Didaktika jazykové výchovy s reflektovanou praxí

Úvod

Výuka probíhá online.


Požadavky k ukončení předmětu:

  • písemná zkouška: test tvoří 8 didaktických úkolů a korektura textu. Správně musí student vyřešit 80 %.

Obsahem korektury je zvládnutí dovedností v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického a syntaktického.
Dovednost se nacvičuje formou samostatné práce (prostřednictvím úkolů v IS).

  • praxe v MŠ a reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností, připravení výstupu (10-15 minut)

Každý ze studentů si připraví výstup, který bude zaměřen na plnění některého z úkolů jazykové výchovy. Příprava by měla být aplikována s dětmi v mateřské škole, kterou si student sám vybere (s ohledem na epidemiologickou situaci budeme hledat možné alternativy).

 

Předpokládá se samostatné studium doporučené literatury.


Aktivní účast v hodinách

Požaduje se aktivní zapojení při online konferenčních setkáních přes aplikaci MS Teams. Termíny budou studentům zveřejňovány s předstihem. Dále se vyžaduje plnění zadaných úkolů (korektury textů) a studium vložených materiálů.


Literatura: 

  • povinná:  
    • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012. 236 stran. ISBN 9788024730080.
    • KRČMOVÁ, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1992.
    • KRČMOVÁ, Marie a Libuše RICHTEROVÁ. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. ISBN 80-04-24281-2.
  • doplňující:  
    • RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984.
    • CANFIELD, Jack a Harold Clive WELLS. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. 197 s. ISBN 80-7178-136-3.
    • JEČNÁ, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4-.
    • KROBOTOVÁ, Milena. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. První vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 219 stran. ISBN 8024401878.
    • VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
    • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 172 s. ISBN 8071789666.