Mgr. Lucie Štěpánková Profesní vidění/vědění Otázky k zamyšlení Kdo je profesionál? V čem se rozlišují profesionálové od laiků? Jak se profesionalita vytváří a rozvíjí? Profesionalita je vytvářena systémovovou konceptualizací kompetencí - schopností neustále se učit, tj. zpracovávat a do paměti ukládat stále nové informace, poučit se z každé zkušenosti (své i druhých) a zařadit ji do repertoáru svých kompetencí. Profesionalita učitele Profesní vidění (vidění situace, východisko řešení konkrétní situace – ovlivňuje to, jak jedinec situaci vnímá, jak o ní přemýšlí a k jakým závěrům dospěje. Profesní vědění (souhrn poznatků a znalostí, jimiž disponuje určitá profese a její příslušníci) Profesní jednání (soubor praktik prováděných v rámci určité profese – zpravidla dle způsobů zavedených a akceptovaných v dané profesi) Díky profesnímu vidění se rozvíjí pojmový aparát a tím se prohlubuje profesní vědění. Dimenze profesionality Aktivita pozorujte a napište si, co jste viděli https://youtu.be/-b3fD3MswxU POPIS CÍL (co je důležité) HODNOCENÍ (Často děláme tu chybu, že nejprve hodnotíme.) Před- profesní Profesní Expertní Kvalita profesního vidění, vědění a jednání Cílem praxí je, aby byli studenti postupně schopni autonomního hodnocení svých pokroků a výsledků v učení a byli schopni dál řídit své profesní učení a profesní rozvoj. Co dělá studenta učitelem? Minaříková E. & Janík T., Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení, Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 2, s. 181–204 Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K. & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Brno: Masarykova univerzita. Syslová, Z. & Chaloupková, L., Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: Masarykova univerzita. Literatura