EPISTEMOLOGIE Mgr. Lucie Štěpánková 26.11.2019 Epistemologie Nauka, zabývající se: procesem poznání jeho mechanismy vztahem poznání a skutečnosti Jaké si klademe otázky?  Jak dítě rozumí světu, ve kterém žije? Jaké jsou jeho představy o světě a proč?  Můžeme jako dospělí zprostředkovat dítěti skutečné poznání? Jaké to bude mít komplikace? S čím je nutno počítat? Dítě nepřichází do mateřské školy nevědomé, prázdné jako čistý list papíru, který učitelé teprve odshora dolů popíší pravdivým a objektivním vědění o světě. Každé dítě už světu kolem sebe nějak rozumí, má o něm své představy. Vzdělávací proces je vždy střetáváním jeho prvotních představ s novými informacemi.  Podmínkou jeho poznávání dítětem je proto „být při tom“. Učení je proto vždy: konkrétní, situační, vázáno na osobní zkušenost  Potřebujeme vědět: Jak děti myslí. Jak děti poznávají svět. Jak se děti učí. Dětský svět = svět „tady a teď. Jak děti myslí Jean Piaget Zabýval se genetickou epistemologií, tedy problematikou, jak se vyvíjí vztah mezi poznávajícím jedincem a objektem poznávání v různých věkových obdobích člověka, jak vzniká a proměňuje se poznávání světa u jedince. Snažil se popsat změny k nimž dochází během ontogeneze. Pokusil se proto ve vývoji jedince odlišit specifická stádia poznávací činnosti. V rámci každého stádia se pak pokusil popsat specifické struktury myšlení jedince. Snažil se prozkoumat, jak se během vývoje jedince tyto struktury myšlení mění, transformují. Zjistil, že jedna konkrétní úroveň poznání je výsledkem předchozího vývoje; vzniká reorganizací a transformací úrovně předchozí. Poznání tedy pro Piageta není vrozenou záležitostí; znalosti jedinec vytváří svými akcemi, svým jednáním. Stádia kognitivního vývoje jedince podle Piageta  senzomotorické stadium (narození – 2 roky) Důležitými procesy jsou: motorická aktivita, vnímání a experimentování.  předoperační stadium (2-7 let) Důležitými procesy jsou: řeč, tvoření představ a jednodušší myšlení.  stadium konkrétních operací (7- 12 let) Důležitými procesy jsou: logické myšlení a operování s abstraktními pojmy.  stadium formálních operací (12 let a výše) Důležitými procesy jsou: abstraktní, formálně logické operace. Důležité!!!  Duševní vývoj se jeví jako sled popsaných stadií.  Nové stadium nenahrazuje předchozí, ale je jejím kvalitativním prodloužením.  Pořadí sledu stadií je stálé, i když průměrný věk, který stadia charakterizuje se může individuálně měnit. Jak děti poznávají svět Zásadní vliv na vývoj poznávání u dětí mají:  Endogenní vlivy (vnitřní) - individuální psychické a biologické charakteristiky či dispozice každého dítěte.  Exogenní vlivy (vnější) – aspekty sociální, ekonomické, kulturní, etnické, náboženské aj.. Představy dítěte o pojmech, věcech a jevech  Prekoncepty (dětské představy) - podle Pupaly (2001, s. 212) „dětské prekoncepce představují úhel pohledu dětí na svět, přes který tento svět “čtou” a vysvětlují si jej pro sebe.“  Naivní teorie dítěte – složitější konstrukty, kterými si děti vysvětlují skutečnosti. Odpovědi na otázky: proč, jak, co, s jakým výsledkem, k čemu to slouží aj.)  Miskoncepty – mylná, chybná pojetí představ, nesprávná osobní prekoncepce, hypotéza nebo teorie, která bývá značně rezistentní vůči změnám. Jak se děti učí Tradiční pojetí vzdělávání (transmisivní):  Dítě přichází do školy a nic neví.  Úkolem učitele je všechno je naučit.  Inteligence je chápána jako suma vědomostí, které si dítě osvojí v průběhu docházky do MŠ. Konstruktivistické pojetí školy a vyučování (humanistické):  Dítě přichází do školy a o světě ví spoustu věcí.  Úkolem učitele je vytvořit při učení takové podmínky, aby si dítě svoje poznatky pod jeho vedením utřídilo a (re)konstruovalo ve spolupráci s ostatními dětmi do reálného obrazu světa.  Inteligence se rozvíjí v aktivní myšlenkové činnosti při učení . Principy konstruktivistického přístupu:  respektování přirozených procesů poznávání a učení  budovat učení na vnitřním zájmu dítěte (vnitřní motivace)  aktivizace dětí (čím méně učitel dělá, tím víc se děti naučí) Autentické – prožitkové učení  Pedagogický styl učitele, v němž se uplatňuje způsob, kterým se dítě předškolního věku učí a naučí samo spontánně.  Zahrnuje vlastní iniciativu dítěte (vnitřní motivace k učení).  Skutečné, „opravdové“ učení; neučíme se „jakože něco děláme“ (akademicky), ale doopravdy, v situacích reálného života. Učíme se NĚCO, nikoli O NĚČEM. Jeho východiskem je bádání, zkoumání a výsledkem je produkce, nikoli reprodukce poznatků. „Nikdo nemůže nikoho nic naučit, ale pedagog může vytvořit takové podmínky, v nichž se dítě naučí něco samo.“ Steen Larsen Pedagogické podmínky pro úspěch autentického učení Základní podmínkou je učitel  Volba pedagogického postupu vychází od dítěte. Učitel modeluje svůj didaktický postup na míru předpokladům dítěte. Výsledkem pak je, že vnější podmínky odpovídají podmínkám vnitřním, tzn., že dochází k souladu didaktiky a psychologií dítěte.  Vztah učitele k dítěti je podporující a partnerský. Učitel v MŠ je pro děti podporujícím partnerem, který jej provází a pomáhá mu objevovat svět. Dítě přijímá se všemi jeho slabostmi i přednostmi. Dává najevo, že má zájem o toho, kdo se učí a rozumí jeho myšlenkám a pocitům.  Úlohou učitele je usnadňovat dítěti jeho způsob učení. Učitel v MŠ vystupuje v roli facilitátora – usnadňuje dítěti učení s cílem být co nejblíže spontánnímu prožitku a přitom vycházet ze stanovených cílů.  Učitel připravuje prostředí pro motivující a seberozvíjející dětské činnosti. Neplánuje obsah a náměty her, ale připravuje časové a prostorové podmínky, aby děti měly pohodu pro spontánně zvolené činnosti. LITERATURA GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. & kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. & kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha : Portál, 2003. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Upravené vyd. 2018. MŠMT ČR. HOLT, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM, 1995. HAVLÍNOVÁ, M., & VENCÁLKOVÁ, E. (eds.). (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. 3. vyd. Praha: Portál. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála 1993. KOLLÁRIKOVÁ, Z. & PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1970. PIAGET, J. & INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1970.