PRÁCE S INFORMACEMI Vše, co se ve škole děje souvisí s informacemi. Výuka všech předmětů s nimi pracuje, protože jejich prostřednictvím se dozvídáme o světě vše potřebné z různých hledisek. V informačních zdrojích hledáme odpovědi na otázky všech vyučovacích předmětů. E.H. Geografické otázky JAK SE PTÁME? CO ZJIŠŤUJEME? Kde to je? Poloha / Místo Jaké to tam je? FG systémy / Humánní systémy Popis / Prostor/ Měřítko Proč je to tam? Vzájemná propojenost, závislost Jak to vzniklo? Struktura Mění se to v průběhu času? Vývoj, trendy Co by se stalo, kdyby…? Prognóza, modelování Jak by to mělo vypadat? Kulturní porozumění, rozmanitost /udržitelný rozvoj Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obloha, osoba, exteriér, skupina Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, obloha, voda, loďka Popis byl vytvořen automaticky Dotazník Rozhovor, interview Statistická šetření Fotografování Měření v terénu Mapové náčrty Pozorování Náčrty Poznámky, zápisky PRIMÁRNÍ ZDROJE DAT Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Netištěná media Internet Mapy a jiná kartografická znázornění SEKUNDÁRNÍ ZDROJE DAT Tištěná media SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu prostřednictvím pozorování, měření, experimentování, vytváření situačních plánů, náčrtů, mentálních map, mapování atd. sběr dat ze sekundárních zdrojů, především z kartografických produktů, globu, map, kartogramů, leteckých snímků, historických snímků a map, učebnic, knih, časopisů stat. ročenek, internetu atd. Uvádění zdrojových pramenů a jejich citace. ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů; práce s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový design... INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ INFORMACÍ zjišťování věrohodnosti a objektivity získaných informací prostřednictvím vhodných nástrojů k jejich posouzení, kritické myšlení, hodnocení z více úhlů včetně z vlastního pohledu Tab. č. 2: Zpracováno podle Clammer a kol., 1987. PŘÍKLADOVÁ ÚLOHA PRO HODNOCENÍ INFORMACÍ Z DALŠÍCH INFORMAČNÍCH ZDROJŮ ·Přečti si článek a sepiš jeho hlavní myšlenky. ·Posuď: -Co znamená tato informace? -K čemu slouží? -Jak ji můžeme využít? -Jaký má význam v určitém kontextu? -Zda je článek napsán přesvědčivě; -Zda není autor příliš jednostranný, v čem se liší od jiného názoru, proč? -Jaké to má případně dopady do mého osobního života? -Kdo psal tento článek? -Odkud čerpal informace? ·Napiš přesnou citaci zvoleného článku. AKTUÁLNÍ SDĚLENÍ A GEOGARFICKÝ POHLED • • • •Bonusový úkol!