Nová materialita (projektový úkol pro studenty Mgr. programu učitelství výtvarné výchovy) Práce s fyzickými materiály je v oblasti výtvarné tvorby v jistém smyslu nezastupitelná. Tento druh výtvarné činnosti má své přednosti – jde zde o rozvíjení jiných smyslů než zraku, o prožívání času, a nabývání zkušenosti s umístěním objektu do prostoru. Digitální technologie mnohé z toho, co je na fyzické výtvarné práci ceněno, nahrazují jinými možnostmi vyjadřování. Je třeba vnímat zejména to, že digitální prostředí má převážně audiovizuální podobu a že je zdrojem rozšířené prezentace obrazů nejrůznějšího druhu, které se nabízí k citacím a k vytváření nových citačních kontextů. Celá tato situace je charakterizována jako postprodukce, kdy dílo jako takové nevzniká z ničeho, nýbrž je tvořeno na základě použití jich hotových produktů. Pro výtvarnou výchovu je tato situace především novou výzvou. Výtvarní pedagogové jsou si vědomi jak výhod, tak úskalí této výzvy. V české výtvarné pedagogice vzniká celá řada originálních projektů učitelů vysokých a středních škol, jejichž cílem, je vést studenty k takové produkci, v níž je zachována rovnováha mezi fyzickými a virtuálními aspekty tvorby. Všudypřítomnost virtuálně šířených obrazových a audiálních zdrojů je však nepřehlédnutelná ve vztahu k motivačnímu poli, jehož prozkoumávání je předpokladem každé výtvarné tvorby. Výtvarná vyjádření studentů založená na fyzické práci s materiálem jsou tedy často motivována zdroji nalézanými právě ve virtuálním prostředí. Tento přístup je nazýván „novou materialitou“ a je charakterizován jako vytváření materiálního objektu (kresby, malby, sochy, environmentální instalace atd.) inspirovaného imateriálním motivačním zdrojem (digitálním obrazem, videem, obrazem sdílenými na sítích). Literatura: Butler, J. (2016). Závažná těla: o materialitě a diskursivních mezích “pohlaví”. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Morton, T., Shaviro, S., Harman, G., Bryant, L. R., Srnicek, N., Cubitt, S., et al. (2015). Objekt. Praha: Kvalitář. Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Termíny odevzdání – konec října a konec listopadu Výstup z participace na projektu: Vizuální nebo audiovizuální dokumentace experimentu provedeného s dětmi nebo se studenty v rozsahu 2 stran textu nebo 10 minut audiální nahrávky komentářů - zaměřeno na prolínání práce s digitálními technikami a akční tvorbou, participativními projekty a s manuálními činnostmi. Oceněna bude zejména kreativita a originální přístup k motivaci cílové skupiny ke zcela nové a současné intermediální aktivitě. Výstup bude dle rozsahu odměněn stipendiem. Navrhovaná témata (je možno zvolit vlastní téma) 1. Individuálně a společně 2. Postprodukční vzkazy 3. Futurologická imaginace 4. Mezi mnou a tebou 5. Zobrazíš 6. Inzitní výtvarné projevy jako dorozumívání 7. Jsem žena, jsem muž, jsem bytost