6.2.3 Intonační konstrukce 2 „Intonace otázky s tázacím slovem" —\_ Intonační konstrukce se podobá IK-1, v místě centra intonační konstrukce však dochází nejen k poklesu tónu, ale také k jeho zesílení. Tím se od IK-1 odlišuje. V hovorové řeči je IK-2 častější než IK-1. Stejně jako IK-1 i tato konstrukce se používá jako prostředek vyjádření smyslové ukončenosti. IK-2 se nejčastěji používá: 2 2 2 A. v otázkách s tázacím slovem: O HěM Tbi AÝMaeujb? Mto Tbi fl,é/iaewb? Kan Te6á 30BýT? CKO/lbKO Te6é /ieT? B. ke zdůraznění určitého slova ve větě: y>né no3flHo matií BTeáip. CneKTán/ib Hana/ica. C. při oslovení: yBawáeMaa Enéna AHaio/ibesHa! floporáa Kcém-ia PuxapAOBHa! D. při vyjádření pozdravu či loučení: 3flpaBCTByřtTe, TaTbÁHa flMiÍTpueBHa! ľlpuBeT, nem! E. při použití zdvořilostních frází a obratů: llpocTUTe Mennl M3BWHHTe! F. při vyjádřenívůle (požadavku, rozkazu, povzbuzení) v různých tvarech: npoxoflHTe! He 3aAep>KHBaMTecb! Mo/inaTb! Boflbí! B ujKo/iy! G. ve frázích s částicí bot: Bot ki-uítm! Bot khutm ! H. při vyjádření alternativní otázky: Oh npnflěT b noHe/],enbHMK / újva bo btophmk? I. při výčtu s emocionálním nábojem: M ma3a, / m /iMU,a; / n ranoc, / n ABWweHHfl, / n ofleMfla, / m B03Ayx, / n co^Hu,e / - Bcě npa3AHHHHoe. 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-2. Poté sami věty čtěte. f * A 2. Poslouchejte a opakujte. - TaI KHMra? faeTeTpáAb? fae Aocná? fae CTyAéHTbi? fae cto/i? fae CTy/i? fae nopTé/ib? ÍA,e cý/vma? ľAe pýnKa? Hto sto? Kto sto? 3aneM što? fl/in Mero sto? OTKyAa? OTKyAa 00:58 oh? OTKyfla OHá? OTKyfla MBáH? OTKy^a nóe3A? OTKyfla caM0.něT? OTKyfla npnéxa/i? Kyflá noň™? Kyfla yéxa/i? l~lo4eMy CKa3á7i? none/viy noéxa/i? noneiviy He/ib3Á? Kanaa KHMra? Kauóíí 3K3áMeH? fl/ia noro nucbMÓ? Ot Koró nucbMÓ? KoMy nucbMÓ? 3. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si místa intonačního centra. Tfle Bbi 6b'i/in? 3aHeM Bbi npniu^M? Hto Baw\ Haflo? íflé Bbl CMOTpé/lH 3T0T (j)H/lbM? Kyflá Bbl XOflM/lM? O 4ěM oh cnpawnBa/i? Hto c BaMii c/iynií/iocb? C Ke/vi oh pa3roBapnBa/i? OHá n/lÓXO BMflMT. (a He C/lbÍLUklT) Oh 6b'iCTpo MMTáeT no-pýccKH. (a He no aHr/itíňcKu) Oh 6b'iCTpo MUTáeT no-pýccKM. (a He h) Oh 6b'iCTpo 4HTáeT no-pýccKM. (a He Méfl^eHHo) Oh 6bícrpo nnTáeT no-pýccKu. (a He mírneT) Ohš é3flM/ia b MocKBý Ha npÓLu/ioň nep,éne. (a He b Kúes) OHá é3fln/ia b MocKBý Ha npóni/ioíí Heflé/ie. (a He Ha 3T0ří nep,ér\e) OHá é3fln/ia b MocKBý Ha npów/iotf nep,éne. (a He neiána) OHá é3fln/ia b MocKBý Ha npów/ioň nep,éne. (a He b npémyioM Mécflu,e) OHá é3fln/ia b MocKBý Ha npów/ioň nep,éne. (a He oh) 6. Poslouchejte. Poté sami čtěte. Věnujte pozornost intonaci a všímejte si také, jak se mění emocionální náboj výpovědi. Kyflá BblXOflM/lM? Tfle Haiáuja Bnepá 6bi/iá? C KeM oh pa3roBápnBa/i? O hšm OHá Bac npocíži/ia? Kanoň? KaKOÍÍ (j)h/lbM? KaKoň BHepá 6bm 4>n/ibw\? Kanón BHepá 6bm n/ibM no Te^eBiži3opy? Kanón BHepá 6bi/i 4>n/ibM no Te/ieBki3opy no BTopóň nporpáwiMe? Kanón BMepá 6bi/i 4)M/ibM no Te/ieBW3opy no BTopóň nporpáwiMe b p,éo\Tb 4acÓB? 4. Čtěte. Věnujte pozornost rozdílům v IK-1 a IK-2. 3to aom! áraflOM. 3to KHMra! 3to KHiVa. MbIh npnéxa/i! UBaH npnéxa/i. Bot Ta k Haflo! Bot t3k Haflo. Oh npnHěc KHMry! Oh npnHěc KHMry. CKopee! CKopee. Ctofla! Ctofla. CnacMĎo! Cnacki6o. flo cBHflaHna! flo CBUflaHna. 5. Ve větách označte intonační centrum (pomohou vám slova v závorkách). Čtěte. OHá n/ióxo BkiflMT. (a He oh) OHá n/ióxo BMflUT. (a He xopowó) Pozor! Větný prízvuk je na slově, které v dané výpovědi obsahuje novou (důležitou) informaci. Nezáleží při tom na slovosledu. Intonační centrum bude vysloveno s IK-2. Nejsilněji! emocionální náboj má výpověď, v níž je intonační centrum na začátku věty. Oh Kynn.n Má/we u,BeTbí. KynM^ oh wiáwie LiBeTbi. Oh wtáwie u,BeTbí Kynw/i. Oh wiáwie Kynn/i u,BeTbí. 7. Ve větě z předcházejícího cvičení změňte intonační centrum. Měňte slovosled, při čtení věnujte pozornost intonaci a změně emocionálního náboje výpovědi. Stejným způsobem pracujte i s následujícími větami. Ónn 3aKpb'ma flBepb. Áha cxo,a,M/ia b Mara3MH. fléTU BepHý/incb flOMÓri. OHá é3flM/ia k Máwte. Oh Hanucá/i CTaTbtó. OHá H04eBá/ia flówia. 3áBTpa 6ý,a,eT flowflb. Te/ieBkBop pa6ÓTaeT. 8. Čtěte. Všímejte si melodické stránky. He cnn, / He cnii, xyflówHkw, / He npeASBaňca CHy. // Tbl - Be4H0CTH 3a;iÓ>KHMK / 62 63 y BpewieHu b n/ieHý. // (5. riacTepHaK) HoHb, / ynviu,a, / 4>OHapb, / arrreKa, / BeccMbic/ieHHbiň mýcK/ibiíí cbot.// >KkiBki etu,e xoTb MéTBepTb BéKa - / Bce 6ýfleT Ta k. // Hcxófla nei. // Ywipeiub-/HaMHeiiib onÁTb CHanä/ia, / M noBTopwcfl Bcě ksk BCTapb: / HoHb, / zieflaHáfl pa6b KaHá^a, / Ameua, / y/inua, / 4>OHapb. // (A. B/iok) 64