Logo v detailu Automaticky generovaný popis KVALITA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová Doporučená literatura ◦Heckman, J. (2011). The Economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education. American Educator, 35(1), 31–35. ◦Syslová, Z. (2012). Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál. ◦Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wlters Kluwer. ◦ 6.12.2020 Obsah ◦Kvalita předškolního vzdělávání v zahraničním kontextu ◦Kvalita a evaluace ◦Autoevaluace mateřské školy 6.12.2020 Knihy 6.12.2020 ◦ ◦ ◦Kvalita předškolního vzdělávání se často řeší v souvislosti s jeho pozdějšími ekonomickými i sociálními dopady. Bylo uskutečněno několik výzkumů (Barnett, 2008; Heckman, 2011; Sammons et al., 2007; Sylva et al., 2004; Yoshikawa et al., 2013), které ukázaly, že investice do raného vzdělávání, pokud je realizováno kvalitně, mají vysokou návratnost pro dítě samotné i pro celou společnost. ◦ Kvalita ◦ ◦ ◦ výraz pro označení míry nějakého stavu na škále mezi pozitivním a negativním polem; ◦ ◦ vyjádření stavu, jenž je optimální, žádoucí, ideální. 6.12.2020 6.12.2020 Quality Early Childhood Education and Care 6.12.2020 Kvalita předškolního vzdělávání v České republice? 6.12.2020 Starting Strong II (OECD, 2012) Zaškrtnutí ◦1. Stanovení cílů a kvalita předpisů. ◦2. Tvorba a implementace vzdělávacího programu a standardů. ◦3. Kvalifikace, odborná příprava a pracovní podmínky. ◦4. Zapojení rodin a komunit. ◦5. Sběr údajů, výzkum a monitorování. 6.12.2020 1. Stanovení cílů a kvalita předpisů ◦POZITIVA ◦Strategie vzdělávací politiky České republiky. ◦DOPORUČENÍ ◦Zajistit zpětnou vazbu o tom, zda a jak se cíle plní (monitorování i hodnocení). 6.12.2020 2. Tvorba a implementace vzdělávacího programu a standardů ◦POZITIVA ◦Kurikulum založené na osobnostním rozvoji dítěte (vyvážený kognitivní a socioemoční rozvoj). ◦DOPORUČENÍ ◦Vytvořit kurikulární rámec pro děti ve věku 0–3 roky, na něhož by mohl RVP PV navazovat. ◦Při implementaci revidovaného kurikula zajistit další infrastrukturu (celoplošně) – zejména v zajištění odborné přípravy a podpory pedagogů, poskytování praktických nástrojů. 6.12.2020 3. Kvalifikace, odborná příprava a pracovní podmínky ◦POZITIVA ◦ ◦ ◦DOPORUČENÍ oZvýšit úroveň kvalifikace. oVytvořit kariérní systém. 6.12.2020 4. Zapojení rodin a komunit ◦POZITIVA ◦Požadavek na zapojení rodin v podmínkách RVP PV. ◦DOPORUČENÍ ◦Realizovat požadavek zapojení rodiny do vzdělávání dítěte v MŠ. ◦Umožnit péči a vzdělávání dětí mladších tří let v rámci veřejného vzdělávání. 6.12.2020 5. Sběr údajů, výzkum a monitorování ◦POZITIVA ◦Zvýšený počet výzkumů předškolního vzdělávání v posledních 10 letech. ◦DOPORUČENÍ ◦Vytvořit koordinovaný sběr údajů a informací o předškolním vzdělávání, zejména o dětech. ◦Zvýšit zejména longitudinální studie, které sledují dopady raného vzdělávání na pozdější vývoj a výsledky dětí. ◦Využívat výsledky monitoringu (vnitřní i vnější evaluace) ke zkvalitňování vzdělávání a přijímání politických rozhodnutí. 6.12.2020 ◦Základním nástrojem ČŠI pro hodnocení kvality školy jsou ◦Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledku vzdělávání: https://www.csicr.cz/cz/Kvalitni-skola ◦ 6.12.2020 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky ◦Nejčastěji je pojem KVALITA chápán ve významu evaluačním, tj. jako úroveň produkce vytvářené jednotlivou školou, souborem škol určiteho stupně či druhu nebo celým vzdělávacím systémem země. ◦ ◦ ◦(Průcha, Walterová & Mareš, 2009, s. 111) 6.12.2020 AUTOEVALUACE MŠ 6.12.2020