4. Základní metody a techniky využívané v DV – Metoda je cesta (způsob), jak dosáhnout výchovně vzdělávacího cíle, technika pak představuje konkrétní postup (Josef Valenta – Metody a techniky dramatické výchovy) 1) Metody dramatické výchovy – Základní metodou dramatické výchovy je dramatická hra. – Jedná se o tematickou hru, při níž dochází ke komunikaci, k vzájemnému setkávání, při kterém děti v simulovaných situacích řeší navozené problémy, zaujímají k nim postoje, srovnávají svá řešení navzájem a svým jednáním vytvářejí děje (improvizují). – Podstatou dramatické hry je hra v roli (základ improvizace), kterou můžeme dále členit na: a) hru v situaci (simulace) b) alteraci c) charakterizaci. • hra v roli umožňuje určitý úhel pohledu na situaci (dítě mění role a tím získává nové úhly pohledu a rozvíjí sociální zkušenost) a) Simulace – Žáci jednají v navozené situaci buď sami za sebe, využívá se simulace, nebo v roli někoho jiného – Často to bývají situace, se kterými se setkávají v běžném životě. Mají tedy možnost řešit tyto situace, hledat jejich optimální řešení, v případě opakování děje korigovat chybná rozhodnutí bez strachu z možných následků. b) Alterace – Žáci přebírají určitou sociální roli a na základě svých zkušeností se snaží vytvořit nejtypičtější chování dané postavy. – Velmi důležitá je výměna rolí, žáci mají možnost vyzkoušet si roli svého spoluhráče, což často vede k lepšímu pochopení jeho reakcí. c) Charakterizace – Žáci přebírají cizí sociální roli s určitými charakterovými rysy, názory, problémy – Velmi důležité je vnitřní porozumění a vcítění se do dané postavy. – Tato metoda vyžaduje už určitou životní zkušenost a též určitý stupeň vyzrálosti. 2) Často využívané metody DV: Improvizace – základní metoda dramatické výchovy ( => hra v roli) = hra bez scénáře – může být buď: 1. zcela připřavená (domluví se situace; bez připraveného textu; otevřeá změně) 2. nepřipravená (okamžitá reakce na zadání) a) Improvizace hromadná – tvoří skupina, hráči hrají spolu a vzájemně na sebe reagují – bývá nepřipravená; řízená „učitelem“ v roli b) Skupinová – menší skupinky (2 – 5 lidí) dostanou stejné zadání improvizace, na přípravu mají stejně vymezený čas – různé interpretace stejné situace => rozšiřuje se zkušenost – vyžaduje zkušenější účastníky c) Role – hráč zastupuje roli jedné postavy – jednu postavu současně může hrát i více hráčů Pantomimicko-pohybové – základem je pohyb, neobsahují zvuk a řeč – hra beze slov, kdy žák vstupuje do role za použití nevebálních prostředků – vhodné pro lidi, kteří mají problémy s vyjadřováním a slovní zásobou – př: úplná pantomima, živé obrazy, zrcadlení, živá loutka aj. 3) Technika – je typ metody vyžadující, aby učící se člověk prakticky a osobně jednal – je to konkretizace metody (př.: metoda – pantomima; technika – částečná pantomima) – je limotovaná šíří záběru (naplňuje jeden konkrétní cíl) a) Verbální techniky – základem je slovní komunikace, někdy bývá spojena s pohybem – př.: interview, vyprávění, zjišťování totžnosti aj. b) Techniky s pantomimou a jednání v roli – jedná se o metody, které zahrnují jednak úplnou hru v roli nebo pantomimickou – př.: vyjádření vztahu postojem; živé obrazy; výměna rolí; kdo je to, kdo jsem? aj. c) Techniky grafické a zvukové – pomocné, slouží k vytvoření dostatku informací, zpestření – mohou vstupovat do děje jako dramatický fakt – př.: odborně a populárně naučná literatura; mapy a plány, kreby (prostředí, lidí, postavy), aj. d) Techniky expozice – cílem je vzbudit zájem – př.: text, reálné předměty, věci vztahující se k příběhu aj. e) Techniky vytváření kontextu – slouží k doplněné informací, posílení příběhu, upřesnění postav aj. – př.: brainstorming, domýšlení děje a postav vytvoření scény, kde se děj odehrává f) Techniky hry v roli – rozdělení rolí dle vlastního výběru – přidělení rolí učitelem, losování jednotlivých postav – převzetí určitého zástupného znaku – prostřednictvím loutky, oživením zástupné rekvizity