6.6.3 Intonační konstrukce 6 „Intonace emocionálně zabarveného hodnocení" Realizace šesté intonační konstrukce je pro mnohé Čechy problematická zejména proto, že je pro ně nepřirozená. Jak je vidět na grafickém znázornění IK, v místě intonačního centra (které může být i na prvním slově větného taktu) dochází ke zvýšenítónu a tento vysoký tón je pak zachován až do konce taktu. V kratších taktech pak může mít část po intonačním centru vedle rovného vysokého tónu také mírně rostoucí tón. IK-6 se nejčastěji používá: A. při vyjádření hodnocení v každodenní běžné řeči. Používá se pro vyjádření vysoké míry příznaku, kvality, množství nebo stavu: Kanón cyn! Ka«áa KHura! 9totKHOCTM, / HM c/imlukom T0/1CT, / HH C/1MWK0M TOHOK; / He/lb3fl CKa3á"Tb, / HTÓ6bl dap, / oflHaKO >k / n He Ta k HTÓ6bi mo/ioa. J. při vyjádření sémantické a syntaktické ukončenosti (vč. koncových syntagmat) s cílem přidat řeči emocionální zabarvení či lyričnost: Hómm 6bí/in Henpor/iaflHbi, / b HěpHoň Tbiwe n/ibi/in, / Mepu,á/in, / cseTÚ/u-i Toná3Hbiiw CBeTOM / órHeHHbie wiyxu, / CTeK/lflHHblMM KO/lOKO/lbHMKaMH / 3BeHe/in ApeBecHbie /lflryWKH. 1. Poslechněte si výše uvedené příklady použití IK-6. Poté sami věty čtěte. 2. Poslouchejte a opakujte. Věnujte pozornost rozdílům v realizaci IK-6 s ohledem na změnu emocionálního významu výpovědi. KaKÓň M/ibwi! KaKÓň fywnbM CKýMHbiň! KaKÓň 4>M/ibM npeKpácHbiň! KaKáfl w\y3biKa! KaKáa w\y3biKa npeKpácHan! KaKáa My3biKa ywácHaa! Kanáa y hmx Me6e/ib! KaKáa y hmx wie6e/ib 3aMeMáTe/ibHaa! KaKáa y hmx Me6e/ib HeKpacÚBaa! KaKÓň koctkdm! Karáň 6 , , „ 6 KOCTKDM XOpOLUUM! KaKOU KOCTKDM n/lOXOU! 3. Čtěte slova. Jaký význam je vyjádřen pomocí intonace? Ten/10 cero/iHfl! Bece/10 Ha Benepe! flywHO 3flecb! A0>KAb MflěT! CnaTb xoneTcn! Benep 66 6 66^ 6 Ha flBopé! Aô/iok! fleHer! Py^eK! EyMari/i! KapaHflaweň! U,bgtob! Aó/iokm! Ap6y3bi! 6 6 6 6 6 6 3e/ieHb! KoT/ie™! Cyn! AHaHacbi! Pbioa! Maco! t) A hto a BMfle/i! A h to a npoHMTa/ia! A hto ohš paccKa3a/ia? A kto MHe BHepá no-3bohh/i! Kto k H3M npne3>KaeT! Koró h BCTpeTM/ia! 5. Utvořte opakovací otázku podle vzoru. Vzor: - Kó/ia noéxa/i b MocKBy. 6 6 6 - Kyfla? Kyfla noexa/i? Kyfla Ko/ia noéxa/i? OHá 6bl/lá b KpbiMý. y Heě 3ŠBTpa 3K3áMeH. Ohé noiu/iá b Mara3MH 3a x/ié6oM. OHá c BáHeií He pa3roBápwBaeT. néT« 3aHnw\áeTCfl b 6n6/inoTéKe. 6. Věty z předchozího cvičení obměňujte a procvičujte opakovací otázky s IK-6. 7. Čtěte. Věnujte pozornost intonaci. BenepaMM / b flÓMe 3a>Knrá/iM CBenw. Eě CBéT/ibie ma3a / CMOTpé/in c y/ibiÔKoň. B KOMHaTe / 6b'mo ywé coBceM TeMHÓ. TeMHe/10 no Be^epáM / tó/ibKO k no/iyHOHM. Bce cnacT/iMBbie ceMbu / noxóxKn/i-6bi/i MBáH-u,apeBHM. 4. Čtěte výrazy. Jaký význam v těchto případech vyjadřuje IK-6? Pokuste se na výpovědi navázat a logicky je rozvinout pomocí jedné či dvou vět. 8. Přečtěte si úryvky uměleckých textů. Při čtení dbejte na odpovídající výslovnost ve všech aspektech. A) Kyfla n no/iowki/i KOHcnéKTbi? fae fí eró Bcrpená/ia? 3aneM ohš npnéxa/ia? Hto n 6 , 6 , 6ýfly c 3TMM fle/iaTb? rioneMy oh He npnexa/i? Korfla OHa BepHěTca? 6 6 6 B) CaMiži CMOTpe/in (j)m/ibM...; flpyrwM AaěTe KHtírn...; EMý pa3peLUM/ia noří™ b khhó...; O HěM 3a60THLUbCfl... / 6/ 6 B) Ec/im Tbi He cfle/iaewbypoKOB...; Ec/iu Tbi He npnflěiiib BOBpeMH...; Ec/im Teoa BbiroHHT 1/13 LUKO/lbl...; Éc/IH Tbi He HafléHeiilb LLiapCJ)...; Éc/ih Tbi He CflaiJJb 3K3aMeH... TěMHbie a/i/ién. OTpbÍBOK B ropHMu,e 6b'mo Ten/10, / cyxo / n onpfiTHo: / HÓBbiň 30/iOTMCTbiň o6pa3 b /iébom yr/iý, / nofl hmm noKpbiTbiň mmctom cypósoň CKáTepTbio cto/i, / 3a cto/ióm hmcto BbiMbiTbie /íaBKM; / KýxoHHan neMb, 3aHHMaBiuafl fla/ibHnn npaBbin ýro/i... / M3-3a neHHÓÍí 3ac/iÓHKM c/iáflKO náx/10 maMU / - pa3BapMBiueňcfl Kanycraň, / roBflflUHoň / M ZiaBpÓBblM /1MCT0M. (M. A. ByHMH) 102 103 KaK XOpOUJM, K3K CBé>KH 6b'mM pÓ3bl. OTpbIBOK Tfle-TO, / Korfla-TO, /flaBHbiiw-flaBHÓTOMý Ha3afl, /a npo4ě/i OflHÓ CTnxoTBopeHne. // Ohó CKÓpo no3a6bmocb mhókj... / ho népBbiň ctmx/ ocrá/ica y Mená b naMHTu: KaK XOpOUJH, / K3K CBéwn 6b'mn p03bl... Tenépb 3MMa; / wiopÓ3 3anyiiiM/i crěK/ia okoh; / BTěMHoň KOMHaTe / ropHTOflHá CBena. _ , 6 6 . 6 cnwy, 3a6nBiuMCb b yro/i; / a b ro/iOBe Bce 3BeHMT / fla 3BeHMT: KaK xopoiuM, / KaK CBému 6b'mn po3bi... (l/l. C. TypreHeB) MácTep m MaprapMTa. Otpmbok OflHáwflbí BecHOK), / b nač He6biBá/io wápKoro 3aKaTa, / b MocKBe, / Ha naTpuápiuMX npyflax, / noaBM/iMCb flBa rpawflai-mHa. // ľlepBbiň M3 hhx, /ofléTbiň b /íéTHioK) cépeHbKyK) napy, / 6bi/i Má/ieHbKoro pocia, / ynuTaH, / /íbic, / cbokd npn/ii/i4Hyio w/iany nnpo>KKÓM / Hec b pyKe, / a Ha xopowó Bb'iôpuTOM /inu,e eró / noMeiu,á/incb CBGpx"becTécTBeHHbix pa3iviép0B 04km / b 4ěpHoň poroBÓň onpaBe. // BTopoň / - n/ie4MCTbl£í, / pblWeBaTblíí, / BMXpa CTbIM MO/lOflÓň 4e/10BéK / B 3a/lÓM/ieHHOÍÍ Ha 3aTbí/iOK k/iéTMaTOM Kerwe / — 6bi/i b KOBÔofóKe, / HíäBaHbix 6é/ibix ôpioKax/ m b něpHbix TanoHKax. (M. A. Ey/iraKOB) CKŠ3Ka o pbi6ané n pb'i6Ke. OTpbIBOK >Kn/i CTapuK / co CBoéio dapyxoíí / y caiworo / cnHero / wiopa; / 6 , OHH wm/1M B BeTXOM 3eM/lflHKe / . 6 6 POBHO TpHflU,aTb /ieT / m TpH ro,o,a. // dapMK /íobm/i HÉBOflOM pbi6y. // Crapyxa / npaná cbokď npawy. // Pa3 oh b wiope 3aKHHyn HeBOfl, / - ripMLUé/l HeBOfl / c OflHOK) tuhou. // Oh b vyrotí pa3 33KMHy/i héboa, / -npmue/i héboa / c TpaBoň wiopcKÓio. // B TpeTMM pa3 3aKiÍHy/i oh HéBOfl, / - ripULUě/l HéBOfl / C OflHÓK) pblĎKOM, / C HenpOCTOK) pb'l6KOÍÍ, / - 30/lOTOK). // (A. C. nywKHH) 9. Nalistujte si báseň B. L. Pasternaka „3wwHflH Hom>" na str. 121. Zkuste ji rozdělit na syntagmata a vyznačit intonační konstrukce. Tam, kde to bude možné, použijte IK-6. 104 105