GEOGRAFIE V SOUVISLOSTECH JAK NA VÝUKU ZEMĚPISU 1. část E.H. •Každým rokem se setkáváme s názorem, že se někteří studenti podivují nad tím, proč se učí znalostem a dovednostem v rámci jednotlivých oborů, které se na základních školách neučí. • Studijní plán bakalářského studia zeměpisu POVINNÉ PŘEDMĚTY BEZ TERÉNNÍCH PRAXÍ PROPOJENÍ S VÝUKOU ZEMĚPISU VE ŠKOLE – TEMATICKÉ CELKY V RVP ZV • • • 1. KARTOGRAFIE Geografické zdroje dat, kartografie a topografie RELIÉF A STAVBA ZEMĚ Přírodní obraz Země ÚVOD DO STUDIA GEOGRAFIE Geografické zdroje dat , kartografie a topografie 2. KARTOGRAFIE A GIS Geografické zdroje dat, kartografie a topografie ATMOSFÉRA A HYDROSFÉRA Přírodní obraz Země 3. GIS A DPZ Geografické zdroje dat, kartografie a topografie PŮDA A BIOTA ZEMĚ Přírodní obraz Země GEOGRAFIE OBYVATELSTVA A SÍDEL Společenské a hospodářské prostředí 4. APLIKOVANÉ METODY VÝZKUMU GEOGRAFIE VÝROBNÍ SFÉRY Společenské a hospodářské prostředí 5. DIDAKTIKA GEOGRAFIE GEOGRAFIE NEVÝROBNÍ SFÉRY Společenské a hospodářské prostředí Předměty studijního programu učitelství zeměpisu •Výstupem z odborných geografických předmětů by měl být zejména: 1.přehled o základním pojmovém aparátu; 2.přehled o informačních zdrojích odborného předmětu; 3.přehled o kartografickém zpracování informací z daného předmětu; 4.přehled o digitálních technologiích vztahujících se k danému předmětu; 5.přehled o místech, kde se dané jevy vyskytují minimálně ve třech úrovních: místní, regionální, globální… •Většina těchto výstupů je procvičována v rámci zadaných cvičení. •Souhrn těchto výstupů je uvedený v tabulce, kterou si můžete průběžně vyplňovat v rámci výuky jednotlivých předmětů • Název předmětu KARTOGRAFIE Ročník/semestr Základní pojmy, se kterými jste v předmětu pracovali Vložte nejdříve pojmy, které jste používali ve cvičeních – viz níže a pak doplňte o všechny pojmy, se kterými jste pracovali. Název cvičení Základní pojmy, se kterými jsi ve cvičení pracoval/a Zařazení cvičení do tematického celku z RVP ZV (zaškrtni tematický celek a doplň příslušné očekávané výstupy – OV, pokud jich bylo víc, uveď všechny) ☐ Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie OV: ☐ Přírodní obraz země OV: ☐ Regiony světa OV: ☐ Společenské a hospodářské prostředí OV: ☐ Životní prostředí OV: ☐ Česká republika OV: ☐ Terénní geografická výuka, praxe a aplikace OV: Použité kartografické prostředky při tvorbě cvičení (zaškrtni použitý druh mapy a doplň její název, potom uveď, jaké kartografické dovednosti jsi aplikoval, pokud jsi použil/a víc map, vypiš všechny) Použitý druh mapy: ☐ Topografická mapa Název: ☐ Kartogram Název: ☐ Kartodiagram Název: ☐ Jiná tematická mapa Název: ☐ Jiné Název: Mapové dovednosti: ☐ Čtení ☐ Analýza ☐ Interpretace ☐ Použití ☐ Tvorba mapy Uvedete názvy všech cvičení postupně a u všech cvičení si vyplňte to stejné. Vyplňte jen ty, u kterých jste si jisti, že jste je použili, viz níže. Použité digitální technologie při tvorbě cvičení ☐ Desktop SW ☐ Online SW ☐ Mobilní aplikace ☐ Jiné Zde konkretizuj: Konkrétně vypište s čím a jak jste pracovali. Terénní výuka ☐ Ano ☐ Ne Aplikace na modelový region ☐ Místo bydliště nebo okolí školy ☐ Regiony Česka ☐ Česko ☐ Regiony světa ☐ Svět ☐ Jiné Seznam zdrojové literatury (zadané vyučujícím i vlastní) MAPOVÉ DOVEDNOSTI •S mapovými dovednostmi se nejlépe seznámíte prostřednictvím odkazu mapovedovednosti.cz. •Dostanete se na stránky PřF UK v Praze. Zaregistrujte se a vyzkoušejte. •V průběhu řešení úloh se dostanete k úlohám, které se věnují čtení, analýze, interpretaci a tvorbě mapy. •Po projití těchto stránek budete vědět, co z mapových dovedností jste během různých cvičení dělali. • >