Pedagogická diagnostika Pedagogická fakulta Katedra sociální pedagogiky Tomáš Kohoutek kohoutek.t@gmail.com Organizace výuky v ZS 2020 o10. 10. úvod, seznámení s obsahem předmětu, se zaměřením účastníků, výběr témat, zadání seminárního úkolu; téma 1 o7. 11. 11:00 – 13:50 ntéma 2, seminární úkol (varianta kresba, metoda) Cíle (dle syllabu) nStudenti se seznámí -s možnostmi a úskalími pedagogicko-psychologické diagnostiky, -se zásadami práce s diagnostickými metodami, -s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Velký důraz bude kladen na -analýzu dětské kresby nNa konci kurzu bude student schopen -detekovat kresby dětí, u nichž je důvodné podezření na psychické a fyzické týrání nebo sexuální zneužívání -používat klinické metody (rozhovor, pozorování) a -testové metody (osobnostní dotazníky) k výzkumným účelům. o o Osnova (dle syllabu) oDiagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky oHlavní kategorie proměnných v diagnostice oZásady práce s diagnostickými metodami oUžití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie oZákladní vlastnosti testů oKlasifikace diagnostických metod o1) Klinické metody: oa) Pozorování ob) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) oc) Analýza spontánních produktů - dětská kresba a možnosti jejího využití v diagnostice o2) Testové metody - co lze měřit testem? Reliabilita a validita testu. Jak interpretovat testové nálezy oPozn: cíle, osnova i požadavky na absolvování jsou oproti syllabu změměny – viz níže Literatura oČáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. o(klima školní třídy, klima školy) oSvoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. o(nároky kladené na metody, etické otázky, konkrétní nástroje) oMiovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. o(pozorování, rozhovor) o o o!!! Aktualizované odkazy ke konkrétném otázkám přikládám ve zvláštním souboru o Požadavky pro absolvování oPopis problémové situace, v níž diagnostika přispěla (nebo by mohla přispět) k řešení oDalší možnost: návrh sociometrického šetření formou hry oAnalýza kresby dle zadání (nutné prezentovat na příštím setkání) o oPodrobnosti k zadání najdete v hromadném mailu! o Témata (upraveno) o1. Diagnostika jako obor, pedagogicko-psychologická a pedagogická diagnostika: vztahy a trendy o2. Cíle ped. diagnostiky, obvyklé oblasti – „Proč diagnostika nevede vždy k diagnóze“ o3. Objekt a subjekt diagnostiky; v jaké roli se můžeme s diagnostikou setkat (– „od managera po oběť“), „formalizovaná“ a „neformální“ diagnostika o4. Diagnostické postupy a metody – kvalitativní postupy (pozorování, rozhovor, analýza produktů…), kvantitativní/“metrické“ postupy o5. Diagnostika jednotlivce, skupiny, procesu, vlastní diagnostika o6. Diagnostické metody a nároky na ně kladené – standardizace, validita, reliabilita o 1. Diagnostika jako disciplína a diagnostická činnost oPedagogická disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů převážně ve školním prostředí. Formuluje teorii pedagogického diagnostikování a způsoby interpretace pedagogických diagnóz. (Průcha, Walterová, Mareš 2003) Pedagogickou diagnostiku provádí pedagog ve třídě a v případě potřeby speciální pedagogové a psychologové v pedagogicko-psychologické poradně. o oDiagnostikou rozumíme poznávání, analýzu, interpretaci a hodnocení edukační reality, převážně se zaměřením na jednotlivce, popř. v kontextu skupiny. Zabývá se aktuálním výkonem jedince a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jenž na tento vývoj spolupůsobí. Na základě získaných údajů zahajuje bezprostřední intervenci, navrhuje použití dalších metod a postupů a vypracovává individuální vzdělávací plán. Směřuje k maximálnímu uspokojování žákových vzdělávacích potřeb. (Průcha, 2009) o(Fišerová, H. – portál RVP, 2012) Pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika oRozvoj PD u nás výraznější od 60. let v souvislosti s rozvojem pedagogicko-psychologického poradenství oNěkterá pojetí považují PD spíše za klasickou PPD aplikovanou v pedagogické praxi (Hrabal, 2002) oOtevřená pak ale zůstává otázka rozdílných cílů, kompetencí, ale i metod o oŠiroká definice: „(P.d. je) speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších a vnitřních podmínek i průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Na základe těchto zjištění jsou potom vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pedagogická opatření“ (Chráska, 1998). 2. Cíle a zaměření pedagogické diagnostiky; posuny v důrazu pedagogické diagnostiky oÚzce vymezený: výkon (výsledky) oPodmínky výkonu: osobní - schopnosti, styl, specifická znevýhodnění, situační podmínky… oŠirší kontext podmínek sociálních (rodina, třída, škola) oInterakce (např. spolupráce mezi žákem, učitelem, rodiči, výchovným poradcem a vedením školy) o oZdánlivě méně významné důrazy při diagnostikování: účel diagnostiky, „subjektivní stránka“ onoho „objektivního procesu“, uvědomit si, CO NEVÍM, co by mi pomohlo – jaká informace by pro mne byla užitečná, jak můžu takovou info získat, kdo mi ji může poskytnout… Zaměření pedagogické diagnostiky (dle Zelinkové, 2001) oa) d. normativní oVýsledek diagnostikování je srovnáván s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách. Zjišťuje, zda žák a jeho výkony jsou srovnatelné s většinou populace stejného veku. Např. posuzování možností dalšího studia. ob) d. kriteriální osrovnávání s vnějšími měřítky, s objektivně vymezenými úkoly. Zvládá - nezvládá dítě osobní hygienu? Zvládá - nezvládá násobilku? Zkoušky vycházejí z analýzy určité dovednosti a směřují k určení úrovně, na níž se dítě nachází . oc) d.individualizovaná oNeužívá žádné srovnávání, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek. Je předpokladem pro pozitivní motivaci k dalšímu snažení, rozvoji. Je velmi potřebná u méně úspěšných nebo jakýmkoliv způsobem znevýhodněných. dětí. Správně stanovená diagnóza může předejít vzniku možných problému ve vývoji. od) d. diferenciální oSlouží např. k rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, které mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny. Nejfrekventovanější témata pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky oŠkolní výkon: didaktické testy, testy inteligence, diagnostika specifických poruch učení oChování jednotlivých žáků: poruchy chování, rizikové chování, poruchy regulace (např. hyperaktivita, ADHD, ADD)… oVztahy v kolektivu třídy, ve škole; klima třídy a školy příklady: polarizace pozic, šikanování; sociometrie oVztahy a úroveň spolupráce mezi školou (učiteli), žákem a rodinou oVlastní hodnocení školy oReflexe a vlastní hodnocení práce pedagoga Charakteristické (nebo ideální?) rysy pedagogické diagnostiky o okomplexnost - projevy žáka je třeba interpretovat v kontextu vnějších vlivů (rodina, společnost, škola, osobost jedince) orespekt k dosavadnímu individuálnímu vývoji žáka - postupy jsou plánovány tak, aby odpovídaly dané úrovni dítěte bez ohledu na jeho kalendářní věk ovědomí dlouhodobosti procesu - jde vždy o sled kroků, na základě diagnózy volí pedagog optimální metody, které se mohou v průběhu vývoje žáka měnit osledování validity diagnostických testů - testy a zkoušky musí diagnostikovat jev, na který jsou zaměřeny ozajištění reliability - určitý příznak musí být měřen s takovou přesností, aby bylo jisté, že tentýž příznak se projeví i s určitým časovým odstupem ozáruka objektivity - při diagnostice je třeba minimalizovat subjektivní postoje pedagoga, který by neměl podlehnout např. negativnímu očekávání o(dle Průchy, 2009) o Cíle diagnostiky o o„Diagnostics“ vs. „assessment“ nv lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy. V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí, zjišťování individuálních zvláštností. nOznačení „diagnostika“ může být tedy dokonce zavádějící, zaměňujeme-li diagnostiku za „labelíng“ (nálepkování); pro diagnostiku procesů je patrně výstižnější termín „assessment“ (posuzování) oDalší pojetí „diagnostiky“ – reflexe; sebereflexe; sledování normálního vývoje; identifikace silných stránek; východiska pro prognózu, pro prevenci… Na co si dát pozor: labeling o Odbornou pedagogicko psychologickou diagnostiku osobnosti dětí, mládeže i dospělých nesmíme zaměňovat s labelingem, což je subjektivistické štítkování, etiketizování a nálepkování osobnosti, které často stigmatizuje postižené jedince na dlouhou dobu. o (rváč, lenoch, trojkař, mentál, sociál, zbohatlík). o o 3. Diagnostický proces a diagnostické postupy a metody oDiagnostický proces začíná tím, že si uvědomíme, ŽE chceme diagnostikovat (co a proč) – pak následuje otázka JAK. o(Nebo dokonce tím, že si uvědomíme, že ve skutečnosti už diagnostikujeme) oNaopak závěr by měl naznačovat, co máme dělat – právě tím se diagnostika liší od prostého nálepkování Postupy – míra obecnosti oMETODOLOGIE: obor, který se zabývá principy, tvorbou i aplikací metod; případně širší vymezení určitého přístupu (např. kvantitativní, kvalitativní metodologie…) o oMETODIKA: koncepce práce – např. metodika provádění výzkumu, metodika zjišťování výslytu problémů (skríning…) o oMETODA: typ konkrétního postupu – např. rozhovor, dotazník, test… o oKONKRÉTNÍ „NÁSTROJ“ – konkrétní test, schéma rozhovoru, diagnostické situace – např. i hra… Přístupy (obdobně jako v dg.psychologické a pedagogicko-psychologické) oIndividuální (kazuistický) + testový (metrický) oZaměření na jednotlivce + na skupinu + na interakci, jev, proces oZaměření na sebe a na druhé oZaměření na úzce vymezený problém a na kontext oKvalitativní + kvantitativní oPraktický, zaměřený na intervenci + výzkumný METODA oPředstavuje zcela konkrétní cestu, způsob, nástroj, pomůcku k řešení dílčího odborného, vědeckého , vědeckého výzkumného či experimentálního problému. o oMetody jsou specifické dle jednotlivých věd - teoretické (např. analýza, syntéza) a empirické (např. výkonové). Odpovídají na otázku ,,jak". o oV psychologii je tradiční dělení metod na psychometrické (testové) a klinické (např. rozhovor). Toto rozlišení má řadu paralel i v pedagogice. oOrientační tabulka. Metody opozorování - jedna z nejvýznamějších metod pedagoga, umožňuje získat údaje za delší časové období, sledovat reakce na odlišné události v bezprostředním kontextu školní reality oanamnéza - je předpokladem prorespektování dosavadního individuálního vývoje dítěte, rodinná anamnéza shromažďuje údaje o rodině, osobní anamnéza zachycuje údaje o vývoji jedince nutné k pochopení jeho současného stavu orozhovor - poskytuje bezprostřední odpovědi, odhaluje aktuální prožívání žáka (rodičů), peagog může využít i strukturovaný rozhovor (vhodně sestavené otázky směřující k řešení určitého problému) odotazník - pokud umožňuje výběr z předem formulovaných odpovědí, umožňuje lepší zpracování, volné odpovědi mají naopak autentickou hodnotu (závisí ovšem na schopnosti respondenta vyjádřit se) odidaktické testy - druh zkoušek, které se skládají z různých úkolů, standardizované testy mají jasný způsob zadávání a vyhodnocují se pomocí stanovených kritérií, nestandardizované testy jsou méně náročné na vyhodnocení, mohou mít ale nižší validitu osociogram - pomocí otázek kladených žákům postihuje klima ve třídě a vztahy mezi žáky oanalýza prací žáků (žákovské portfolio) - ukazuje úroveň osvojení učiva, odráží kvalitu práce učitele oanalýza pedagogické dokumentace - s její pomocí si lze lépe uvědomit širší rámec výuky ohra - významný diagnostický prostředek, sledujeme výběr her, uplatnění fantazie, soustředění, motoriku, úroveň komunikace, sociální kontakty (Průcha, 2009) Vlastnosti metod, nároky kladené na metody o oPro každý typ výzkumu: oValidita: platnost; metoda zjišťuje to, co má zjistit, to, co tvrdí, že zjišťuje; poskytuje pravdivé informace o oZvláště pro kvantifikované metody: oReliabilita: spolehlivost; metoda měří stabilně (pokaždé stejně) a konzistentně (vždy stejný jev) – „zjišťuje jednu věc a stále totéž “ oObjektivnost: míra nezávislosti použité metody na osobnosti uživatele oStandardnost: npožadavek, aby metoda byla používána u různých osob za podmínek pro všechny osoby stejných (standardní administrace) nExistence norem, které umožňují porovnání výsledku s populačním vzorkem (standardizace) Etické otázky spojené s diagnostikou oUniverzální zásada „primum non nocere“ (především neškodit) oUvědomit si, že diagnostika může nZasahovat do soukromí toho, kdo je diagnostikován, narušovat je nOvlivňovat jeho další možnosti (např. didaktické testy v přijímacím řízení) oNároky na vlastnosti diagnostických metod i omezení týkající se toho, kdo může s metodou pracovat a interpretovat výsledky, mají předcházet právě etickým lapsům a poškozování klientů oU metod, které se ptají na citlivá témata (např. zaměstnanec školy hovoří o své spokojenosti s kroky vedení školy) je třeba zajistit nepostižitelnost za tyto názory (např. důsledně anonymní podoba šetření) oIndividuální šetření u nezletilých podléhá nutnosti informovaného souhlasu rodičů oVýsledky vyšetření je třeba považovat za citlivé údaje