Vývojová psychologie Vývoj dítěte v předškolním věku Co víme?  Co dělá dítě celý den?  Jak dlouho byste za den byste dali dítěti předškolního věku elektroniku k dispozici? Charakteristika období? https://www.youtube.com/watch?v=PrflDwKCVyk Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA-NC Pohybový vývoj Obrovská potřeba pohybu -pro takto staré děti je větší zátěž je sedět než běhat !!!! → zdokonalují se pohybové schopnosti (hrubá motorika) Lepší koordinace pohybu – prolézání, kotrmelec, jízda na tříkolce, koloběžka, holubička V přirozeném prostředí x vevniř Návyky sebeobsluhy: Oblékání -jemná motorika – zapínají knoflík, 5 – 6 let – vázání kliček, stříhání, zatloukání hřebíku Práce = hra: Rádi pomáhají dospělým – utírání prachu („hra na“) Syndrom nemotorného dítěte – elektronika versus vývoj Psychický vývoj - VNÍMÁNÍ Orientuje se v základních barvách – ž, č, m , postupně se učí doplňkové barvy- oranžová, hnědá, apod. (pediatr) Umí vlastnosti předmětu: vysoká X nízká daleko X blízko vedle, vpředu, vzadu Začíná se orientovat v čase: rozlišuje časové úseky během dne (den a noc) ví co to je → ráno, odpoledne, večer → týden ALE - Zvláštnosti vnímání : - závislost na citech (citovost) jestli si něčeho všimne, pak to musí být výrazné (barva, tvar) - závislost na fyziologickém stavu - když není v pohodě, pak jde všechno kolem něj, nevnímá Myšlení a řeč Egocentrismus, fantazie, neobjektivnost  Soudy jsou poznamenány nedostatečnou minulou zkušeností a jsou tvořeny na způsob analogie  Personifikace – to znamená, že mluví o neživých věcech jako o živých: „Mráčku je zima, sluníčku je teplo  Obrovská fantazie- vymýšlí si rádi – CO JE LEŽ?  Konzervace dle Piageta:  https://www.youtube.com/watch?v=tQLpysTbFso&t=88s  Řeč  slovní zásoba: 3 – 3,5 tisíc slov  snižuje se dětská patlavost (6 let 20 %)  zvládá vyjádření svých vlastních potřeb a požadavků  Dokáže reagovat na požadavky okolí  Otázky typu: „Co by bylo kdyby?“ Věk hry Nezastupitelná činnost v dětském životě = konstruktivní hry (materiály – písek, LEGO) Úlohové (námětové) hry.......prodavač, doktor: když si hraje, tak se vžívá do role dospělého, sloupá ve svých očích Hry s pravidly (která jsou předem určená) a. Pohybové -zajíček, pešek, rybář b. Didaktické -stolní hry (člověče, pexeso, puzzle, domino) Vedle hry se objevuje zájem o práci, obzvlášť o tu, kde zastávají práci dospělého Herní diagnostika… schopnosti, vztahy, emoce, problémy…. Může i učitel ve školce Školní zralost Problematika školní zralosti  školní zralost = stupeň celkové vyspělosti = bez velkých potíží zvládá školní požadavky  školní zralost se posuzuje v oblastech a kritériích  Odklad školní docházky je možný o 1 až 2 roky Kritéria školní zralosti 1. Stáří dítěte Všechny děti narozené do 31.8. musí nastoupit do povinné školní docházky (děti narozené po 31.12. – záleží na rodičích) 2. Tělesné ukazovatele - celkový vzhled dítěte- ustupující předškolní baculatost - Filipínská míra- dominantní ruka přes hlavu na boltec ucha - výměna mléčného chrupu 3. Psychické ukazatele Zkoušky jimiž zjišťujeme psychickou zralost = TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI. Zjišťujeme psychickou zralost, jemnou motoriku, koordinaci ruka-oko, řečové schopnosti Kern – Jiráskův test Test má 2 části 1. část – neverbální (má 3 úlohy) a. Kresba lidské postavy b. Obkreslení seskupení 10 teček (jemná motorika) c. Opsaní textu (zrakově-pohybová koordinace) (neverbální část viz. příloha) 2. část – verbální (individuální) touto částí zjišťujeme úroveň poznávacích procesů popis obrázku, skládat útvar podle předlohy úroveň všeobecných vědomostí vlajka, z čeho je vajíčko, největší město,....... úroveň řečového projevu popsání svého díla pozpátku – 4, 7, 8, 9 opakování věty, čísel Napadá Vás, proč by test školní zralosti neukazoval zralost? Školní nezralost a její příčiny 1. Omezení rozumových schopností mírná mentální retardace (85 – 70) – „slaboduchost“ za trvalé asistence je schopno po odkladu jít do školy 2. Opoždění rozumových schopností abnormalita v tělesném vývoji (dlouhodobá nemoc, úraz) sociální 3. Nerovnoměrný vývoj rozumových schopností LMD – drobná poranění mozku v období perinatálním, v době porodu nebo krátce po porodu (do 2 let) příznakem je porucha pozornosti důsledkem jsou vývojové poruchy učení- dyslexie. Dysgrafie 4. Sociální příčiny nevhodný výchovný styl- autoritativní (nepřipouští rozvoj osobnosti), liberální, brutální, ambiciózní, senzitivní, výchovná zanedbalost nevhodný styl působení učitele -špatné hodnocení, autoritativní, subjektivní, vrstevnické skupiny, nevhodný vzor Vstup do školy Následky vstupu do školy Při vstupu do školy se dostaví změny - změna dosavadního života na povinný denní režim - jsou dána pevná pravidla - změna priorit v činnostech hra → učení (primární aktivita) hra – pouze relaxační, kompenzační - zesílení vlivu vrstevnické skupiny - narůstá potřeba být co nejvíce ve vrstevnické skupině - škola zaujímá novou sociální roli = žák - přináší i povinnost