6.33 Intonační konstrukce 3 .Intonace otázky bez tázacího slova" Tato intonační konstrukce je pro mnohé české studenty velmi nepřirozená. Ve výuce je proto nezbytné věnovat pozornost odstranění psychologických bariér. Při nácviku i následném procvičování je velmi důležité dbát na to, aby změna tónu byla realizována vždy na prízvučné slabice příslušného slova (žáci mají mnohdy tendenci automaticky přesouvat místo realizace změny tónu až na konec slova). Je třeba upozorňovat žáky na nezbytnost poklesu tónu hned na následující slabice. Ze začátku je možné propojit výslovnost s motorickými podněty například požádat žáky, aby si rukou naznačili průběh melodie, aby při změně tónu lehce trhli hlavou na stranu a zase zpět, případně si mohou stoupnout a povyskočit souběžně se změnou tónu na místě intonačního centra. IK-3 se nejčastěji používá: A. v otázkách bez tázacího slova: Bbi Bnepá 6bi/in b Teáipe? - Ebi/i. Bbi BHepa 6b'i/in b Teáipe? - fla, BMepá. B. pro vyjádření neukončenosti v nekoncových syntagmatech; v této funkci se IK-3 nejčastěji vyskytuje v hovorové řeči: C/iyrá, 6biBLunň Torflá co mhókj, / ý/v\ep b noxófle, /t3K HTO fl He MJVléHD Haflé>Kflbl OTbICKáTb Ty, / Hafl KOTÓpOM nOflliiyTM/1 TaK HíeCTOKO, / m KOTopaa Tenépb / TaK wecrÓKo oTOMw,eHa. C. pro vyjádření neukončenosti v koncových větných úsecích jednoduché věty, souvětí a souvětí bez spojek s cílem zdůraznit smyslové propojení jednotlivých částí: ľfle-to 6/iiÍ3Ko yflápn/i rpoM, / HanyráB Bcex. // Ha KýxHe onÁTb TpemtÍT orÓHb, / onÁTb pa3flaěTCři flpóÓHbiň cTyK Howeň, / roTÓBkiTca y>KHH. D. v opakované otázce (nejčastěji jednoslovné): CryfléHTbi noéxa/in Ha npáKTMKy. - Kyqa? Ha npaKTMKy? E. při vyjádření zdvořilé prosby s tvarem imperativu: 3aKpočľre flBepb! F. při zopakování otázky v rámci odpovědi: Iflé Tbi 6bmá? - ľfle a 6w/iá? B khhó. G. při vyjádření prosby se slovem mówho a s částicemi He, flaBáíí, flaíí: Mo>kho a noňflý b TeáTp? Tbi He 3aKpoewb okhó? flaBaň a Kyn/iió Te6é wio/ioKá? flaři » Te6é noMorý? 73 01:15 @ 01:44 00:32 00:49 H. v alternativní otázce: Oh npuéfleT b cpe,o,y / m/ih b neTBepr? I. ve větách s přechodníkovými obraty: BwňAfl H3 Aowia, / Mbéh noBepHý/icR Ha3afl. 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-3- Poté sami věty čtěte. 2. Poslouchejte a opakujte. CaA? Aom? BaiiJ? Tbom? 3flécb? Cyn? [oa? Toh? C/ioh? TyT? TaM? Óh? OHa? Bbi? CHMM?flHěM? Boflá?floMa? rpo3a?3aBOA? PaccKa3? Pa3roBop? TopoAa? Mara3MH? To/iOBa? Mo/ioAoň? floporoň? 3hmoíí? BecHÔň? ío/ioc? KÓcmoc? flčWop? 3anaA? 3aBTpaK? BbidaBKa? Xo/ioaho? Mo/iOAOCTb? 3awiopo3KH? OceHbio?/leTOM? BenepoM? C Tameň? floroAa? CBo6ÓAa? CeroAHfl? O wko/ie? 3a Caiueň? 3. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si místa intonačního centra a také souvislosti výslovnosti. 3TO_Heo6xoAMMO? 3TO_Heo6xOA^M03HáTb? Te6éáTO_Heo6xoA^M03HaTb? Bw noíÍAeTe? 3 B biji o ň Ae TecoM h ó m ? Bbi noňAěTej:c^MHÓň_BMy3éíí? noAMocKBoří? OTAblXá/lMJ10A_MOCKBOří? Bbl OTAblxá/lkUlOAjVIOCKBOÍÍ? Bbi QTAbixá/iM b 3tqm roAý noA Mockbqh? 4. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si místa intonačního centra. 3aBTpa? 3aBTpa éAeuib? 3aBTpa éAeub c meHÓň? 3ÍBTpa éAeiub c weHÓň b ÓTnycK? 3aBTpa éAeiiib c meHÓň b ómycK Ha MÓpe? flOK^aA? Cfténan AOK/iaA? CerÓAHfl cp,éna/\ p,OKnap,? CerÓAHfl Ha \<á<\>ep,pe cp,énan aok/iaA? CerÓAHfl ýipoM Ha Ká(|)eApe cp,énan aok/isIa? 3 Yhutca? CecTpá y^nTCfl? CecTpá y^MTCfl b yHMBepcuTéTe? Tboá cedpá y4MTcn b yHMBepcuTéTe? Tboá cedpá ynuTCfl b yHUBepcuiéie Ha neAarorkÍMecKOM 4>aKy/ibTéTe? 5. Čtěte otázky. Podle místa intonačního centra vymyslete vhodnou odpověď. Ahtoh nncá/1 nncbMÓ? Ahtóh nucá/i nncbMO? Ahtóh nuca/i nncbMÓ? HkiKO/iáň no/ienÍT b Cohh? HuKO/iaň no/ieTMT b Cóhh? HuKO/iáň naneTMT b Cóhm? 6. Čtěte s vhodnou intonací. Máiwa ceroAHa Ha paôcVre? Maw\a cerÓAHfi Ha pa6ÓTe? Má/wa cerÓAHfl Ha paôoTe? Oh 3áBTpa ye3M<áeT? Oh 3áBTpa ye3«aeT? Oh 3aBTpa ye3>KáeT? Mbi BCTpéTM/iMCb. BcTpéTM/incb? KorAá Mbi BCTpéTM/iHCb, fí en/iý Bcě paccKa3á/ia. npoxoAMTe b KÓMHaTy. B KÓMHaTy? Bomaá b KÓMHaTy, Cepréň ocraHOBÚ/icfl. Hšao pa6ÓTaTb. Haflo pa6ÓTaTb? Écyin 6ýAeTe mhóto pa6ÓTaTb, ycnéx o6ecnéHeH. npenoAasáTe/ib kóhhm^ HMTáTb /íéKUMio. npenoAaBáTe/ib kóhhm/i HMTáTb ;iéKU,nto? KorAá npenoAaBáie/ib kóhmh/i 4KTáTb/iéKU,HK3, oh OTBé™/i Ha sce Bonpócbi. 7. Podle uvedené odpovědi označte v otázce místo intonačního centra. Poté čtěte. Tbi ýnnwbcfl b ľlpáre? -fla, b ľlpáre. něTp ým-iTca b MocKBe? - HeT, He ývmca, a pa6ÓTaeT. Mropb ýHMTCfl b EKaTepHH6ýpre? -fla, Mropb. BénepoM ohm CBOÔÓAHbi? - HeT, He séMepoM, a ahěm. Tbi 6bm b 6n6^noTéKe?-fla, b 6ki6/iMOTéKe. CerÓAHfl Tbi HAeiiJb b kuhó? - HeT, He HAý. 74 75 8. V otázkách z předchozího cvičení změňte místo intonačního centra. Otázky přečtěte a vhodně na ně odpovězte. g. Poslouchejte, poté sami čtěte. Všímejte si intonace alternativních otázek. Bbi npnéxa/in ceroflHa / m/im BHepa? // noe3flOM / m/im caMO/iěTOM? // rioéfleM Ha TaKCM / vuva Ha MGTpo?//3aHÁTMfl c ne pBoro / ú/im co BToporo Hnc/iá?// BaMHato/ \Ánv\ Kofye?// Bbi r\K)6me něpHbiň KÓtj)e / únv\ KÓc|)ecMO/ioKÓM?// 3K3áwieH ceroflHa/ wih 3aBTpa?//Bawi noHpáBľi/ica nepBbiň paccKá3 / i/i;iki BTopoň?// BpaT flOMa / vuua HeT? 10. Tvořte otázky podle vzoru. , , , i Vzor: Oh npucbmaeT nucb/wa oneHb peflKO. - KaK, kJík? // PeflKO? // HeT, He peflKO, / a nacra. Oh Bcerflá xóflkiT ôb'icrpo. B >km3hh mhóto TpamnecKoro. Bcrpéna c hum 6bi/iá fl/ifl Hac CHacTbeM. Oh óneHb M0/i4a/iMBbiň 4e/iOBéK. B okhó /iběTCfl apnuň cbgt. flsepb 3aKpb'iTa M3HVTpM. Y Hee óneHb MarKuň ró/ioc. Ewiý HýweH matkhm KapaHfláw. 3ia 6ý/iKa cBewaa. 11. Oznamovací věty se spojkou m/im přetvořte na alternativní otázky. Všímejte si změny melodie. Vzor: 3áBTpa oh noéfleT b flpocnaB/ib / ú/in b HoBropofl. -3áBTpa oh noéfleT b ApocnaB/ib / v\nv\ b HčWopofl? Mbi ceróflHfl Mflě/w Ha 3KCKypcnK> / únw b kmho. // Oh npnyieTáeT ceróflHfi / m/im 3aBTpa. // Ohm /itó6flT ry/iÁTb b napKe / v\nv\ b cafly. // Oh noéxa/i Ha npáKTUKy b Ka/iMHUH / m/ih nofl MocKBy. // Áhh Kyniď/ia n/iaTbe / m/im koctkdm. // C hum Haflo roBopÚTb no-pyccKH / ki/in no-KMTaňcKH. 12. Vymýšlejte věty podle vzoru. Rozlišujte příkaz (IK-2) a zdvořilou prosbu (IK-3). Zamyslete se nad tím, proč Rusové nepoužívají v prosbě slovo nowáflyňcTa? Vzor: npnHecM mhg TeTpáflb! - npnHecu MHe TeTpáflb! (npnKá3) - npnHecM MHe TeTpáflb! (BéwinBan npócb6a) 13. Čtěte věty. Všímejte si syntagmatického členění a intonace jednotlivých větných úseků. B ceHTflôpé /a yefly. // M3-3a Te6a/Bce Háiun HecnacTba. // B /iecy/ mhóto rpn6ÓB u arofl. // Tbom c/ioBa / B03MyTM/in MeHÁ. // Moá flpy3bfl / npnflýT ko MHe BenepoM. // Oh m OHa / npeKpacHaa nápa. // yBÚfle/i b /íecy / CTpáHHbie c/ieflbi. // fl npefl/iowú/i flpyry / 4áw«y naa. // Ohš no/iowú/ia b cyMKy / k/iiomú ot MawkiHbi. // ľlepeBe/iá 6w 3totTekct, / cfla/ia 6bi 3K3áMeH. // Hanucáyia 6bi nucbMO, / MáMa 6bi He o6kifle/iacb.// ílpoHMTáB nucbMO, / Máiwa 3an/iaKa/ia. // OTflbixáa Ha Mope, / a MHorflá /iobm/i pbi6y. 14- Čtěte pořekadla s odpovídající intonací. CeMb pa3 OTMépb, oflMH pa3 OTpéwb. Ym xopoiuó, a flBa /íýniue. .HlÓ6nUJb KaTáTbCfl - /lK)6kl m cáHOMKM B03klTb. B rocTÁx xopoiuó, a flÓMa /íý^we. He UMéň cto py6/iéň, a MMéň cto flpy3éň. 15. Poslouchejte verše V. Chlebnikova. Poté sami čtěte. Korflá yMupátoT kohh /-flbiiuaT, / Korflá yMupáioTTpaBbi / - coxHyT, / Korflá yMupároT co/iHua /- ohm racHyT, / Korflá yMupátoT /íKiflM / - nokrr necHM. // 16. Přečtěte úryvek z knihy A. Bunina „Temné aleje". Věnujte pozornost melodické stránce. Při čtení se řiďte intonační transkripcí. Cnó/ibKO h m npoxofluno BpéMeHU, / Bce oahmm wki/iá. // 3Há/ia, hto flaBHo Bac HeT npéwHero, / 4to fl/ia Bac c^óbho Huneró m He6bmo, / a bot... // nÓ3flH0 Tenépb ynopáTb, / a seflb npaBfla, / óneHb 6eccepflenHo Bbi MeHÁ 6pócnflM, / - CKÓ/ibKO pa3 a xoTé/ia pykm Ha ce6á Ha/io>KMTb / ot o6nflbi ot oflHÓň, / yw He roBopá 060 bcšm nponeM. // Beflb 6b'mo speMa, HuKo^áň A^eKcéeBM4, / Korflá f\ Bac HuKO/ieHbKoň 3Ba/iá, / a bw MeHfl / - nOMHMTe KaK? H BCě CTHXM MHe H3BÓ/lMflH MUTáTb / npo BCÁKkie «TěMHbie a/i/ien», / - npn6áBM/ia OHá c Heflóôpoň yyibi6Koň. // - Ax, na k xopouja Tbi 6bmá! / -CKa3á^ oh, KaHáa ro/tosoň. //-KaK ropana, / KaK npeKpacHa! // KaKoň CTaH, / KaKkte r/ia3a! // floMHULUb, / kIk Ha Te6á Bce 3ar/iáflbiBa/incb? 76 77