Sebereflexe učitelky MŠ Jméno volí stěžejní přístupy a metody vzdělávání směřující k naplňování dlouhodobých vzdělávacích cílů stanovuje dílčí vzdělávací cíle z hlediska dlouhodobých vzdělávacích cílů k naplnění dílčích vzdělávacích cílů a podle charakteru vzdělávacího obsahu volí vhodné metody a organizaci výuky "vybírá smysluplný obsah a promýšlí jeho návaznost, komplexnost a provázanost" při plánování vychází z refl exe průběhu a výsledků předchozího vzdělávání "plánuje, jakým způsobem bude stavět na dosavadních zkušenostech a znalostech dětí" "připravuje pro děti hračky, materiály, učební pomůcky a využití různých zdrojů informací včetně moderních informačních technologií" "volí způsoby diferenciace a individualizace vzdělávání (vzdělávací cíle, obsah, metody a organizaci učení) podle potřeb konkrétních dětí" "plánuje, z čeho a jak pozná, že u dětí dosáhl stanovených cílů, rozhoduje o způsobu reflexe a hodnocení procesu a výsledků učení dětí" "předvídá situace, které při učení mohou nastat, a promýšlí varianty jejich řešení" "volí postupy, které respektují sociální povahu učení a umožňují interakci mezi dětmi" 1. Plánování 44 0.0 Poznámky: vytváří prostředí vzájemné úcty a respektu podporuje spolupráci mezi dětmi "vyjadřuje dětem důvěru a pozitivní očekávání, podporuje jejich sebedůvěru" rozpoznává odlišné potřeby a možnosti jednotlivých dětí a reaguje na ně; projevuje porozumění pro jejich potřeby "dává dětem prostor pro vyjádření, naslouchá dětem a poskytuje jim zpětnou vazbu; dbá na to, aby si děti naslouchaly navzájem a aby naslouchaly učiteli" "zvládá chování dětí ve třídě, které je chápáno jako dodržování dohodnutého řádu a pravidel chování a soužití ve třídě; při řešení rušivého chování jedná rázně, důsledně, ale současně s důrazem na důstojnost a vzájemný respekt" "přizpůsobuje prostředí třídy, její uspořádání a vybavení potřebám dětí a plánovaným činnostem, prostředí podporuje a umožňuje širokou škálu spontánních činností" 2. Prostředí pro učení 28 0.0 Poznámky: "vede vzdělávání podle připraveného plánu, aktuálně reaguje na vývoj situace a na potřeby a možnosti jednotlivých dětí, neztrácí zaměření na stanovené cíle učení " využívá širokého spektra metod a forem práce s důrazem na aktivní učení žáků "diferencuje a individualizuje vzdělávání vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých dětí, snaží se o dosažení osobního maxima u každého dítěte" průběžně udržuje a podněcuje vnitřní motivaci dětí k učení "komunikuje s dětmi způsobem, který odpovídá jejich věku, kultivovaně, jasně, srozumitelně" 3. Procesy učení 20 0.0 Poznámky: "hodnotí procesy učení-poskytuje průběžně popisnou zpětnou vazbu (zaměřenou na dosahování cílů) k vzdělávacím činnostem a chování dětí, hodnotí postup, schopnost vynaložit úsilí, zájem, úroveň spolupráce apod." "hodnotí výsledky učení, tj. míru dosahování kompetencí (znalosti, dovednosti, postoje i hodnoty) s ohledem na individuální možnosti dětí a vzhledem k očekávaným výstupům" využívá hodnocení podporující zejména vnitřní motivaci dětí k učení "vede děti, zejména nejstarší, k přebírání zodpovědnosti za vlastní učení, u dětí rozvíjí dovednost sebehodnocení a vzájemného hodnocení" 4. Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí 16 0.0 Poznámky: "vyhodnocuje zvolené strategie, metody a organizaci vzdělávání vzhledem k plánovaným cílům, ale i jejich dosažení " porovnává plánované vzdělávací cíle a skutečně dosažené výsledky "shromažďuje a využívá zdroje, které mu pomáhají reflektovat efekty vzdělávání " vyhodnocuje vliv vzdělávacích činností na pokrok každého dítěte 5. Reflexe vzdělávání 16 0.0 Poznámky: "podílí se na rozvoji školy a zkvalitňování jejího vzdělávacího programu, na přípravě a realizaci společných projektů školy" "přispívá k vytváření pozitivního sociálního klimatu školy založeného na vzájemném respektu, sdílení společných profesních hodnot a spolupráci " spolupracuje s kolegy i vedením školy na zkvalitňování předškolního vzdělávání 6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy 12 0.0 Poznámky: "komunikuje a spolupracuje se zákonnými zástupci dětí na základě partnerského přístupu, založeného na vzájemné úctě, respektu a sdílené odpovědnosti za rozvoj dětí" usiluje o vtažení zákonných zástupců dětí do života školy poskytuje rodičům co nejvíce informací o procesu i výsledcích učení dítěte získává od zákonných zástupců dětí informace o sociálním a kulturním prostředí dítěte s cílem společně s nimi hledat cesty k jeho rozvíjení komunikuje a spolupracuje s dalšími partnery škol dokáže prezentovat a zdůvodnit vzdělávací program školy rodičům i širší veřejnosti 7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností 24 0.0 Poznámky: projevuje zaujetí pro profesi a pro práci s dětmi "průběžně reflektuje svou práci (nejen přímou vyučovací povinnost), tj. je schopen ji popsat, analyzovat a zhodnotit, vysvětlit důvody svého profesního jednání, případně navrhovat alternativní způsoby práce " na základě reflexe a sebereflexe plánuje svůj další profesní růst a své profesní kompetence průběžně rozvíjí "plán svého profesního rozvoje koordinuje s úkoly a cíli školy, ve které učí " "k profesnímu rozvoji využívá rozmanité dostupné prostředky, např. literaturu, internet, konzultace s kolegy, kurzy dalšího vzdělávání učitelů " svůj profesní růst průběžně vyhodnocuje a své profesní pokroky je schopen prokázat "své odborné problémy, otázky i pokroky sdílí s kolegy" "pečuje o své fyzické a psychické zdraví, aktivně čelí stresu a syndromu vyhoření" 8. Profesní rozvoj učitelů 32 0.0 Poznámky: ##### Sheet/List 2 ##### Jméno 1. Plánování 2. Prostředí pro učení 3. Procesy učení 4. Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí 5. Reflexe vzdělávání 6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy 7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností 8. Profesní rozvoj učitelů Průměrné hodnocení dílčí - Průměrné hodnocení celkové