UČO: jméno: akademický rok 2020/2021 --------------------------------------------------------------------------------------------------- -------- TEMATICKÝ PLÁN do předmětu XGEk01 Praktikum k poznávání společnosti 1) Téma, kterého se plán týká: 2) Název: 3) Časový plán: 4) Vzdělávací cíle a očekávané výstupy dle RVP: 5) Definice, vysvětlení pojmů vhodných pro děti: 6) Potřebné pomůcky k aktivitě: 7) Popis jednotlivých aktivit a jejich organizace: - u každé aktivity vždy uveďte: a) Rozvíjené dovednosti (vyberte viz níže) b) Konkrétní cíle aktivity (konkretizované výstupy) (např. rozliší kulatý, špičatý a hranatý tvar) c) Popis aktivity: d) Zadání pro děti: e) Přílohy (fotografie, notový záznam, ukázka pomůcky/výrobku atd.) f) Použitá literatura a informační zdroje: 7.1) Rozvoj jazykových dovedností Např. pohádka, básnička, říkanka související s tématem. Nezapomeňte uvézt celý text a zdroj, odkud bylo čerpáno. Uveďte, jak budete s daným zdrojem dále pracovat. 7.2) Rozvoj matematických dovedností Např. třídění či počítání objektů, řazení dle velikosti apod. Optimální je, pokud děti pracují s reálnými objekty. Nezapomeňte na fotodokumentaci činnosti. 7.3) Rozvoj výtvarných dovedností Např. výtvarné ztvárnění tématu rozmanitými výtvarnými technikami, případně jejich zapojení jako součásti výtvarného díla dětí. Může se jednat o práci jednotlivců, případně o práci skupinovou. Nezapomeňte na ukázku výsledného díla. Ideálně je, aby výtvarné aktivitě předcházela motivace, aby byli děti do aktivity vtaženi (např. předcházející pohybovou aktivitu – děti si sbírají pomůcky k tvoření atd.) 7.4) Rozvoj pracovních dovedností Např. tvoření výrobku, pomůcky. Nezapomeňte na ukázku výsledného díla, pokud je to možné. (obdobně komentář viz bod 7.5.) 7.5) Rozvoj hudebních dovedností Např. písničky, doprovod písniček či říkanek pomocí hudebních nástrojů, … nezapomeňte na text písní včetně notového záznamu jako příloha k aktivitě. Uveďte, jak budete s daným zdrojem dále pracovat. 7.6) Rozvoj pohybových dovedností Např. hry - náměty ze zvoleného tématu, využívající pomůcky, předměty či vycházející z typického pohybu těchto objektů. Využijte činností: Pozorování, pojmenování, manipulace atd. Děti by měly mít dostatek příležitosti seznámit se s tématem/pozorovaným objektem. Pokud je to bezpečné, mohou jej osahávat, manipulovat s ním a případně i ochutnávat (pochopitelně tam, kde je to možné). 1) Následně klademe dětem otázky (zjišťovací, vylučovací, doplňovací, průzkumné atd.), povídáme si v komunikativním kruhu. Pokud představujeme pomůcku je vhodné, pokud má v tuto chvíli pozorovaný objekt v rukou učitel. Pozor, na začátku pozorování je nutno klást takové otázky, jejichž odpovědi mohou být dětmi vypozorovány. Není vždy nezbytně nutné klást otázky otevřené, u mladších dětí je vhodné dávat možnost výběru odpovědí (vylučovací otázky), přirovnání ke známým objektům apod. Teprve poté můžeme přidávat další otázky na vyvození souvislostí. Až po vyvozovacím rozhovoru sdělujeme dětem zajímavosti o tématu/objektu. Je potřeba si uvědomit, že cílem pozorování u předškolních dětí je popis pozorovaného objektu – tedy nácvik této dovednosti. Pamětní zvládnutí souvisejících informací je až jakousi přidanou hodnotou, kterou nemusí zvládnout všechny děti. 2) Je vhodné, pokud je pozorování zakončeno ideálně společným souhrnem základních informací o tématu/pozorovaném objektu. Je vhodné, pokud jsou děti do tohoto procesu zapojeny. Vynecháváme zajímavosti a detaily, soustředíme se na podstatu. Badatelství / Experimentování / Pokusy / Děti při bádání pozorují, konstruují, objevují, demonstrují, dělají pokusy, experimentují. Podněty by měly vycházet z každodenního života dětí a podněcovat přirozenou dětskou zvědavost. Postup badatelství: zadání problému (nejčastěji i vhodně položenou otázkou), návrh postupu (dominuje aktivita dětí), pomůcky, vyslovení předpokladu, realizace (nevylučuje se několik postupů), pozorování, záznam z pozorování (např. v symbolické podobě) a vyvození závěrů (nalezení odpovědi na položenou otázku). Venkovní výuka 8) Hodnocení tématu: 9) Použitá literatura a informační zdroje: