Dotazník siylů učeni LSI lia Autoři: D. A Kolb, Mc Ber and Company 1985, Verses, L. G. Sliake, Aubum University of Monthomery 1986. !989 Překlad a úprava: J. Mareš, Lékařská fakulta UK, Hradec Králové 1991 Pokyny k vyplněni dotazníku Překládáme Vám 12 otázek o stylech učeni. U každé otázky jsou nabídnuty čtyři varianly odpovědi A. B, C, D. Přečtete si'pozorné jejich znérií. 'Potom body i - 4' označte tyto' varianty podle "toho, jak vyhovuji Vašemu ' způsobu poznáváni a učeni (nejvíce jej preferujete), 3 body přiřaďte variante, která poměrně výstižně popisuje Váš způsob učeni (je na druhém místě) v preferenci nabízených způsobů učeni), 2 body přiřaďte variantě, která málo výstižně charakterizuje Váš způsob učeni (je až na tretlnrmístě v preferenci nabízených způsobů učení), 1 bodem označte variantu, která téměř vůbec nevystihuje Váš způsob učeni. Zatrhněte u každé varianry Vaše bodové hodnoceni. Žádná otázka ani varianta se nedá vynechat či přeskočit. V tomto dotazníku neexistují dobré čí špatné odpovědi, neboť každý je zvyklý učit se trochu jinak. Pomoci nabídnutých odpovědí se snažte vyjádřit ten specifický, právě Váš způsob učení. 1. Když se učím, A. rád jednám intuitivně, řídím se vnitrními pocity 13. rád uvažuji o hlavnlrjh myšlenkách C. rád věci přímo provádím D. rád věci sleduji a spis naslouchám 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 2. Učím sc |épe, když A. poslouchám výklad a „oustředěně sleduji B. vsadím na logické uvažování C se spolehnu na své dbjmy a rušeni D musím na věci tvrdě zapracovat sváděné informace 4 3 2 1 4 3 2' 4 3 2i 4 3 2 3. Během učení A. se snažím věci promýšlet B si připouštím odpovědnost za to, jak věci dopadnou C. jsem spíš tichý a uzavřený D. si všechno dost beru, reaguji citově 4 3 2 43 2 4 3 2 4 3 2 4. Hlnvtič sc učím tím, že A. prožívám 8. dělám C. pozoruji D. přemýšlím 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 5. Když se učím, A. snažím se být přístupný novým zkušenostem B. snažím se přihlížet ke všem stránkám daného problému C snažím se věci analyzovat, specifikovat jejich části D. Snažím se věci přímo vyzkoušet 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 6. Během učeni jsem A. člověk sázející spiše na pozorování B. člověk sázející spiše na aktivní provádění C člověk sázející spiš na intuici D, člověk sázející spiš na logické usuzováni 7. Učím se lépe, když A: mohu pozorovat B. mohu spoléhat na lidi a mezilidské vztahv Ci mořTú vycházet z promýšlené teorie D. niobu si všechno prakticky zkusit 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 32 I 4 3 21 4 3 2 I B rád teoretizuj), zabývám sc obecnějšími úvahami C nejdřív věci zvažuji, než se do nich pustím D. jsem na učeni vnitřně zaangažovali 9. Učím sc lépe, když A. spoléhám na vlastni pozorováni , B. spoléhám na své pocity C. si mohu věci vyzkoušet ,,na vlastní kůži" D spoléhám na vlastní úsudek, vlastni názory 10. Během učení A JJLWLlll Uk.t-I.ll jsem spiš člověk uzavírající se do sebe jsem spíš člověk souhlasně přijímající informace jsem člověk hlásící se k odpovědnosti jsem spíš člověk teoretizujíci 11. Když sc učím, A. rád sc do věcí ponořím B. rád věci sleduji s odstupem C. rád věci hodnotím, posuzuji D. rád do věcí zasahuji 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 43 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2.1 12. Učím se lépe, když A mohu analyzovat ideje, obecnější názory. B. jsem vnímavý a ne předem zaujatý C. jsem opatrný D mohu prakticky jednat 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2.1 Po vyplněni uvedeného dotazníkuséčtěte body u jednotlivých variant odpovědí podle tohoto klíče (význam velkých písmen bude objasněn v další části textu): KON: la, 2c. Id, 4a. 5a, 6c. 7b. 8d,.%. Wb.Ula. 12b, ABS: Ib. 2b, 3a. 4d, 5c, 6d. 7c, 8b. 9d. lOd, llc. 12a. AKT: Ic, 2d. ib. 4b. 5d. 6b. 7d. 8a, 9c, 10c, lid. 1 id. REF: Id. 2a. ic, 4c, 5b, 6a, 7a. 8c. 9a. 10a. lib. 12c Dotazník zjišťuje čtyři dimenze učeni: učenf.zlskáváni konkrétních zkušenosti (KON), učení vytvářením abstraktních pojmů a zobecňováním (ABS), učeni opírajíc! se o aktivní experimentování; popř. o ověřováni důsledků v nových situacích (AKT) a učeni kladoucí důraz na reflektivni pozorováni a uvažování (REF). Podle převazujícího počtuibodů v dimenzích KON, ABS, AKT a R£F můžete inklinovat k jednomu ze čtyř typů (stylů) učení, tak jak je dále znázorněno: Typ akomodujíci (akomodátor) se může vyznačovat zaměřením na praxi, inovace, vedení lidi, vytváření pracovních rýmů, na praktické manipulace a experimentováni s věcmi apod. Typ divegující (divergátor) často klade důraznahod/iotovou analýzu, schopnost imaginace, práci s informacemi, identifikací nových problémů, porozuměni lidem atd. Typ konvergující (konvergátor) se vyznačuje řešením problémů, slanovovánim stále nových cílů, deduktivními úvahami, rozhodováním podobnými aktivitami. Typ asimilující (asimílátor) je orientován na definování problémů, vyvíjeni teorii, navrhováni experimentů, vytvářeni myšlenkových modelů apod. KOM typ akomodujíci AKl. typ divergující RE1- - Když sc iičím, .~rád>za sebou.vidim výsledky.své práce 4 3 2 1 typ konvergujici ABS typ asimilující Dotazník stylů učeni LSI lia Autoři: D. A Kolo, Mc Ber and Company 1985, Verses, L. G. Sliake, Aubum University of Monthomery 1986, 1989 Překlad a úprava: J, Mareš, Lékařská fakulta UK, Hradec Králové 1991 Pokyny k vyplněni dotazníku Překládáme Vám 12 otázek o stylech učeni. U každé otázky jsou nabídnuty čtyři varianty odpovědi A. B, C, D. Přečtěte si pozorně jejich znéní. Potom body j - 4' označte tyto varianty podle "toho, jak vyhovuji Vašemu ' způsobu poznáváni a učeni (nejvíce jej preferujete), 3 body přiřaďte varianta, která poměrně výstižně popisuje Váš způsob učeni (je na druhém mistč) v preferenci nabízených způsobů učení), 2 body přiřaďte variantě, která málo výstižně charakterizuje Váš způsob učeni (je až na třetlnrmlstě v preferenci nabízených způsobů učení), I bodem označte variantu, která téměř vůbec nevystihuje Váš způsob učeni. Zatrhněte u každé varianty Vaše bodové hodnocení. Žádná otázka ani varianta se nedá vynechat či přeskočit. V tomto dotazníku neexistují dobré či špatné odpovědi, neboť každý je zvyklý učit se trochu jinak. Pomocí nabídnutých odpovědi se snažte vyjádřit ten specifický, právě Váš způsob učeni. 1. Když sc učím, A. rád jednám intuitivné, řídím se vnitrními pocity B. rád uvažuji o hlavnldh myšlenkách C. rád věci přímo provádím D. rád věci sleduji a spíš naslouchám 2. Učím sc |épc, když A poslouchám výklad a „^ustředěně sleduji B. vsadím na logické uvažování C. se spolehnu na své dojmy a rušeni D. musím na věci tvrdě zapracovat iwáděné informace 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 3. Během učení A. se snažím věci promýšlet B si připouštím odpovědnost za to, jak věci dopadnou C. jsem spíš tichý a uzavřený D. si všechno dost beru, reaguji citově 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4. Hlavně sc učím tím, žc A. prožívám B, dělám C, pozoruji D. přemýšlím 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 Když sc učím, snažím se být přístupný novým zkušenostem snažím se přihlížet ke všem stránkám daného problému snažím se věci analyzovat, specifikovat jejich části snažím se věci přímo vyzkoušet 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 6. Během učeni jsem A. člověk sázející spiše na pozorování B. člověk sázející spiše na aktivní provádění C člověk sázející spíš na intuici D, člověk sázející spíš na logické usuzováni 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 7. Učím se lépe, když A:. mohu pozorovat B. mohu spoléhat na lidi a mezilidské vztahy Ci" morTúvyčTiážet zproiny^leiiétěoriě D: niobu si všechno prakticky zkusit 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2" 4 3 2 I B rád teoretizuj), zabývám se obecnějšími úvahami C nejdřív věci zvažuji, než se do nich pustím D. jsem na učení vnitřně zaangažovali 9. Učím sc lépe, když A. spoléhám na vlastni pozorováni B. spoléhám na své pocity C s i mohu věci vyzkoušet ,,na vlastní kůži" D spoléhám na vlastni úsudek, vlastni názory 10. Během učení A. jsem spíš člověk uzavírající se do sebe B. jsem spíš člověk souhlasně přijímající informace C. jsem člověk hlásící se k odpovědnosti D. jsem spíš člověk teoreuzující 11. Když se učím, A rád sc do věcí ponořím B. rád věci sleduji s odstupem C. rád věci hodnotím, posuzuji D. rád do věcí zasahuji 12. Učím se lépe, když A mohu analyzovat ideje, obecnější názory. B. jsem vnímavý a ne předem zaujatý C. jsem opatrný D mohu prakticky jednat 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 43 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2 1 4 3 2.1 Po vyplněni uvedeného dotazníku-sečtěle body u jednotlivých variant odpovědi podle tohoto klíče (význam velkých písmen bude objasněn v další části textu): KON: la, 2c, 3d, 4a. 5a. 6c. 7b, 8d,.9b, 10b,'Ila. 12b ABS: Ib. 2b, 3a. 4d. 5c, 6d, 7c, 8b. 9d. lOd, llc. 12a. AKT: Ic, 2d. ib. 4b. 5d, 6b. 7d. 8a. 9c, 10c, lid, 12d. REF: Id, 2a. 3c. 4c. 5b. 6a. 7a. 8c. 9a. 10a. lib. 12c Dotazník zjišťuje čtyři dimenze učeni: učenľzlskáváni konkrétních zkušenosti (KON), učení vytvářením abstraktních pojmú a zobecňováním (ABS), učení opírajíc! se o aktivní experimentování; popř. o ověřování důsledků v nových situacích (AKT) a učeni kladoucí důraz na reflektivni pozorováni a uvažování (REF). Podle převažujícího poétuibodů v dimenzích KON, ABS, AKT a R£F můžete inklinovat k jednomu ze čtyř typů (stylů) učení, tak jak je dále znázorněno: Typ akomodujíci (akomodátor) se může vyznačovat zaměřením na praxi, inovace, vedení lidi, vytváření pracovních týmů, na praktické manipulace a experimentování s věcmi apod. Typ divegujícl (divergátor) často klade důraznahod/iotovou analýzu, schopnost imaginace, práci s informacemi, identifikací nových problémů, porozumění lidem atd. Typ konvergující (konvergátor) se vyznačuje řešením problémů, stanovováním stále nových cílů, deduktivními úvahami, rozhodováním podobnými aktivitami. Typ asunilující (asimilátor) je orientován na definování problémů, vyvíjeni teorii, navrhováni experimentů, vytvářen! myšlenkových modelů apod. KON typ akomodujíci AKJ. typ divergující RE1- 8.... Když se učím, • A. ..-rád.za sebou, vidím výsledlcy.své práce - ■ 4 3 2 1 typ konvergujici ABS typ asimilujíci