Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí
Úvod
Výuka probíhá online.
Požadavky k ukončení předmětu:
- písemná zkouška: test tvoří 8 didaktických úkolů a korektura textu. Správně musí student vyřešit 80 %.
Obsahem korektury je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního,
morfologického a syntaktického.
Dovednost se nacvičuje formou samostatné
práce (prostřednictvím úkolů v IS).
- praxe v MŠ a reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností, připravení výstupu (10-15 minut)
Každý ze studentů si připraví výstup, který bude zaměřen na plnění některého z úkolů jazykové výchovy. Příprava by měla být aplikována s dětmi v mateřské škole, kterou si student sám vybere (s ohledem na epidemiologickou situaci budeme hledat možné alternativy).
Předpokládá
se samostatné studium doporučené literatury.
Aktivní účast v hodinách
Požaduje se aktivní zapojení při online konferenčních setkáních
přes aplikaci MS Teams. Termíny budou studentům zveřejňovány s
předstihem. Dále se vyžaduje plnění zadaných úkolů (korektury textů) a
studium vložených materiálů.
Literatura:
- povinná:
-
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 9788024730080.
- KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992.
- KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2.
-
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 9788024730080.
- doplňující:
- RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
- CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. 197 s. ISBN 80-7178-136-3.
- JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4-.
- KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 219 stran. ISBN 8024401878.
- VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 8071789666.