Didaktika předškolního věku Zora Syslová, Lucie Štpánková 2020 Obsah seminářů 1.Didaktické kategorie. Cíle a obsah vzdělávání. Přechod do ZŠ. A 6.10. 2.Didaktické kategorie. Cíle a obsah vzdělávání. Přechod do ZŠ. B 13.10. 3.Epistemologie. Individualizace v předškolním vzdělávání. A 20.10. 4.Epistemologie. Individualizace v předškolním vzdělávání. B 27.10. 5.Organizace vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. A 3.11. 6.Organizace vzdělávání. Organizační formy vyučování, jejich specifické rysy v předškolním vzdělávání. B 10.11. 7.Vzdělávací metody, aktivizace dětí. Motivace. Heterogenní a homogenní třídy. B 24.11. 8.Vzdělávací metody, aktivizace dětí. Motivace. Heterogenní a homogenní třídy. A 1.12. 9.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. B 8.12. 10.Druhy učení (prožitkové, kooperativní, sociální, situační), model učení E-U-R. A 15.12. 11.Hodnocení výsledků vzdělávání. Hra, její význam, znaky. B 5.1. 12.Hodnocení výsledků vzdělávání. Hra, její význam, znaky. A 12.1. Požadavky k zakončení •Zpracování podkladů pro diskuzi na kolokviu •Aktivní zapojení na kolokviu • Rozhovor s fakultní cvičnou učitelkou •o spontánních činnostech dětí (volné hře) a řízených (didakticky zacílených) činnostech, respektive o didaktických kategoriích vztahujících se k řízeným činnostem: •Cíle vzdělávání (s jakými cíli učitelky pracují, jak je využívají při plánování vzdělávací práce, co si myslí o současných cílech předškolního vzdělávání, jak rozumí jejich formulaci a struktuře v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání apod.). •Obsah vzdělávání (jak vnímají učitelky obsah vzdělávání a jeho vztah k cílům, co je v MŠ myšleno učivem, jaký je rozdíl mezi učivem v MŠ a v ZŠ apod.). •Organizační formy (jaké organizační formy jsou v MŠ využívány, jak se v nich projevuje aktivita, spontaneita a tvořivost dětí apod.). •Metody vzdělávání (jaké metody vzdělávání učitelky upřednostňují a proč, jak výběr metod ovlivňuje výsledky předškolního vzdělávání). •Hra (jaký prostor je dětem dávám pro hru, jaký má učitelka názor na hru dětí v MŠ, jakým způsobem podporuje hru dítěte / jejich spontánní aktivity). • Studium odborné literatury: •Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: VÚP. •Suchánková, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál. •Syslová, Z., et al. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. •Šmelová, E, Prášilová, M., et al. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál. • •Písemně vyhodnotit, do jaké míry se ztotožňují názory učitelky a zkušenosti z praxe s odbornou literaturou. •Kritéria pro hodnocení: •odevzdání písemného vyhodnocení rozhovoru a studia odborné literatury v elektronické podobě do 30. 12. 2020 do odevzdávárny v IS. •jednoznačné hodnocení míry naplněnosti reality s výroky učitelky a didaktickou teorií. • •