Přehled výukových metod Vyučovací metoda = postup, cesta, způsob vyučování (řec. methodos). Účinnost učitele a žáka k dosažení stanovených vzdělávacích cílů. Ú Klasifikace metod podle: Úfází vyučovacího procesu (utváření, upevňování, prověřování vědomostí), Úzpůsobu prezentace (slovní, názorné, praktické), Úcharakteru specifické činnosti (metody uplatňované v jednotlivých vyučovacích předmětech); Úzpůsobu interakce mezi učitelem a žáky: frontální, skupinové, individuální. I. Klasické výukové metody Ú ÚMetody slovní: vyprávění,vysvětlování,přednáška,rozhovor Ú práce s textem, ÚMetody názorně-demonstrační: Ú předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž ÚMetody dovednostně-praktické Ú napodobování II. Aktivizující metody Ú ÚMetody diskusní ÚMetody heuristické, řešení problémů ÚMetody situační ÚMetody inscenační ÚDidaktické hry III. Komplexní výukové metody ÚFrontální výuka ÚSkupinová a kooperativní výuka ÚPartnerská výuka ÚIndividuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků ÚKritické myšlení ÚBrainstorming ÚProjektová výuka ÚVýuka dramatem ÚOtevřené učení ÚUčení v životních situacích ÚTelevizní výuka a výuka podporovaná počítačem ÚManipulování, laborování a experimentování Ú Metody slovní Ú ÚVyprávění ÚVysvětlování ÚPřednáška ÚPráce s textem Ú Aplikace vyprávění do vyučování Ú Úmotivace Úpři výkladu nového učiva Úvyprávění podle osnovy (psané či kreslené) či klíčových slov Úpřevyprávění pohádky, příběhu Údokončení vyprávěného příběhu Údramatizace vyprávění Úpřevyprávění děje v cizím jazyce (převedení do jiného času, atd.) Úvyprávění pohybově či mimicky vystihnout – nejdůležitější úseky Ú Vysvětlování či výklad Ú Úlogický a systematický postup při zprostředkování učiva žákům, Úrespektuje jejich věkové zvláštnosti, Úvychází z aktuálního stavu vědomostí a dovedností. Požadavky na vysvětlování Úpostupnost vyvozování Únávaznost na předchozí znalosti Úsrozumitelnost konkrétních příkladů Úvyužívání názorných pomůcek Újasný, přesný, výstižný jazyk Ú Úorientace na hlavní fakta od konkrétního k abstraktnímu Úlogická stavba, analogie, zobecňování Ústrukturování poznatků v systému navazování na jiné předměty, obory Ú Aplikace vysvětlování do vyučování Úpři výkladu nového učiva Úvysvětlování jako forma zkoušení (totožného příkladu, analogického příkladu) Úforma práce s nadanými dětmi (referát, …) Údrobné testovací otázky na porozumění Úvysvětlení triviální látky slabším žákem – pocit úspěchu! Úvysvětlení látky schopnějším žákem pro snazší pochopení ostatních žáků … Práce s (didaktickým) textem Úmetoda založená na zpracovávání textových informací, Újejich využití směřuje k osvojení nových poznatků, jejich rozšíření a prohloubení. Úverbální informace, instrukce, Úpříklady ilustrující tyto informace Úotázky a učební úlohy Úklíčová slova (grafické zvýraznění) Úpřílohy (mapky, schémata, rozšiřující informace) Úrejstříky Ú Žák dokáže: Úvyčlenit a označit v textu (podtržením, barevným zvýrazněním) klíčové informace a hlavní myšlenky Ústanovit vztah mezi těmito informacemi (pojmy) Úuspořádat klíčové informace podle určitého kritéria Úvyjádřit uspořádané informace graficky Ú Úprezentovat obsah textu vlastními slovy Úzaujmout k hlavním myšlenkám textu vlastní stanovisko Úzformulovat otázky k textu Údoplnit text vlastním hodnocením, komentářem Ú