XCJp05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí Základní informace o požadavcích na ukončení předmětu (kolokvium) 1. Dvě přípravy na práci s literárním textem Didaktické zpracování dvou přiměřeně dlouhých příprav na práci s dětmi v MŠ, které budou mít jako své jádro literární text (texty beletrie – 1 prozaický příběh v rozsahu max. 1,5-2 strany, 1 básničku /epickou nebo lyrickou/). Vhodné je také využití ilustrace. Didaktické zpracování (příprava na práci) bude zahrnovat: - Důvod výběru ukázky – proč jste si ji vybrali, jaký je podle vás její literárněvýchovný potenciál – tj. které literární rysy textu (obsahové – tematické; formální – kompoziční, jazykové, aj.) při práci s textem budete využívat. - Jasnou, dostatečně konkrétní formulaci cíle práce s ukázkou – co má tato práce (a text sám) dětem dát. - Otázky/úkoly (především problémové) a další činnosti (ve vztahu k ukázce reprodukční i tvořivé), které byste s textem spojili, tak aby byly naplněny stanovené cíle a dobře využity možnosti textu jako textu uměleckého (resp. jeho rysy uvedené v prvním bodě – u důvodu výběru ukázky) Důraz bude kladen na literárněvýchovné cíle, rozvíjení estetické vnímavosti dětí, nápaditost ve využití zvoleného textu, pozitivní motivaci ve výchově předčtenáře. Přihlédnuto samozřejmě může být k možnému širšímu výchovnému a vzdělávacímu využití aktivity v podmínkách MŠ. Materiál prozatím nebude zohledňovat možnosti konkrétního známého kolektivu a prostředí, bude předpokládat „ideální“ podmínky. Jedna ze zpracovaných příprav bude vložena do poskytovny k 14. 11. Tyto práce budou předmětem diskuse s ostatními na výukových setkáních od 18. 11. do 10. res. 17. 12. 2. Realizace jedné z příprav v praxi s dětmi předškolního věku Jednu z příprav (je jedno, zda tu prezentovanou kolegům-studentům, nebo tu druhou) vyzkoušíte v praxi (nejlépe v prostředí MŠ, lze i individuálně s jedním, dvěma dětmi; výchozí materiál můžete pro konkrétní děti podle potřeby zjednodušit) a získanou zpětnou vazbu spojenou se sebereflektivním komentářem (co se zdařilo, nezdařilo, možné důvody) uvedete u odevzdávané finální podoby práce. Pokud možnost realizace přípravy v praxi někteří nebudou mít, pak po předchozí domluvě použijeme vzájemné hodnocení mezi těmito studenty. Předmět bude úspěšně ukončen, pokud: - bude jedna z příprav předmětem diskuse s ostatními (bude zavčas vložena do poskytovny), - písemně budou odevzdány obě přípravy s dílčí sebereflexí (popř. náhradním vzájemným hodnocením). Optimální rozsah práce: 2 normostrany (BEZ literárních ukázek, tyto UKÁZKY ale budou u práce PŘILOŽENY /scan, fotka…/) Finální práce budou odevzdávány elektronicky do ODEVZDÁVÁRNY. Poslední termín pro odevzdání (včetně oprav): předběžně – 2 týdny před koncem zkouškového období (zhruba 10. 2.). Přesné datum bude uvedeno u odevzdávárny.