B Lur:>ps*a um* I FŕfO(5*<ý sociálni ínnrf I Gpcracri prcgram Zaměstnanost Provozní řád Dětské skupiny Žabka, Filipínského 64. Brno 615 00 Dle zákona č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonu a dalších predpisu v pozdějším znění), Vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých ve znění vyhlášek č. 343/2009 Sb. a č. 465/2016 Sb. v souladu se zákonem č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů byl vytvořen tento provozní řád, kterýupravuje provoz a podmínky využívání Dětské skupiny Žabka (dále jen DS) na adrese Filipíského 64, Brno 61500. Předmět činnosti: péče a výchova v dětské skupině dětí od 1 do 6-7 let Údaje o zařízení Adresa : Dětská skupina Žabka, Filipínského 64, Bmo 615 00 Telefon: 736 529 218 Provozovatel: Dobromysl Brno, z.ú. IČ: 03304957 Ředitelka : Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. Datum zahájení provozu: 18.7.2018 Provozní doba : od 7:00 do 16:30 hodin Kapacita: 20 dětí 1. Přijetí dítěte do dětské skupiny Žabka 1.1 Dítě je do DS přijato na základě vyplněné přihlášky a přijímacího řízení, které je v pravomoci ředitelky DS. Přihlášku dítěte je povinen vyplnit rodič dítěte (resp. zákonný zástupce) a předat ji s vyplněnými přílohami ředitelce DS. Přihláška je přílohou č. 1 tohoto dokumentu. Dále je rodič povinem podepsat smlouvu o pravidelném poskytování služeb DS a seznámit se s provozním řádem DS. 1.2 Přijetí dítěte je odmítnuto: A) pokud rodič nebo dítě nesplní podmínky přijetí B) pokud je plná kapacita C) pokud rodič uvede nepravdivé nebo neúplné informace. 1 lv.r:ipj«a unie Qpcrac-i program Z.imésínanoil 1.3 Cena za pobyt dítěte v DS se řídí platným ceníkem, který je uveden v příloze č. 2 tohoto provozního řádu. Ceník je možno změnit na základě rozhodnutí správní rady zapsaného ústavu a změnu je nutno ohlásit rodičům nejméně 2 měsíce před uvedením změny v platnost. Služba péčeo dítě je poskytována s částečnou úhradou nákladů. 1.4 Ukončení umístění dítěte v DS: Ukončení smlouvy o poskytování služeb v DS dojde uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena nebo dohodou. 1.5 Odsoupení od smlouvy: A) Provozovatel může odstoupit od smlouvy v případě, že rodič dítěte závažným způsobem nebo opakovaně porušuje Provozní.řád DS. B) Provozovatel může odsoupit od smlouvy v případě, že specifické potřeby dítěte přesahují možnosti provozovatele. 2.1 DS vede evidenci dítěte (jméno a příjmení dítěte, rodné číslo, státní příslušnost, místo trvalého pobytu, zdravotní pojišťovna, dále jména a příjmení zákonných zástupců, jejich zaměstnání, telefonické spojem, zdravotní stav a absolvované pravidelné očko vám potvrzené registrujícím pediatrem) a zapisuje pokroky a zájmy dítěte do diagnostických listů, které jsou rodičům k dispozici. 2.2 Rodiče jsou povinni neprodleně nahlásit každou změnu výše uvedených údajů - zejména změnu trvalého bydliště, zdravotní pojišťovny, telefonu apod. 2.3 Informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřeby DS dle zásad 2.4 V průběhu pobytu dětí v DS jsou děti foceny či nahrávány. Fotky a videa jsou přístupna v zaheslovaných souborech na http: / /studiozabka. rajce.idnes.cz/ a po uplynutí školního roku vymazána. Jsou využívána k diagnostice pokroků dětí a dávání zpětné vazby dětem i rodičům. 3.1 Dětská skupina má jednu heterogenní třídu (věk zpravidla od 1 do 6 let) a má vypracovaný svůj Provozní řád a Plán výchovy a péče. 3.2 Provoz DS je od 7:00 hod do 16:30 hod včetně provozu o hlavních prázdninách, kdy je provoz omezen od 7:30 do 16:30. DS funguje po celý rok, vyjma státních svátků a prvního týdne v červenci a posledního týdne v srpnu. 2. Evidence dítěte GDPR. 3. Provoz dětské skupiny 2 I Lur;ips«a unií I Opcrac."i prcgrarn Zamér,inano"»t 3.3 Příchod dětí do dětské skupiny: od 7:00 do 8:30 hod. Při příchodu je nutné zazvonit a přivítá vás jedna z učitelek nebo chův. Pro případy dětí, jimž je docházka omezena nejvýše na čtyři hodiny denně z důvodu pobírání rodičovského příspěvku, je stanovena docházka 8:00 -12:00 hod., případně odpoledne od 12:30 do 16:30. Po předchozí dohodě ve výjimečných případech lze přivést dítě kdykoli dle potřeby rodiny. 3.4 Po příchodu se děti převléknou v šatně. Za bezpečnost dětí a pořádek při převlékání ručí rodiče. Oděvy a obuv na přezutí se odkládají do značených poliček a košíčků. Rodič je povinen předat dítě osobně učitelce nebo chůvě a má povinnost nahlásit jakékoliv změny v chování nebo ve zdravotním stavu dítěte (rýma, kašel, bolest břicha, hlavy, výskyt vší apod.). Rodiče dále mají povinnost neprodleně nahlásit výskyt infekčního onemocnění v rodině a veškeré údaje o zdraví dítěte. Onemocní-li dítě během dne v dětskké skupině, jsou rodiče okamžitě telefonicky kontaktováni a vyzváni k zajištění další zdravotní péče o dítě. 3.5 Do kolektivu může být přijato pouze dítě zcela zdravé. Učitelky nebo chůvy mají právo v zájmu zachování zdraví ostatních dětí nepřijmout do dětské skupiny děti se silným nachlazením či jinými infekčními onemocněními. Učitelka nebo chůva má právo požadovat od rodičů dítěte lékařské potvrzení o ukončení nemoci dítěte a souhlas lékaře s jeho návratem do kolektivu dětí. 3.6 Pokud bude dítě z dětské skupiny vyzvedávat někdo jiný než zákonný zástupce, je třeba předložit písemný doklad o zmocnění. Toto zmocnění platí na dobu určitou - daný školní rok. Odchod dětí domů probíhá v době 12:30 - 13:00 hod, odpoledne potom 16:00 -16:30 hod. Prosíme o dodržování těchto časů. Učitelky odpovídají za děti do doby, kdy dítě převezmou rodiče nebo jimi pověřený zástupce. 3.7 Rodiče jsou povinni oznámit telefonicky nebo formou SMS předem známou nepřítomnost dítěte. Toto je nutné oznámit nejlépe den předem, nejpozději však do 8:00 hod. ráno. 3.8 Všechny děti v dětské skupině jsou pojištěny proti úrazům a nehodám v době pobytu dítěte v dětské skupině a při akcích organizovaných DS Žabka u pojišťovny UNIQA. 3.9 Informace o připravovaných akcích DS jsou vždy včas oznamovány emailem rodičům nebo na nástěnce v šatně dětí a webových stránkách DS Žabka. 3.10 Stížnosti, oznámení a podněty k práci v DS je možno doručit do poštovní schránky nebo osobně ředitelce DS. v 3.11 Dítě v dětské skupině Žabka potřebuje: 3 I Lt-r:«ps->a ume I Opcraďi program ZamčsinariĎit • sportovní oblečení na zahradu, v létě kšiltovku nebo klobouk • prezuvky • pyžamo (pokud spí) • zástěrku nebo tričko na VV, • lehké hrací kalhoty, náhradní oblečení a spodní prádlo • pláštěnku a holínky (v případě škaredého počasí). Děti by měly mít své věci označené, popř. podepsané a uložené ve své přihrádce nebo boxu s jménem. Za cennosti a donesené hračky DS neručí. 3.12 Konzultovat pokroky dítěte lze vždy při příchodu nebo odchodu s učitelkou nebo chůvou odpovídající za přebírání a předávání dětí nebo po dohodě každé poslední podnělí v měsíci s ředitelkou nebo vedoucí DS. 3.13 Pokud dítě zůstane v DS po ukončení provozu, tj. po 16:30 hod. nevyzvednuté, učitelka nebo chůva se pokusí spojit se zákonnými zástupci dítěte telefonicky. v 4. Harmonogram a stravování dětské skupiny Žabka 4.1 Dopolední programová část: 7:00 - 9:00 samostatná činnost s montessori pomůckami 9:30 - 10:00 scházení se na elipse, kalendář, téma měsíce 10:00-11:15 pobyt venku Tyto časy jsou pouze orientační, lze je přizpůsobovat momentálním potřebám dětí, zájmu dětí o danou činnost, počasí apod.§ 4.2 Pobyt venku: Délka pobytu je závislá na ročním období. V zimních měsících je nutné sledovat hlášení o stavu ovzduší (webové stránky Českého hydrometeorologického ústavu). Učitelky určují a odpovídají za maximální možnou délku pobytu dětí venku a jeho účinné využití pro rozvoj tělesných i rozumových schopností dětí. Dbají důsledně na bezpečnost a ochranu zdraví všech dětí (10: 00-11: 15 hod). Nejpozději ve 12:30 hod odcházejí všechny děti k odpolednímu odpočinku, přičemž délku spánku nebo odpočinku přizpůsobujeme individuálním potřebám dětí. Děti, které neusnou, postupně vstávají a mohou samostatně pracovat. Děti, které přišly na odpoledne, mohou pracovat od začátku nebo mohou odpočívat s ostatními. Při odpočinku poslouchají vhodné literární texty nebo hudbu. 4 Ltr:>fľj«a unie t nr-.p\-<ý 1 = 1 m Idrvl Oprrac -i prcgram Zamestnanou 4.3 Stravovaní je organizováno z části rodiči a z části DS. A) Děti mají svačinku nebo oběd od rodičů, která je hygienicky zabalená (označená jménem dítěte a datem). Při odchodu domů si krabičky rodiče odnášejí domů. Po dobu pobytu v DS je možno ji uchovávat v lednici. B) Nebo děti mají svačinu připravenou DS. C) Oběd je zajišťován DS, dovážen z provozovny Jídelna Lakšmanna, která se řídí platnými výživovými normami a zásadami zdravé výživy. Jídlo je dovezeno v 8:00 a dáno do lednice. V 11:00 je jídlo ohříváno a 11:15 podáváno. Připravená jídla si dítě přebírá a nese ke stolečku. Předškolní děti užívají k jídlu příbor. Učitelky nebo chůvy dbají na pěstování a upevňování všech kulturních a hygienických návyků souvisejících s jídlem. Po obědě učitelky a chůvy nabízejí dětem klidový režim. D) DS zajišťuje celodenní přísun tekutin, které děti během svého pobytu v DS využívají v rámci pitného režimu dle vlastního pocitu žízně (pitné kouty jsou průběžně doplňovány). 4.4 V průběhu denního pobytu v DS se děti stravují podle následujícího stravovacího režimu: Přesnídávka: 9:00 - 9:30 Oběd: 11:15-12:30 Odpolední svačina: 14:30-15:00 5.1 Spánek či odpočívání probíhá od 12:30 do 14:30, dle individuálních potřeb dětí. Děti si za pomocí učitelky nebo chůvy připraví spaní na matracích a lehátkách, které jsou uloženy ve větratelných regálech, na podlahu s koberci. Lůžkoviny mají děti své umístěny v regále a popsány svým jménem. Výměna lůžkovin probíhá jednou za tři týdny odpovědnou učitelkou. Při spaní je dětem čtena kniha nebo puštěna relaxační hudba nebo audio knihy. 5.2 Po spaní si děti za pomocí učitelky matrace i lůžkoviny uklidí. 5.3 Praní lůžkovin je zajištěno vlastní a prádlo je přepravováno v prádelních taškách. 6.1 Učitelky a chůvy působí na chování dětí při zacházení s majetkem dětské skupiny v rámci péče a výchovy (tj. po dobu pobytu dítěte v DS) tak, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími materiály a aby nepoškozovaly ostatní majetek DS. Při neopatrném zacházení dětí přes opakované žádosti chův a učitelek jsou rodiče žádáni o náhradu. 5. Organizace spánku 6. Zacházení s majetkem 5 l*r:>ps«a um? í *r"ip\«ý *c*ri»lni inivj Opcrac "i program Zamčsiranoii 6.2 Povinnosti rodičů nebo zákonných zástupců při pobytu v DS je dbát šetrného zacházení, tak aby byli příkladem svým dětem. Rodiče a zákonní zástupci pobývají v DS jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte a pro předání dítěte pedagogickému pracovníkovi DS. Dále pak při převzetí dítěte a jeho převlečení zpět do šatů, v kterých přišlo do DS. Výjimku tvoří pobyt rodičů a zákonných zástupců ve třídě při tzv. adaptaci dítěte nebo akcích D S nebo po domluvě. Rodiče jsou v DS vítáni. Po dobu pobytu v prostorách DS jsou rodiče a zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek DS. Pokud zjistí poškození majetku DS, jsou povinni toto neprodleně nahlásit učitelce nebo chůvě DS. 7.1 Základními cíli DS je poskytnout dětem výchovu, vzdělávání a péči tak, aby byly uspokojovány přirozené potřeby dítěte zaměřené na základy celoživotního učení. Rozvoj jeho osobnosti probíhá při spolupráci rodiny a dětské skupiny Žabka. DS pracuje dle svého „Plánu výchovy a péče" (příloha č. 3), Rámcového vzdělávacího programu PV a montessori pedagogiky. Denní program je natolik pružný, aby mohl reagovat na aktuální změny, zájmy a potřeby dětí. 7.2 Rodiče a zákonní zástupci mají právo: • na diskrétnost a ochranu informací týkajících se jejich osobního a rodinného života • konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s vedoucí učitelkou nebo ředitelkou DS • přispívat svými nápady a náměty k obohacení výchovného programu DS • zapojit se do práce na materiálech • požádat o individuální úpravu pravidel D S 7.3 Rodiče jsou informováni o všem, co se v DS děje prostřednictvím emailu, nástěnek, informačních tabulí v šatně dětí, na schůzkách rodičů, na akcích pro rodiče a děti. * aby mu byla společností poskytována ochrana (potřeba jídla, oblečení, místa k životu, lékařské pomoci, ochrany před lidmi a situacemi, které by je mohli fyzicky nebo psychicky zranit) 7. Práva rodičů a zákonných zástupců 8. Práva dítěte 8.1 Dítě má právo (vyňato z Úmluvy o právech dítěte): 6 Luf :>ps»a unie Opcrař 'i prcgrarn Znmčstrantv.t • být respektováno jako jedinec ve společnosti (slušné zacházení i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny) • na emočně kladné prostřední a projevování lásky (právo žít s každým se svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi, kteří ho mají rádi, právo a pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat a projevovat lásku) • být respektováno jako jedinec s možností rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu (právo vyrůst v zdravého - tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi b§ez ohledu na rasu, náboženství apod., právo rozvíjet všechny své schopnosti a nadání, právo hrát si, právo na soukromí • být respektováno jako individualita, která si tvoří svůj vlastní život (právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo na chování přiměřené věku, právo být připravováno na svobodu jednat a žít svým vlastním způsobem). 9.1 Děti jsou povinny dodržovat pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, jež stanovuje provozní řád nebo jsou předkládány k seznámení paní učitelkou nebo chůvou nebo jsou společně vytvářeny, zejména dodržovat provozní řád a předpisy a pokyny DS k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž jsou seznamovány (např. udržování pořádku, pozdrav, nalezení si činnost, kterou chce dítě dělat, respektování svých kamarádů nebo chování se k sobě s ohledem). 9.2 DS zajistí, aby děti byly poučeny o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, aby byly seznámeny s konkrétními pokyny k zajištění bezpečnosti a se zásadami bezpečného chování. Poučení dětí provádí DS denně a přiměřeně k věku dítěte. 10.1 Cílem v péči o zdraví dítěte je prospívat fyzickému, psychickému a sociálnímu zdraví, růstu a vývoji dítěte. Dítě je vedeno: • k poznávání své identity ve vztahu k druhým a k okolí tak, že získává pozitivní zkušenosti • k péči o své zdraví, k vývoji zodpovědnosti za své oblékání a každodenní osobní hygienu • k dobrému chování při stolování 9. Povinnosti dítěte 10. Péče o zdraví, první pomoc a ošetření 7 L«r:ips«a um? ř (.fifAiý i»I ni Inrvl Opcraŕ 'i program Zamestnanou • k bezpečnému pohybování v blízkém okolí • k vytvoření zdravých životních návyků a postojů • k činnosti ve výchově společenského chování a pravidel společenského styku • k pozitivním vztahům k lidem a nenásilnému chování 10.2 První pomoc při úrazu dítěte: • děti jsou seznamovány opakovaně s tím, že jakékoli zranění neprodleně hlásí učitelce. • DS odpovídá za vhodné rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením. Rovněž zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni všichni zaměstnanci DS včetně dětí. Na vhodných místech (nástěnky v jednotlivých třídách) umístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně zdravotnických zařízení zajišťujících dopravu raněných, nemocných. O provedených opatřeních informuje ředitelka DS kromě pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců DS i zákonné zástupce a děti. • O události a provedených opatřeních informuje neprodleně zákonného zástupce dítěte. Doprovodem může být pouze zletilá osoba, plně způsobilá k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu k DS. • opatření k zajištění první pomoci provede DS a to i při akcích konaných mimo DS. Zpracovala v Brně 17.7. 2018 Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. . 8 I Lips«a unie I OpcrarM prcgram Zamčstnanoit Příloha 1 PŘIHLÁŠKA DO DĚTSKÉ SKUPINY ŽABKA na adrese Filipínského 64, Brno-Židenice 615 00 jejímž provozovatelem je: Dobromysl Brno, z.ú Táborská 170 Brno 61500 Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. Tel:736529218 studiozabka@seznam.cz Kontaktní číslo do DS Žabka: +420 608 942 421 Matka Jméno Datum narození Příjmení Telefon Adresa Email: Otec Jméno Datum narození Příjmení Telefon Adresa* Email: * je-li odlišná od adresy matky dítěte V rozvedených rodičů: Dítě svěřeno do péče: Umožnění styku druhého rodiče s dítětem v době: Dítě Jméno Rodné číslo Příjmení Zdravotní pojišťovna Adresa* * je-li odlišná od adresy matky a otce dítěte 9 L«r:ips«a ume ř wropV<ý sOTi&lflí fond Opcrac 'i prcgram Zaměstnanou ÚDAJE O DÍTĚTI: Vyjádření lékaře: Dítě může být přijato do dětské skupiny Žabka: 1. je zdravé/ řádně očkováno* 2. vyžaduje speciální péči v oblasti ** zdravotní tělesné smyslové jiné (jaké) jiná závažná sdělení o dítěti: Alergie, závažná onemocnění, zábrana očkování Možnost účasti na akcích (plavání, školka v přírodě, solná jeskyně apod.): Razítko a podpis lékaře */vhodné zaškrtněte, doplňte ve smyslu § 50 zákona č.258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění; příp. proč není očkováno (alergie, kontraindikace apod.), **/ vhodné zaškrtněte, doplňte V dne 10 ■L«-r:>pi->a ume Cperac M program Zaměstnanou INFORMACE O DOCHÁZCE Dítě budou vyzvedávat: 1. Jméno a příjmení: telefon: adresa: 2. Jméno a příjmení: telefon: adresa: 3. Jméno a příjmení: telefon: adresa: 4. Jméno a příjmení: telefon: adresa: 5. Jméno a příjmení: telefon: adresa: REŽIM DOCHÁZKY DO DS ŽABKA Celý den (7:00-16:30) 1 den v 2 dny v týdnu 3 dny v týdnu 4 dny v týdnu 5 dnů v týdnu týdnu Děti od 2 do 3 let Děti od 3 let Půl den (7:00 - 12:30 nebo 12:30 - 16:30) 1 den v 2 dny v týdnu 3 dny v týdnu 4 dny v týdnu 5 dnů v týdnu týdnu Děti od 2 do 3 let Děti od 3 let Mám zájem o: Dopolední svačinku □ Oběd i Odpolední svačinku Plánované nastoupení je.........................................(datum) 11 Lľf :>ps*a umí- Opcraŕ m prcgram Zamcsmanoii PROHLÁŠENI ZÁKONNÉHO ZÁSTUPCE Já, níže podepsaný zákonný zástupce dítěte přihlašovaného do dětské skupiny Žabka (dále jen „DS"), uděluji tímto souhlas výše uvedené organizaci ke zpracování mnou poskytnutých osobních údajů včetně rodných čísel ve smyslu všech ustanovení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, v platném znění a zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných čísel, v platném znění. Svůj souhlas poskytuji pro účely vedení dokumentace DS. Souhlas poskytuji po celé období docházky mého dítěte do DS. Provozovatel DS se zavazuje neposkytnout tyto údaje dalším osobám a úřadům s výjimkou zákonem stanovených případů. Zavazuji se, že neprodleně oznámím příslušné kompetentní osobě v DS jakékoli změny ve zdravotním stavu dítěte nebo případných omezeních spojených se změnou zdravotního stavu, které by mohly mít vliv na poskytování služby péče o dítě v DS, jakýkoliv výskyt přenosné choroby v nejbližším okolí dítěte, onemocnění dítěte přenosnou chorobou nebo onemocnění osoby, s níž dítě přišlo do styku. Beru na vědomí, že v případě uvedení nepravdivých údajů, lze kdykoliv zrušit rozhodnutí o přijetí dítěte do DS, nebo jej vyloučit z DS. Při podpisu dokládám potvrzení zaměstnavatele o existenci pracovněprávního vztahu, nebo kopii jjracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti, nebo dohody o provedení práce. Případně u OSVČ potvrzení příslušené správy sociálního zabezpečení o tom, že jsou hrazeny odvody na sociální pojištění. Nebo potvrzení z úřadu práce. Nebo potvrzení školy o studiu. Ve smyslu ustanovení § 84 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, souhlasím s pořizováním obrazových a zvukových materiálů (fotografie, videa apod.) týkajících se mého dítěte za účelem vedení dokumentace o pokrocích dítěte. Také uděluji povolení se zveřejněním fotografií za účelem prezentace DS na webových stránkách DS, facebookovém profilu DS a v písemných materiálech sloužících k prezentaci a propagaci DS. Zároveň podpisem této listiny potvrzuji, že jsem četl/a a souhlasím s provozním řádem, ceníkem, vnitřními pravidly a plánem výchovy a péče v platném znění k datu podpisu této smlouvy a zavazuji se, že budu plnit své povinnosti vyplývající z výše uvedených dokumentů, jakožto zákonný zástupce dítěte. Beru na vědomí, že při nerespektování a porušování vnitřních pravidel si DS vyhrazuje právo ukončit docházku dítěte do zařízení. V Brně Bns Podpis 12 I L*r:>ps*a um? I Operační prcgram ZarnŤstfianňit Příloha 2 Ceník dětské skupiny Žabka platný od 18.7.2018 Celotýdenní docházka v měsíci 6 800 Kč Půl denní docházka v měsíci 4 800 Kč Dopolední docházka 1 den 350 Kč/l 400 Kč 2 dny 330 Kč/ 2 640 Kč 3 dny 300 Kč/ 3 600 Kč 4 dny 280 Kč/ 4 480 Kč Celodenní docházka 1 den 480 Kč/1 920 Kč 2 dny 450 Kč/ 3 600 Kč 3 dny 430 Kč/ 5 160 Kč 4 dny 400 Kč/ 6 400 Kč 13 t t.r-.p\«ý mo»u4^ -&.*-2D. 14 Lvr:.ps*a unie Opcrač*! program ZímcMnanoii Příloha 3 PLÁN VÝCHOVY A PÉČE v dětské skupině Žabka Filipínského 64, Brno 615 00 20 dětí od 1 do 6/7 let 1. Obecná ustanovení Alternativní zařízení péče odčti se nachází 15 minut od centra města Brna. Provoz je celodenní od 7:00 do 16:30 po celý kalendářní rok včetně letních prázdnin kromě státních svátků a dvou týdnu (1 v červencia 1 v srpnu). Dětem je umožněna pravidelná každodenní i individuální docházka. Dětská skupina Žabka mákapacitu 20 dětí a pečují o ně tři pečovatelky. Děti jsou rozvíjeny dle jejich vývojových, sociálních, emočních a individuálních potřeb v respektujícím prostředí podporujícím samostatnost, zvídavost a pospolitost. Dětská skupina se nachází v rodinném domě, V přízemí se nachází šatna, dvě třídy, sociální zařízení a kuchyň. V prvním patře jsou dvě třídy určené ke spaní a odpočinku. Za domem je dvorek, domeček na zahradní potřeby a hračky a zahrada s lavičkami, stolky a drobnými aktivitami pro děti. 2. Charakteristika plánu výchovy a péče Při definování Plánu výchovy a péče jsme se inspirovali Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a montessori pedagogikou, Stejně jako Marie Montessori stavíme na společném křesťanském základě. Dětská skupina Žabka poskytuje dětem kromě výchovy, péče i vzdělávání. Chtěli bychom dětem vytvořit prostředí, které pro ně bude zdrojem úspěchu, uspokojení a smysluplnosti. Děti tak získávají návyk pracovat s plným nasazením, trpělivě, tvořivě a s iniciativou. Toto vše je učíme na činnostech, které děti baví, protože mají smysl a dávají jim prostor pro vlastní rozhodování. 3. Cíle výchovného plánu a péče a klíčové kompetence Cílem DS Žabka je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy. Položit základy celoživotnímu vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb. Připravit děti do života, pěstovat porozumění, přátelství a cit nejen k sobě samému. Děti by vzhledem k věku měly porozumět: • fyzikálnímu světu prostřednictvím činností jako vážení, měření, stavby z kostek, práce s pískem, dřevem, papírem a přírodními materiály; • sociálním a kulturním informacím prostřednictvím her, četby příběhů, dramatických her; r 15 I Ltr:ips«a unie- I \ »r'ip\-<ý "wi»lni Irtivl I Cpcrac 'i pregram Zamóstnanoii • logice a matematice srovnáváním, měřením, počítáním, tříděním, porovnáváním; • vztahu mezi psaným a mluveným slovem prostřednictvím častého kontaktu s knihami, písmeny, předčítáním, kreslením obrázků k přečtenému textu, prohlížením knih, vlastním vyjadřováním myšlenek a prožitků. V dětech bychom rádi podporovali: • fyzický vývoj prostřednictvím chůze, běhu, skoků, poskoků, hodů, lezení, základních gymnastických prvků, míčových her a sezónních činností, zvládáním překážkové dráhy v herně i ve volné přírodě; • sociálně - emocionální vývoj prostřednictvím řešení sporů, vyjadřování pocitů, kontroly impulzu, vzájemné úcty, spolupráce s ostatními, péče o materiály, se kterými pracují; • rozvoj inteligence - vést děti k samostatnému myšlení, k tvořivosti, k prozkoumávání věcí do hloubky, k chápání dění na základě vlastního experimentování, pozorování a objevování; • rozvíjení řečových schopností; • rozvoj samostatnosti - podporováním správných hygienických dovedností a návyků, udržováním osobní hygieny, samostatnosti při oblékání, stolování, učit se odpoutat od rodičů a obracet se o pomoc k učitelkám. Důležitým prostředkem rozvoje dítěte je hra, která rozvíjí emocionální zralost skrze sociální vazby, která podporuje myšlení, představivost, schopnost soustředění a řešení situací, která je aktivní a napomáhá získání pocitu jistoty v novém prostředí, stejně jako důvěry k zaměstnancům dětské skupiny. 3.1 Dílčí cíle: 1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání. 2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost. 3. Získání osobní samostatnosti (hygienické, stravovací a sebeobslužné návyky), a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. 4. Uvědomovat si vlastní tělo a jeho potřeby a vlasmi osobnost a její potřeby 5. Navazování a udržování sociálních vztahů s dospělými a vrstevníky 6. Rozvoj a užívání všech smyslů 7. Rozvoj fyzické apsychické zdatnosti 8. Osvojení si poznatků o zdraví a zdravém způsobu života a ochrany zdraví 3.2 Kompetence Při pedagogickém procesu se snažíme o vzdělávání dětí tak, aby vedlo k rozvoji klíčových kompetencí. Kompetence: 1. Zvládnout základní pohybové dovednosti a jej ich koordinaci 2. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů 3. Zvládnout dovednoti jemné motoriky (stříhání, lepení, psaní, kreslení, malování atd.) 16 I lľr:>ps«a unie I Cpcrař*! program Zamóstnanoit 4. Zvládnout hygienické, stravovací a sebeobslužné návyky 5. Pojmenovat části vlastního těla, emoce, svět kolem sebe, živou i neživou přírodu 6. Vysvětlit fungování světa kolem sebe dle svých možností 7. Rozlišovat zdraví prospěšné a škodlivé, dbát způsobů ochrany a bezpečnosti 8. Respektovat pravidla, denní harmonogram a autoritu pedagogů 9. Zvládnout domluvit se se svými vrstevníky 10. Sebehodnotit se a přijmout zpětnou vazbu 3.3 Tématické celky Tématické celky slouží jako témata, která jsou v průběhu roku dětem představována v činnostech, hrách nebo při elipsách. Pravidla kolem nás (září a po celý rok) • naše dětská skupina a naše pravidla • příroda a její pravidla (koloběh roku) • kalendář (den, měsíc, počasí, oblečení, které bychom si měli obléct) • oslava narozenin Změny kolem nás (září, prosinec, březen, červen a po celý rok) • jak se mění příroda, co dělají rostiny, zvířata, počasí v jednostlivých ročních obdobích Člověk a příroda • jak pracujeme s přírodouvjednotlivých ročních obdobích.(zpracování ovoce, příprava na zimu, jarní práce at.) • třídění odpadu a práce s odpadem • ohleduplnost k přírodě • rostlinná říše • živočišná říše • čtyři živly Poznávám se • moje tělo a jeho reakce (na fyziologické změny, nemoci, v různých situacích, práce s emocemi) • já ve společenství naší skupiny (kamarádství, hry, umění vyjádřit, co chci, co se mi lííbí a práce na přijetí druhých) v Člověk a kreativita 17 Ĺvropsrá unie Cpcracbn1 program ZaměstnanňiT • dějiny člověka na zemi • vynálezy a jejich využití • umem 4. Náš montessori přístup 4.1 Při představování montessori materiálu je použita mimojiné třístupňová metoda, tato metoda je vhodná zejména pro předškolní věk, případně pro plynulý přechod některých dětí do základní školy a pouze při některé učební látce. 1. Poj menovaní učitelem - označení předmětů, j e vů... 2. Znovupoznání - procvičení s dítětem (nejdůležitější etapa); dítě dává k pojmu předmět, obrázek, slovo, číslice apod.; učitel uplatňuje různorodost nápadů k procvičení. 3. Aktivní ovládání - je vlastně kontrola, zda dítě vše pochopilo a problému rozumí. Pojem přichází od dítěte. Učitel dítě nezkouší a nehodnotí, ale klade autentické otázky. Základním postupem při činnosti v předškolním vývojovém období je pokus a omyl, práce s chybou. Dítě se učí v obou případech - v situaci omylu i v situaci správného řešení. „NE" mu poskytuje právě tolik informací jako „ANO". Chyba je chápána jako běžný, přirozený projev v procesu učení, jako užitečná součást řešení problémů a jako bohatý zdroj nových poznatků. Materiály a pomůcky mají být připraveny tak, aby si dítě vždy samo mohlo zkontrolovat správnost řešení, najít a opravit chybu. Různé formy kontroly chyb: Vztah dospělého a dítěte předpokládá láskyplný přístup učitele ke každému dítěti. Učitel se snaží používat diferencovaně jazyk tak, aby nehodnotil a neposuzoval, ale dával přitom najevo, že dítě získalo novou dovednost nebo mu projeví náklonnost, účast. Každé dítě potřebuje pocit jistoty, bezpečí, úspěšnosti, aby si ho někdo všímal a aby mělo radost a cítilo sebeuspokojení ze své práce; ale neustálé kladné či záporné hodnocení ze strany dospělých potom omezuje jeho svobodnou volbu činnosti a sebevědomí. Ocenění jako vyšší forma pochvaly je využíváno zejména u nových a nejistých dětí k navození pocitu bezpečí a jistoty. S oceněním se zachází přiměřeně proto, aby se na něm dítě nestalo závislé. Dítě má cítit sebeuspokojení z práce, kterou dělá; nedělat práci pro uspokojování představ dospělého, pro pochvalu nebo známky. Předškolní děti mají nej větší radost ze samotné práce, pro školní děti je pak výsledek největší odměnou. A celkový láskyplný vztah a přístup dospělého k dítěti je vlastně sám o chvále. mechanická kontrola chyb pomocí smyslového materiálu kontrola chyby pomocí zdokonalené činnosti opakujícím cvičením kontrola chyb porovnáním vlastní práce s předlohami. 18 I L^rrips-ia unie I Kr-ip\«ý sociální torvl I OpcracM program Zamcstnanoit Při této metodě se probouzí u dětí smysl pro vlastní důstojnost a vede je k odmítání pochvaly. Jejich pocit sebeodpovědnosti, sebedůvěry a rovnocennosti pak snižuje pojem chvály. Cílem je. aby děti dělaly to. co je vnitřně uspokojuje. Důležitým principem je vlastní objevování poznatků samotným dítětem. Potřeba učit se, porozumět okolí, vyznat se souvislostech je v nás zakódována přímo geneticky. Při výchově a učení stačí respektovat individuální vývoj a využít senzitivní fáze každého dítěte1. Dítě tak dochází k maximální koncentraci na určitou práci. Pokud je dítě takto zaujato, nemá být vyrušováno a má mu být poskytnut dostatek času, aby práci samo dokončilo. 4.2 Formy a metody učení 1) Samostatná práce (hra) jednotlivce Dítě si může zvolit: - co = jaký materiál si vybere, jakou oblast, s čím bude pracovat, v čem se chce zdokonalit a co se chce učit, o čem chce získat další informace.... - kde = vybírá si místo, kde bude ve třídě pracovat - kdy = dítě nepracuje na povel či podle ostatních, ale motivuje ho jeho polarita pozornosti; každé dítě je na určitou věc „naladěno" v jinou dobu - s kým = může pracovat samo, ve dvojici, ve skupině, s učitelem Volná (svobodná) práce však neznamená, že dítě střídá činnosti bez ukončení nebo nedělá nic. Svoboda nespočívá v tom, že dítě zůstane ponecháno samo sobě. Učitel děti pozoruje, reaguje na jejich chování, koordinuje činnost dětí a musí využít své pedagogické dovednosti, aby bez příkazů pomohl najít dítěti činnost, která ho zaujme. Pokud chce dítě pracovat s určitým materiálem, který ho zajímá - samo se svobodně rozhodne - je jeho povinností dodržet daná pravidla. Učitelky vedou děti k sebedisciplíně - kompetenci potřebné nejen pro praktický život, ale pro život jako takový. 2) Společná práce (hra) - kooperativní činnosti, skupinové práce, projekty, je využito zážitkových a situačních metod práce 5. Evaluace Na základě zájmu dětí je tvořen měsíční a týdenní plán (příloha 1). Evaluace týdenního plánu probíhá každý pátek zúčastněným pedagogickým sborem. Zjištěné poznatky budou zaznamenány vždy z druhé strany daného týdenního plánu. Kompletní pedagogický sbor se bude scházet vždy poslední pátek v měsíci pro evaluaci tematického celku a sdělení si zjištěných změn a posunů ve vývoji a práci jednotlivých dětí. Každý člen pedagogického sboru se pak jednou za tři měsíce sejde s ředitelkou k osobní autoevaluaci a k sjednocení budoucího směřování. 1 Senzitivní fáze jsou zvláštní období vnímavosti k získávání určitých schopností. Trvají jen určitou dobu a nenávratně se zakončí, ať už jsou využity nebo ne. Člověk se nikdy jisté věci tak jednoduše nenaučí, jako v odpovídající citlivé fázi. 19 I L>-r:>ps«a uni-r I t ŕTOpVtý sociálni innd I Operaci prcgram Zamčstnanoit Pokroky dětí můžou rodiče probrat s vedoucí učitelkou nebo ředitelkou každé poslední pondělí v měsíci nebo kdykoliv dle domluvy. Doporučeno využít každého půl roku a při déle trvající změně chování dítěte. Vypracovala: Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. V Brně 18. 7.2018 20 I L«r:>ps«a unie I Operát'-'] program Zamrsinanoit Příloha 1: Evaluace a diagostika Tridni pian cíle Dopoledne v centrech elipsy Odpolední kroužky Pobyt venku Dítě a jeho psychika Péče o prostředí: praní pondělí sportík Dítě a jeho tělo Péče o prostředí: žehlení úterý aj t Dítě a ten druhý středa w výlet Dítě a společnost Péče o prostředí: květiny čtvrtek deskovky Dítě a svět Peče o prostředí: zvířata pátek Dramaticko- hudební 21 I Li-rjps«a ume I Opcrac'i prcgrarn Zamčítnanait DIAGNOSTIKA DÍTĚTE Jméno dítěte:_ Datum narození: _ Podz im 2018 Jaro 2019 Podz im 2019 Jaro 2020 Podz im 2020 Jaro 2021 SEBEOBSLUHA Svlékne se Oblékne se , Jí samo Pije samo ze skleničky Používá příbor Zaváže si tkaničky Postará se o své věci, hračky, pomůcky POHYBOVÉ DOVEDNOSTI (JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA) Sladí pohyb s hudbou Hází Chytá Umí kotoul vpřed Drží správně tužku Skládá dle návodu Stříhá ť^rafifl/A/ i imi Ol dl ILKy Ulili napodobit Kresba čmáranice hlavonožec lidská postava lidská postava s detaily 22 I L«r:ipj«a unií I Op>crac*i program Znmrstranoii Lateralit nevyhraněná pravák levák ROZUMOVÉ A POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI své jméno Zná bydliště členy rodiny (jména) věk zvířata Pozná a pojmenuje mladata zeleninu ovoce části těla Rozlišuje prostorové vztahy (pod, nad, mezi, první, poslední,...) Rozlišuje pravá, levá Rozlišuje velikosti Porovnává počet (více, méně, stejně) Pozná a pojmenuje tyto geometrické tvary \ bílá žlutá Pozná a pojmenuje tyto zelená barvy , , modra červená oranžov á o v r ruzova hnědá černá 23 I Lxr^ps^a ume I Opcrař M prcgrarn Znfncsinano-.i Orientuje se v číselné řadě do: Pozná a přiřadí číslice Špatná výslovnost hlásek: Rozklad slov na slabiky Pozná na začátku hlásku na konci Analýza slov (rozklad) Syntéza slov (dohromady) Tvoří rýmy Převypráví pohádku Popisuje obrázek Zrakové rozlišování (detaily) Kontakt s vrstevníky je přiměřený věku Kontakt s dospělým je přiměřený věku Zvládá odloučení od rodiny Zvládá změnu prostředí Je schopno přijmout a dodržovat pravidla Zvládá své emoce (vztek, lítost,...) Dokáže pracovat ve skupině INDIVIDUÁLNÍ POTŘEBY DÍTĚTE: Podzim 2017: Jaro 2018: Podzim 2018 24 m lk.rjps«a ume Opcrac"! prcgram Zaměstnanost Jaro 2019 : DIAGNOSTICKÉ PODKLADY DÍTĚTE SE SLOVNÍM HODNOCENÍM Jméno a příjmení dítěte: Datum narození: 1. Motorika hrubá 2. Motorika jemná 3. Sebeobsluha 4. Smyslový rozvoj 5. Jazykový vývoj 6. Matematická gramotnost 7. Emoční inteligence 8. Sociální oblast Průběžná diagnostika v D S Žabka 25