hodnotit · Navazovat a udržovat kontakty PRÁCE · Vytvářet projekty · Brát na sebe zodpovědnost · Přispívat k práci skupiny a společnosti · Organizovat svou vlastní práci · Projevovat solidaritu · Ovládat matematické a modelové nástroje PŘIZPŮSOBOVÁNÍ SE ZMĚNÁM · Využívat informační a komunikační techniky · Být flexibilní při rychlých změnách · Nalézat nová řešení · Být houževnatý v případě obtíží… Úkoly: 1. Pokuste se vymezit a stručně zdůvodnit minimálně 8 vlastností, které považujete za nezbytné pro zapojení jedince do současné společnosti. Své úvahy srovnejte s názory kolegů. 2. V čem spatřujete příčinu obtížnějšího dosahování funkční provázanosti a vzájemně se podporujícího vzdělávacího a osobnostně-sociálního rozvoje? (současný vývoj společnosti zaměřené na výkon, úspěch a konzumní způsob života více preferuje roli vzdělávání jako vysoce rentabilní investice a podceňuje rozvoj osobních a charakterových kvalit. Identifikujte eticko-axiologický aspekt ve vaší práci a zdůvodněte hodnotový přístup. Stanovte 5 pravidel pro rodiče, kteří chtějí ze svých dětí vychovat morálně autentické, svobodné a odpovědné osobnosti. Diskutujte o svých názorech ve skupinách a pokuste se o skupinový konsensus. Jmenujte překážky soudobé výchovy (např. vliv přemíry podnětů (cenných a bezcenných) pro estetický rozvoj osobnosti. Vysvětlete pojmy zdravá strava, zdravé mezilidské vztahy, zdravý životní styl, zdravá krajina, zdravý les, zdravé město, zdravá škola v hlubších a širších souvislostech s naším myšlením a celkovým způsobem života, s postoji a vztahy k druhým lidem; objasněte souvislosti mezi zdravím člověka a zdravím fyzického prostředí a přírody.