Biologie člověka a základy zdravovědy 1 [USEMAP] Literatura, zdroje: ¢Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 ¢ ¢Manuál v lékařské praxi ¢http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi ¢ ¢Požadavky: ¢PS – test (přednáška a seminář); ¢JS – ústní zkouška; pracovní materiály [USEMAP] OBSAH ¢Blok ontogeneze: ¢Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend ¢Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství) ¢Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma) ¢Vrozené vývojové vady ¢Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence) ¢Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam) ¢Batole (charakteristika batolete) ¢Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost) ¢Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka) ¢Starší školní věk (charakteristika staršího školáka) ¢Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě) ¢Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří) ¢Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny) ¢ [USEMAP] ¢Blok somatologie, pediatrie, zdravovědy: ¢Buňka a tkáně (základní stavba a funkce buňky, základy histologie – stavba a funkce jednotlivých tkání - epitely, pojiva, svalová tkáň, nervová tkáň, trofická pojiva) ¢Pohybová soustava (kostra – tvar kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí, popis kostry; svalstvo – funkce svalové soustavy, stavba kosterního svalu, inervace, kontrakce, růst a vývoj svalstva, svalové skupiny; vybrané odchylky ve tvaru a funkci pohybového ústrojí) ¢Krev a krevní oběh (vnitřní prostředí organismu, složení krve – krevní plazma, krevní elementy, vlastnosti krve - funkce krve, srážení krve, sedimentace, krevní skupiny, význam krve při obraně organismu proti nákazám, imunita, očkování, alergie; krevní oběh – malý a velký krevní oběh, stavba srdce, fetální oběh, výživa srdce, činnost srdce, tepová frekvence, objemy srdeční, cévy, fyziologie krevního oběhu, tkáňový mok, míza, slezina; vybrané choroby krve a krevního oběhu) ¢Dýchací soustava (stavba a činnost dýchací soustavy, horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce, dýchací pohyby, dýchání a přenos dýchacích plynů, vývojové zvláštnosti dýchacího ústrojí; vybrané poruchy dýchacího ustrojí) ¢Trávící soustava (anatomie a fyziologie trávící soustavy – stavba stěny TS, stavba a funkce orgánů TS, trávení cukrů, tuků, bílkovin, přeměna látek a energií – metabolismus, přeměna energií, bazální metabolismus, výživa; vybrané poruchy výživy a trávící soustavy) ¢Vylučovací soustava (anatomie a fyziologie vylučovací soustavy; vybrané poruchy stavby a funkce vylučovací soustavy) ¢Pohlavní soustava (anatomie a funkce pohlavní soustavy, vývoj pohlavních žláz, mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány, menstruační a ovulační cyklus, vybrané poruchy ve stavbě a funkci pohlavní soustavy) ¢Endokrinní soustava (funkce žláz s vnitřní sekrecí, přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonální regulace; vybrané poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí) ¢Smyslová soustava (funkce smyslové soustavy, receptory, kožní soustava – stavba a funkce, regulace tělesné teploty, vybrané kožní choroby; zrakové ústrojí, vybrané choroby zraku; sluchové ústrojí – vybrané poruchy sluchu, rovnovážné ústrojí, proprioreceptory) ¢Nervová soustava (stavba a činnost jednotlivých částí nervového systému, centrální nervová soustava, obvodové nervy, fyziologie nervového systému, rytmy, lateralita, vybrané choroby nervové soustavy) ¢Infekční choroby (základní pojmy, základy mikrobiologie, přehled nejčastějších infekčních chorob – kapénkové infekce, alimentární nákazy, paraziti) ¢ [USEMAP] ONTOGENEZE ¢Ontogeneze = ontogenetický vývoj = vývoj jedince ¢Ontogenetický vývoj – dělíme na vývojová období, v nichž dochází ke změnám a) růstovým b) vývojovým ¢Růst – zvětšuje se tak velikost celého těla a jeho částí, děje se tak zvětšováním nebo zmnožením buněk = kvantitativní změna; patří k ukazatelům zdravotního stavu dítěte (tělesná výška a hmotnost, obvody - hlavy, břicha, paže.., indexy – BMI, tloušťka vrstvy podkožního tuku) ¢Hodnocení: referenční údaje (národní – od r. 1950, celostátní antropologický výzkum, 0 – 18 let, 80 – 120 tis.; WHO); percentilové grafy (dívky/hoši) ¢Vývoj – souhrn kvalitativních změn organismu; do smrti ¢Vývoj + růst spolu úzce souvisí! ¢S růstem dítěte probíhá i vývoj jeho orgánů; ¢ [USEMAP] FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RŮST ¢Vnitřní (endogenní) •genetické (výška rodičů, rasa, pohlaví, dědičné vady) •endokrinní (placentární hormony, růstový hormon, IGF I a IGF II, hormony štítné žlázy, nadledvin, pohlavní hormony) •vnitřní prostředí (různé patofyziologické mechanismy – anémie, hypoxie, chronické infekce a nemoci, malnutrice, metabol. acidóza,…) ¢Vnější (exogenní, enviromentální,..) •intrauterinní vlivy (výživa matky, abusus matky – nikotin, alkohol, drogy, funkce fetoplacentární jednotky,…) •výživa •psychosociální vlivy (stres, …) •životní podmínky (socioekonomický status rodiny, roční období, klimatické podmínky,…) •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/212411058130009/video/ •MALÝ VZRŮST •GIGANTISMUS, AKROMEGALIE • [USEMAP] KOSTNÍ VĚK (RTG LEVÉHO ZÁPĚSTÍ, HODNOTÍ SE STUPEŇ OSIFIKACE A POROVNÁVÁ SE S ATLASEM KOSTNÍHO VĚKU; STANOVENÍ KOSTNÍHO VĚKU JE CENOU INFORMACÍ V DOBĚ PUBERTY.;SRŮST HLAVICE S TĚLEM ZÁPRSTNÍ KOSTI PALCE SIGNALIZUJE BLÍZKÝ NÁSTUP MENARCHÉ) [USEMAP] ¢Ontogenetický vývoj dělíme na období: A.prenatální–1) zárodečné (embryonální)-do 8 týdne B. 2) plodové (fetální)-od 9 týdne ¢B. perinatální (od 26. týdne vývoje do 4. týdne po porodu) ¢C. postnatální —1. novorozenecké —2. kojenecké —3. batole —4. předškolní věk —5. mladší školní věk —6. starší školní věk —7. období dorostového věku —8. období plné dospělosti (18-30 let) —9. období mladého věku (30-45 let) —10. období středního věku (45-60 let) —11. období stárnutí (60-75 let) —12. období starého věku (75-90 let) —13. období stařecké (nad 90 let) ¢ ¢ [USEMAP] SEKULÁRNÍ TREND A SEKULÁRNÍ AKCELERACE osekulární trend - vývojový směr, který se projevuje zvyšováním tělesné výšky a hmotnosti dospělých a urychlení růstu a vývoje dětí a mládeže (sekulární akcelerace); sekulární – saeculum=století, doba osekulární akcelerace - celkové urychlování růstu (výška o 10 cm) a vývoje v průběhu staletí oPříčiny: socioekonomické prostředí, výživa, očkování, antibiotika) oDnes doba konce sekulárního trendu o ¢Pozn. Dnešní dětská populace převyšuje v průměru o dva roky růst a vývoj generace z období na počátku 20tého století (1. a 2. dentice, osifikace, …); posun menarché ze 17 na 13 let ¢ ¢ [USEMAP] Biologie člověka a základy zdravovědy 1 Přednáška 2 [USEMAP] ¢Embryopatie – poškození embrya; malformace ¢Fetopatie – poškození plodu; ne velké malformace, ale MR ¢Teratogenní vlivy: ¢ a) fyzikální – záření (rtg.) – poškození mozku, očí, MR, úrazy ¢ b) chemické – léky, drogy, alkohol (fetální alkoholový syndrom), Alkohol ¢ c) biologické – viry (zarděnky; očkování ve 2. a 12.roce) -oko, ucho, srdce), bakterie, paraziti (toxoplazmóza), chronická onemocnění matky (diabetes), imunologické (Rh - faktor) ¢Infekce_těhotenství ¢ ¢ [USEMAP] PREVENCE: ¢http://www.vrozene-vady.cz/vrozene-vady/ (VVV) ¢http://apps.szu.cz/czzp/vvv/zasady.php (Mysli na mě včas) ¢www.vrozene-vady.cz/primarni-prevence/index.php?co=download ¢ [USEMAP] Prenatální vývoj ¢Ovulační cyklus ženy – spojení cyklu menstruačního a ovariálního ¢Před otěhotněním ¢Jste imunní proti zarděnkám? —Těžké poškození plodu, zkouška krve na imunitu —http://www.maminkam.cz/zardenky —https://cs.wikipedia.org/wiki/Zard%C4%9Bnky ¢Máte vy nebo partner v rodinné anamnéze dědičnou chorobu? —Např. dědičná hemofilie a cystická fibróza → genetická poradna ¢Trpíte sama dlouhodobou chorobou? —Př. cukrovka, epilepsie → léky mohou ovlivnit plod a ztížit početí ¢Používala jste (používáte) perorální antikoncepci? —Nejlépe přestat brát pilulky alespoň 3 měsíce před otěhotněním ¢Je vykonávání vaší práce spojeno s nějakým rizikem? —Chemikálie, olovo, anestetika, rentgenové paprsky, těžká břemena ¢Kolik vážíte? —Alespoň 6 měsíců před početím vážit normálně (vzhledem ke své výšce), během těhotenství nedržet diety kvůli živinám ¢Jíte zdravě? —Dobrá strava, pravidelně jíst, pestrá strava, dostatek čerstvé, syrové zeleniny a ovoce — [USEMAP] ¢Kouříte nebo pijete? —Tabák a alkohol má špatný vliv na plodnost u muže i ženy, škodí i rostoucímu plodu. (Kouření zbavuje plod kyslíku – děti kuřaček se častěji rodí předčasně a mívají nízkou porodní váhu, hrozí i potraty a narození mrtvého plodu ¢Máte dostatek pohybu? —Cvičení, plavání, delší procházky nejméně 20 minut denně — ¢Prenatální diagnostika —https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/211562220600159/obsah/182157-prenataln i-diagnostika-mudr-vlasin-1-cast#utm_content=videa&utm_term=prenataln%C3%AD%20diagnostika&utm_mediu m=hint&utm_source=search.seznam.cz&title=Prenat%C3%A1ln%C3%AD%20diagnostika%2C%20MUDr.%20Vla%C5%A1% C3%ADn%20-%201.%20%C4%8D%C3%A1st%20%E2%80%94%20Sama%20doma — —https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/211562220600159/obsah/182159-prenataln i-diagnostika-mudr-vlasin-2-cast — —https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/211562220600159/obsah/182162-prenataln i-diagnostika-mudr-vlasin-3-cast — — ¢ ¢ [USEMAP] Prohlídky v těhotenství: ¢První prohlídka ¢ Tzv. vstupní - stanoví, zda se vůbec jedná o těhotenství, to znamená, zda je plod v děloze. ¢Pravidelné kontroly v poradně pro těhotné: ¢ do 23. týdne každé 4 týdny, 24.-32. týden každé 3 týdny, 33.-36. týden každé 2 týdny, 37.-40. týden každý týden ¢Při každé návštěvě poradny jsou prováděna následující vyšetření: ¢ • měření krevního tlaku (TK) • měření pulsu (P) • kontrola váhových přírůstků • vyšetření moči papírovým proužkem na přítomnost cukru a bílkovin ¢ ¢ [USEMAP] ¢2) Vyšetření krve ¢ Provádí se zhruba za měsíc od první prohlídky. Jeho účelem je zjistit krevní skupinu a ujistit se, že netrpíte nějakými nemocemi (HIV/AIDS, syfilis, žloutenka typu B). Vyšetření krevního obrazu se dále opakuje zhruba ve 36. týdnu. ¢3) Ultrazvukové vyšetření ¢ Pomůže určit těhotenství, zjistí počet embryí, jejich uložení a stáří. Během těhotenství se provádí většinou 4x (na začátku k ověření gravidity, dále v rámci kombinovaného testu v 11.-13. týdnu, podrobný UZ ve 20.- 22. týdnu a kontrola růstu plodu ve 30.-32. týdnu), v případě komplikací nebo potřeby častěji. ¢První ultrazvukové vyšetření je zaměřeno na: ¢ • určení počtu plodů • přesné změření jednotlivých částí plodu a výpočet jeho stáří a hmotnosti • zjišťování vrozených vývojových vad plodu • sledování srdeční činnosti plodu • určení množství plodové vody • určení uložení placenty ¢Druhé ultrazvukové vyšetření se provádí ve 30. - 32. týdnu těhotenství a je zaměřeno na: ¢ • určení polohy plodu • přesné změření jednotlivých částí plodu a srovnání s předchozím vyšetřením (umožňuje určit vývoj plod vč. hmotnosti) • určení množství plodové vody • pozorování pohybové aktivity plodu • posouzení stavu placenty ¢ [USEMAP] ¢4) Screening mapování protilátek proti krevní skupině plodu ¢ U Rh negativních žen se provádí ve 12., 20., 28. a 36. týdnu těhotenství ¢5) Vyšetření praktickým lékařem ¢ Provádí se natočení EKG ¢6) Vyšetření stomatologem. ¢7) Stěr z porodních cest ¢ Pátrá se po streptokokovi skupiny B, tzv. Streptococcus agalactiae. Tato bakterie je pro novorozence nebezpečná. Ostatní bakterie jsou neškodné. ¢ [USEMAP] ¢OBDOBÍ PRENATÁLNÍ- začíná oplozením vajíčka a končí porodem ¢Období embryonální- splynutí mužské pohlavní buňky s ženskou pohlavní buňkou ¢Oplození vajíčka: http://www.youtube.com/watch?v=NkLUA05ExHA&feature=related (1,5min.) ¢ ¢Vajíčko + spermie → zygota → rýhování → uhnízdění (6. – 15.den po oplození) (obraz) ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Zárodek (embryo) – 2. týden – 9. týden ¢ Skener_20170302 (3) ZDROJ: Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 [USEMAP] Skener_20170302 (3) ZDROJ: Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 [USEMAP] ¢Oplození vajíčka: http://www.youtube.com/watch?v=NkLUA05ExHA&feature=related (1,5min.) ¢ ¢ ¢Vajíčko + spermie → zygota → rýhování → uhnízdění (6. – 15.den po oplození) ¢Zárodek (embryo) – 2. týden – 9. týden ¢ entoderm – TS, DS, trávící žlázy ¢ ektoderm – pokožka, deriváty kůže, NS ¢ mezoderm – kosti, svaly, pohl.s., ledviny, cévy ¢ [USEMAP] OBDOBÍ PLODOVÉ (FETÁLNÍ) ¢Začíná 9. týdnem, skončila organogeneze, v tomto období orgány dále rostou, vyvíjí se a postupně vstupují do funkce ¢Plod je oklopen 2 obaly ¢Amnion-vnitřní obal- vyměšuje amnion. tekutinu, ta přibývá a tím se oddaluje od těla plodu a přibližuje k zevnímu plod. obalu a s ním posléze srůstá. Amnionová voda se nazývá potom plodová )-volný pohyb plodu –podpora vývoje kostry a svalstva, plod do ní vylučuje moč. ¢Chorion-zevní obal– v embryonálním období celý pokryt klky, nyní na povrchu vyhlazení klků a naopak na třetině stěny dělohy, která je vrostlá do děložní sliznice se klky prohlubují a vzniká plodové lůžko(placenta) [USEMAP] ¢Fetus (plod) – od 9.týdne do porodu-2 obaly A a CH ¢Amnion(vnitřní obal) a chorion(vnější obal)později srůstají- pupečník ¢Plodová voda(chrání plod před otřesy, teplotami..) ¢Placenta (plodové lůžko)-spojení mezi plodem a matkou ¢ dočasný orgán; skládá se z části mateřské a plodové ¢ funkce: výživa plodu(z krve matky do krve plodu), ¢ do krve matky předává škodlivé produkty a ty vylučovány ledvinami, ochranná bariéra proti škodlivinám z těla matky-dýchání - příjem kyslíku z matčiny krve výdej kys. uhličitého do krve matky, produkuje hormony- progesteron, estrogeny-udržení těhotenství, zásobárna vitamínů a glykogenu- důležitých pro růst a vývoj ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ C:\Documents and Settings\Administrator\Dokumenty\Obrázky\Placenta\foto1.bmp [USEMAP] PLACENTÁRNÍ A PLODOVÝ OBĚH KRVE (2 MĚSÍC) ¢Transport dých. plynů, výživných látek zplodin látkové přeměny zajišťují 2 pupeční tepny a 1 pupeční žíla. ¢Pupeční tepny z plodu odvádějí do placenty oxid uhličitý a odpadní produkty. ¢Pupeční žíla vede z placenty do plodu kyslík a živiny ¢Pupeční žíla vstupuje do plodu a dělí se na dvě větve, jedna ústí do vrátnicové žíly a druhá, zvaná žilní dučej se spojuje pod játry s dolní dutou žílou. ¢Pupeční žíla obsahuje krev kyslíkem bohatou a dolní dutá žíla krev kyslíkem chudou- přivádí dolní dutá žíla krev do pravé síně srdeční krev smíšenou, zde se mísí s krví přitékající horní dutou žílou z hlavy a hor. končetin. ¢NEJVĚTŠÍ ANATOMICKÉ ZVLÁŠTNOSTI JSOU V SRDCI, PROTOŽE VE FETÁLNÍM OBDOBÍ NENÍ UPLATNĚNA FUNKCE MALÉHO OBĚHU. ¢ ¢ [USEMAP] OVÁLNÉ OKÉNKO ¢V přepážce mezi síněmi je oválné okénko-většina krve se dostává z pravé síně do levé síně a odtud do levé komory a aortou do těla plodu. ¢Malý zbytek krve, který neprošel oválným okénkem jde do pravé komory a plicní tepny. Ani tato krev se do plic téměř nedostane neboť odchází tepennou dučejí do aorty. ¢Z krevního oběhu plodu se krev dostává do placenty 2 pupečními tepnami, které odstupují z vnitřních tepen kyčelních. ¢ [USEMAP] ZANIKNUTÍ OVÁLNÉHO OKÉNKA ¢Po přestřižení pupečníku a přerušení placentárního oběhu- vznikne nedostatek kyslíku a nahromadění oxidu uhlič., což podráždí dýchací centrum v prodloužené míše, podráždění vyvolá dýchací pohyby a zapojení plic do dýchání. Do levé síně začne přicházet více krve z malého oběhu a následkem zaniká oválné okénko. ¢Zaniká(během několika hodin až dnů) také spojnice mezi plicní tepnou a srdečnicí (tepenná dučej). Mizí také žilní dučej. ¢V některých případech se srdce nevyvine správně a mohou vznikat vrozené vady (otevřená tepenná dučej). ¢ [USEMAP] Fetální oběh (Zdroj: MACHOVÁ, j., Biologie člověka pro učitele,) Skener_20170302 Okysličování krve není dokonalé (ve většině cév proudí smíšená krev), proto má plod větší množství červených krvinek (asi 7,5 mil / 1mm3 krve) také jinou stavbu hemoglobinu tzn. fetální hemoglobin. ZDROJ: Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 [USEMAP] Porod ¢Vypuzení plodu z dělohy způsobují stahy děložní svaloviny, které jsou vyvolány hormonem zadního laloku hypofýzy- oxytocin) ¢Doby: ¢1) otevírací- začíná smršťování děložní svaloviny ¢2) vypuzovací- kontrakce dělohy se stávají pravidelnými, a opakují se v krátkých intervalec, vypuzení plodu ¢3) lůžková-doba po vypuzení plodu do vypuzení placenty ¢Rizika: hypoxie, porodní trauma, infekce ¢Porodní plán: kdo u porodu, klystýr, holení, anestezie, způsob porodu (voda, dřep,..) ¢ ¢Zaj.:http://www.orgasmicbirth.com/ http://www.youtube.com/watch?v=libHZJ4TRxo [USEMAP] Novorozenec ¢Fyziologický: 3000-4000g, 50 cm, hlavička obvod 32,5 – 36,5 cm, adaptace, dýchání (35 – 50 dechů/min), změny oběhu (foramen ovale, Bot.dut.), tep 120 – 160 tepů, imunita od matky, novorozenecká žloutenka, střevo – smolka, alergie (kojení), reflexy (sací, polykací, hledací…), genitálie, nehty ¢ (nákres: normální oběh, reflexy – reflexní oblouk) ¢Nedonošený ( těhotenství trvalo pouze nebo pod 37.týdnů) ¢Hypotrofický (normální délka těhotenství, váha- pod 2500g) ¢Přenošený (nad 41.týdnů) ¢Rizikový novorozenec s VVV – novorozenec s vrozenou vývojovou vadou, které vznikly jako embryopatie nebo fetopatie za nitroděložního vývoje. [USEMAP] Kojení ¢Kojení: ¢výlučně do 6.měsíce, pokračovat do 2 let ¢1) mlezivo (kolostrum) – 1.týden, malý objem, vysoká hustota (ledviny), 1. imunizace, látky a antibakt. a antivir.účinkem ¢2) přechodné – 2.týden ¢3) zralé – od 3.týdne ¢Tyto druhy mléka se liší poměrem bílkovin, tuků, sacharidů a solí, odpovídají svým složením speciálním potřebám dítěte při růstu ¢obsah minerál.l. – lepší vstřebávání než z umělé výživy ¢Výhody: ¢výživa dítěte ¢zdraví dítěte ¢zdraví matky ¢psychologické, sociální, ekonomické, ekologické ¢Osifikace-kostra ve značné míře zkostnatělá, kosti velmi pružné) nezkostnatělé kloubní hlavice dlouhých kostí a některé krátké kosti ¢Vývoj lebky-není celá zkostnatělá-lupínek zadní a přední—v místě kde se stýká šev šípový s věncovým. Tvar kosočtverce 3,5x3,5 cm ¢Kyčelní kloub: screening (novorozenec, 6.týden, 3-4.měsíc), ultrazvuk ¢http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10315080042-tep-24/211411058130008/titulky/ ¢ Vývoj páteře: páteř novorozence má jediný oblouk dvojesovité prohnutí se tvoří postupně 3.měsíc – zvedání hlavičky (krk -lordóza), 6.měsíc – sedání (hrudník – kyfóza), 12.měsíc – stoupání (bedra – lordóza) ¢Zuby: dentice (5.-9.měsíc), základy 2.měsíc prenat. ¢Syndrom náhlého úmrtí Lebka novorozence OBR. http://reidhosp.adam.com/content.aspx?productId=39&pid=5&gid=003309&print=1 fontanely