Aplikační blok 4 školní úspěšnost žáka podzim 2020 Sylabus 1. Psychologie učení – vymezení učení v psychologii, učení a paměť, křivka zapomínání, druhy učení: klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení senzomotorické, učení řešením problémů, význam pro praxi 2. Psychologické teorie učení – asocianistický přístup k učení, mechanické učení, teorie učení vycházející z behaviorismu, gestalt psychologie a teorie učení, využití v praxi učitele 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba v učení, opakování, zapomínání, jak se učíme, potřeby žáka, motivace, chvála-kritika, efektivní učení, 4. Problémy školního neprospěchu, školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu, dítě s výukovými potížemi, specifické vývojové poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU 5. Psychologie vyučování, psychologické základy didaktických zásad, programované učení, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, klíčové kompetence žáků 6. Psychologické otázky výchovy – prostředky výchovy, odměna a trest ve výchově, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, výchova sebevýchova, výchova v rodině 7. Poruchy chování, problémové chování, zvládání a řízení třídy, agresivita, šikana ve škole, účinné trestání, zákon přirozených následků, problémy se skupinovým chováním, psychologická hlediska při výchově problémových dětí 8. Osobnost, struktura osobnosti, formování osobnosti, osobnost žáka, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření sebepojetí žáků, zralost „já“ a škola, identita „já“ 9. Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitel interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům 10. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres u žáků, klima školní třídy, psychosociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě Literatura: 1. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998 2. HENNIG, C., KELLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996 3. KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996 4. KOPŘIVA, NOVÁČKOVÁ, NEVOLOVÁ, KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2005. 5. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 6. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2002 7. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 8. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001 9. ĎURIČ, L., BRATSKÁ, M. a kol. Pedagogická psychológia. Terminologický a výkladový slovník, Bratislava: SNP,1997 10. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995 11. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996 12. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994 13. HLADKÝ, A. a kol. Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Praha: 1993 14. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003 15. KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004 16. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002Dittrich, P. Pedagogicko- psychologická diagnostika. Praha: 1992 17. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1998 18. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001 19. VÁGNEROVÁ, M. Patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 2001 20. MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z: Děti, rodina a stres. Praha: 1994 21. ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995 22. SOBOTKOVÁ, I. Výchova v rodině. Praha: Portál, 2001 23. MÍČEK, L. ZEMAN, V. Učitel a stres. Brno: MU, 1992 24. HAVLÍNOVÁ, M., et al. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998 25. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995 26. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 27. Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: MZ ČR, 2003 28. VANÍČKOVÁ, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004 29. JEŽEK, S. Psychosociální klima školy. Brno: 2003 30. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 31. KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995 32. SMITH, Ch. A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994 33. DITTRICH, P. Pedagogicko –psychologická diagnostika. Praha: H+H, 1993 34. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU, 1996. 35. SVOBODOVÁ, J., JůVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996 Časopis Pedagogika /http://www. Pedagogika.cz/ Časopis Školský psychlog/http://www.school-psychology.cz/ Časopis Československá psychologie Časopis Psychologia a patopsychologia dietata Moderní vyučování, Učitelské listy, Psychologie dnes,