Hrajeme si spolu, nebo vedle sebe? Socializace dětí do tří let v zařízeních denní péče Lucie Jarkovská, Ph.D. Mgr. Katarína Slezáková Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita Děti do tří let v pedagogice Pedagogika raného věku v institucích denní péče v České Republice (TAČR 2019 – 2021) Východisko: Nejde o věc názoru, zda je to správně nebo ne, ale o pedagogickou realitu. V státních mateřských školách se nachází kolem 60 tis. dětí, další desetitisíce jsou v nestátních zařízeních Cíle: • Vrátit dítě do tří let do pedagogického výzkumu a diskurzu • Zmapovat zkušenosti klíčových aktérů v různých typech zařízení denní péče pro děti do 3 let • Analyzovat současné diskuze o rané péči a výchově v širších sociologických, pedagogických a historických souvislostech • Kriticky přezkoumat zaužívané představy objevující se v těchto diskusích Děti v interdisciplinárních studiích dětství Základní pilíře podle James a Prout (1990): • Dětství je sociální konstrukt • Děti a dětská kultura jsou hodny zkoumání samy o sobě a z jejich perspektivy (etnografie) • Děti jsou aktivní participanti v tvorbě kulturního a sociálního světa Vrstevnické vztahy a hra batolat Corsaro (1986): interpretativní přístup, hra jako sociální reprodukce Lokken • tělesnost jako základný rozměr socializace batolat • „Radostné opakování jednoduše strukturovaných činností” • temporalita ako zásadní faktor Singer et al 2014: pečovatelka jako důležitý element pro stimulaci interakcií Prostor pro interakce: čas jídla (Mortlock 2015), volná hra a “meziprostory” Význam hry pro deti: • Radost a potěšení ze sdílení • Adresování potřeb a úzkostí, které vznikají v čase, když se dítě pohybuje ve „světe dospělých“ (Corsaro) • Získání kontroly (Corsaro, Lokken) • Lokken: ustanovení kolektivního “My” „social life of toddlers is more (bodily) joyful than toyful“ (Lokken 200) Interakce 1 na 1 Z terénních poznámek: Markétka a Ema si povídají o barvě vlasů. Ema: Já mám blonďavé. Sama jsem si je obarvila. Filip si vezme dřevěné spojovací kostky a staví u stolečku komín. Pak ho zboří a dělá u toho: Ha, ha, ha.” a kvedlá v kostkách rukama. Dělá to proto, aby pobavil Aničku, která sedí vedle něho a směje se tomu, co dělá Filip. Filip činnost opakuje. Když už Anička nepřihlíží, hledá jí očima, chce znovu publikum pro svůj vtip. Když se už Anička nedívá, ztrácí o tuto činnost zájem. Dětský kolektiv jako svébytná kultura Malí lidé Když jdeme z procházky, potkáváme jinou třídu malých dětí na procházce. Děti je nadšeně zdraví, volají ahoj a dobrý den. Už dříve pozdravily i jiné kolemjdoucí, ale v tomto případě je jasné, že mají radost, že potkali malé lidi jako jsou oni sami, potkali “svoje” lidi. Rutiny, kolektivní identita Děti si vezmou klacek a strkají si jeho koneček do pusy. Takto sedí, stojí nebo chodí kolem stromu. Když si jich všimnu hlásí mi: „My kouříme fajfku.“ Jiní mají delší klacky, které dávají konci k sobě a stojí v kruhu, vysvětlují mi: „My opékáme špekáčky.“ Kolektivní požadavky Děti poskakují po koberci, postupně se přidává více a více dětí. Poskakují a začínají volat: Happy, happy, happy! Lektorka Kája si jich všimne a pochopí, o co ji žádají. Slibuje, že jim pustí písničku. Závěry • Pedagogická práce nezačíná ve třech letech dítěte • Pedagogický personál pracující s dětmi do tří let potřebuje znát specifika této věkové skupiny • Různé typy prostředí a pedagogického přístupu ovlivňují možnosti dětí budovat svou kulturu a identitu • Vrstevnické vztahy se u této věkové kategorie budují skrz pravidelnou a dlouhodobou interakci a ustavován rutin, proto jsou jesle unikátní možností pro jejich jejich rozvoj Doporučená četba • https://a2larm.cz/2020/07/konec-detskym-skupinam-zpatky-do-jesli/ https://a2larm.cz/2017/10/prace-z-domova-vyhoda-pro-matky-malych-deti/ https://a2larm.cz/2018/07/skolky-ve-viru-silenych-ideologii/ https://a2larm.cz/2018/02/v-mamine-naruci-a-nikdy-jinak/ • Hana Hašková, Jiří Mudrák, Steven Saxonberg: Péče o nejmenší: Boření mýtů.