DVV 3 PS 2019 Anotace Role učitele výtvarné výchovy prochází ve 21. století celou řadou proměn, je posilována autenticita žákovy orientace ve vizuálním prostředí a mění se i role učitele, který vystupuje jako iniciátor kreativních participativních projektů. Cílem semináře je seznámit se s koncepcí učebních plánů a programů pro různé typy škol (základní, střední a odborné školy) a s pravidly přípravy výtvarné dílny a workshopu. V semináři budou probírána témata: modely učebních plánů výuky výtvarné výchovy na základních školách – mezioborové přesahy učiva výtvarné výchovy, proporce tradičních výtvarných disciplín a disciplín využívajících nová média, etické aspekty výtvarného projevu, návaznost učebních programů na aktuální tendence ve výtvarném umění, inspirace výtvarné výchovy literaturou, hudbou, divadlem. Požadavky k zápočtu Student (studentka) vypracuje buď návrh půlročního učebního plánu, nebo návrh programu desetidenní výtvarné dílny pro vybranou cílovou skupinu. Doporučená rámcová témata učebního plánu nebo programu dílny 1. Expresivita v kontextu tradičních a digitálních médií. 2. Participativní a kolaborativní přístupy k „tvorbě“. 3. „Nová materialita“ a permanentní invence ve vizuálních projevech – inspirace manuální výtvarné činnosti v digitálním prostředí. 4. „Open space“ – výtvarné aktivity ve veřejném prostoru, site-specific art jako inspirace výtvarného pedagoga. 5. Projekt jako cesta k poznání a k prožitku, projektování a prezentace ve výtvarně-výchovné praxi. 6. Kreativita - „making“ and „doing“ ve webovém prostředí, výtvarná kreativita jako interakce. Doporučená literatura STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 158 stran. ISBN 978-80-7485-111-7. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny: metodické listy pro učitele základních i středních škol. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 112 s. ISBN 978-80-210-6653-3. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 183 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4506-9. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana et al. Uvnitř a vně: sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřejném prostoru. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 151 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4073-6. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Vize v umění a ve výchově uměním. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 198 stran. ISBN 978-80-7485-112-4. STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Praha: Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. 289 s. Spisy Pedagogické fakulty MU; č. 96. ISBN 80-7254-705-4. EXLER, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 127 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4620-2. ROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-238-3744-3. MAŠEK, Jan, ed., SLOBODA, Zdeněk, ed. a ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra, ed. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17.-18. června 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, ©2010. 229 s. ISBN 978-80-7043-851-0. http://babyradovahana.cz/ http://www.studiumarteterapie.cz/foto-z-vyuky/?album=1&gallery=29