Současný stav podpory dětí a žáků s OMJ aneb FAKTOMLUVA (Hans Rosling): Situace je velmi špatná, ale zlepšuje se… Kristýna Titěrová - Zdrojová data - Současná systémová podpora (legislativa) - Situace v MŠ, ZŠ, při přechodu na SŠ a na SŠ - Vize systému podpory Doplnění: plakáty s kazuistikami Osnova ‒ co umožňuje současná legislativa = systémová podpora (§16 a §20) ‒ data z MŠMT+ statistické ročenky, RP, dotazy na analytiky a CERMAT  informace jen o cizincích – nikoliv o úrovni ČDJ/potřebách ‒ dostupná šetření (ČŠI, NÚV, META + Sociologický ústav AV ČR)  odhady počtu dětí s potřebou výuky ČDJ ‒ dílčí informace z projektů OPPPR (nejsou zahrnuty v grafech – neexistují specifické informace o počtech podpořených + není to systém) Neexistující nebo složitě dohledatelná data = nelze sledovat dosah podpory, efektivitu ani kvalitu ≠ evidence-based policy? Východiska §20, odst. 5,6 ŠZ – bezplatná výuka češtiny při plnění povinné šk. docházky §16 – PODPŮRNÉ OPATŘENÍ - úprava obsahů vzdělávání podpora ve výuce ČDJ „zajistí krajský úřad příslušný podle místa pobytu žáka ve spolupráci se zřizovatelem školy a) bezplatnou přípravu k jejich začlenění do základního vzdělávání, zahrnující výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám těchto žáků“ minimálně 70 vyučovacích hodin Systémová podpora jen cizinci (poslední rok MŠ, ZŠ) - z rozvojových programů (časově neflexibilní, malá finanční alokace*) - žáci s neznalostí nebo nedostatečnou znalostí vyuč. jazyka (MŠ, ZŠ, SŠ) - doporučení ŠPZ Pro žáky s potřebou posílení výuky českého jazyka jako jazyka cizího se doporučuje : a) v MŠ: 4 x 15 minut výuky /týden, b) v ZŠ a SŠ: 3h/týden, *V roce 2019 škola dostala průměrně 7 500 Kč na rok na žáka, při sazbě 200 Kč/hodina = 37,5 hodin výuky (=1 h/týden). Průměrný plat učitele = 400 Kč/h  19 hodin/žáka výuky, tj. 1 h/14 dní-  nevyplatí se školám s 1-5 žáky. 5434 14551 9024 6307 15109 9147 7214 16477 8837 8302 18281 8763 9494 20237 9063 10469 21992 9195 11343 24026 9305 MŠ ZŠ SŠ Počet cizinců na školách dle stupňů 2012/2013 2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 Data? Statistická ročenka + odhad poměru podle šetření ČŠI z r. 2015 Kolik dětí potřebuje v MŠ podpořit v ČDJ? 11343 6107 15450 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 Děti s cizí státní příslušností Děti s obč. ČR s potřebou podpory jazyka Děti s potřebou podpory ČDJ Odhad počtu dětí s potřebou podpory jazyka v MŠ - 2018/19 Kolik dětí dostává systémovou podporu? 5 1 102 40 123 65 0 20 40 60 80 100 120 140 2. stupeň 3. stupeň 2. stupeň 3. stupeň 2. stupeň3. stupeň k 30.9. 2017 k 30. 9. 2018 k 30. 9. 2019 Počet dětí v MŠ podpořených 1 hodinou ČDJ (PO úprava obsahu) §20, odst. 5,6 ŠZ – jen předškoláci cizinci §16 - všechny děti s OMJ v MŠ Data? Výsledky RP + dotaz na MŠMT – oddělení statistik. 290 434033 1128 57 9 10 6 46 2 13 8 0 50 100 150 200 250 300 350 Děti v MŠ podpořené RP MŠMT 2019 Dětí systémově podpořených výukou češtiny v MŠ je jen 5%! 11343 6107 15450 0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000 18000 Děti s cizí státní příslušností Děti s obč. ČR s potřebou podpory jazyka Děti s potřebou podpory ČDJ Odhad počtu dětí s potřebou podpory jazyka v MŠ - 2018/19 619; 4% 188; 1% 14643; 95% Podíl ne/podpořených dětí s OMJ v MŠ Děti podpořené z RP Děti podpořené PO ČDJ Děti bez podpory * Dětí je ve školách podpořeno mnohem víc, ale pouze díky ochotě a empatii pedagogů, vynalézavosti ředitelů škol, či aktivitě zřizovatelů. Rovné podmínky? Kolik žáků v ZŠ potřebuje podpořit v ČDJ? - Poměr žáků s OMJ na 1. a 2. stupni je 2:1 - Zhruba polovina všech škol má do 5% žáků s OMJ, existují i školy s poměrem vyšším než 20%. 24026 5324 1446 19216 žáci cizinci podpoření žáci (§16,20) žáci s potřebou podpory jazyka Odhad počtu žáků s potřebou podpory jazyka v ZŠ v roce 2018/19 Data? Statistická ročenka školství – MŠMT, dotazníkové šetření META o počtech žáků s OMJ (2019, 175 škol, 4 kraje ČR). Kolik žáků v ZŠ dostává systémovou podporu? §16 – žáci s neznalostí/nedostatečnou znalostí vyuč. jazyka §20, odst. 5,6 ŠZ – pouze cizinci 107 80 98 101 148 162 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 2. stupeň3. stupeň2. stupeň3. stupeň2. stupeň3. stupeň k 30.9. 2017 k 30. 9. 2018 k 30. 9. 2019 Počet žáků v ZŠ podpořených 3 hodinami ČDJ (PO úprava obsahu) Data? Výsledky RP + dotaz na MŠMT – oddělení statistik. 5 014; 21% 19012 ; 79% Žáků systémově podpořených v ZŠ je jen 26%! 15338; 74% 5014; 24% 310; 2% Podíl ne/podpořených žáků v ZŠ 2018/19 (z celkového počtu žáků s potřebou podpory) žáci bez (systémové) podpory žáci podpořeni z RP žáci podpořeni PO ČDJ * Žáků je ve školách podpořeno mnohem víc (asistenti, doučování, projekty obcí, šablony), ale pouze díky ochotě a empatii pedagogů, vynalézavosti ředitelů škol, či aktivitě zřizovatelů. A většinou v nedostatečném rozsahu. Rovné příležitosti? * Někteří žáci jsou podpořeni z obou systémových zdrojů. Jak konkrétně vypadá podpora žáků do úrovně A2 v ZŠ? Ve školách převažuje přímá podpora v malém rozsahu (1-3 h./týden) a nejčastěji odpoledne. To je pro začátečníky nedostatečné. Jak probíhá přechod mezi ZŠ a SŠ? Počet žáků, kteří si požádali odpuštění didaktického testu z ČJL u JPZOsobám, které získaly předchozí vzdělání ve škole mimo území České republiky, se při přijímacím řízení ke vzdělávání ve středních a vyšších odborných školách promíjí na žádost přijímací zkouška z českého jazyka, pokud je součástí přijímací zkoušky. Znalost českého jazyka, která je nezbytná pro vzdělávání v daném oboru vzdělání, škola u těchto osob ověří rozhovorem." (ŠZ, § 20, odst. 4). 260 282 240 250 260 270 280 290 JARO 2018 JARO 2019 Data? dotaz na CERMAT A co ostatní žáci, kteří neovládají dostatečně vyučovací jazyk? Stejná zkouška jako rodilí mluvčí! VARIANTA: vyšetření  doporučení z PPP  delší čas a slovník. Ročně se to týká zhruba 1 000 žáků. Počet žáků s úlevami není znám… Mají ti, co přicházejí přímo ze zahraničí, vyhráno? 21,5 15,3 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Všichni žáci Žáci s odpuštěným DT z ČJL A. Průměrný počet bodů z DT z matematiky - 2019 30,6% 43,1% 0,0% 20,0% 40,0% 60,0% 80,0% 100,0% Všichni žáci S odpuštěním DT z ČJL podle § 20 odst. 4 ŠZ B. Průměrná úspěšnost z DT z matematiky 2019 Data? dotaz na CERMAT Píší POUZE test z matematiky (+ pohovor). Ředitel střední školy pak ve spolupráci s CERMAT vytváří redukované pořadí podle pořadí v matematice. Přechod mezi ZŠ a SŠ – kde je zbytek náctiletých? Data? Statistické ročenky + statistiky ČSÚ 8837 8763 9063 9195 9305 17 798 17 758 18 728 19 523 20 929 0 5000 10000 15000 20000 25000 2014/2015 2015/2016 2016/2017 2017/2018 2018/2019 Cizinci na SŠ a cizinci ve věku 15-19 let 2014/15 až 2018/2019 cizinci - studenti SŠ cizinci v ČR věk 15-19 let *V 9. třídách je vždy cca 2 000 cizinců ve věku 15 let. Ani to však v součtu nemůže vysvětlit nepoměr. Kolik žáků v SŠ potřebuje podpořit v ČDJ? Data? Statistická ročenka školství – MŠMT, šetření NÚV 2018 (186 škol). 9305 4000 1796 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 10000 Žáci s cizí státní příslušností Další žáci s OMJ (občanství ČR) Žáci s potřebou podpory ČDJ Odhad počtu žáků s potřebou podpory jazyka v SŠ v roce 2018/19 Kolik žáků v SŠ dostává systémovou podporu? 19 5 21 13 23 15 0 5 10 15 20 25 2. stupeň 3. stupeň 2. stupeň 3. stupeň 2. stupeň 3. stupeň k 30.9. 2017 k 30. 9. 2018 k 30. 9. 2019 Počet žáků v SŠ podpořených 3 hodinami ČDJ (PO úprava obsahu) 1758; 98% 38; 2% Podíl ne/podpořených žáků v SŠ 2018/19 (z celkového počtu žáků s potřebou podpory) žáci bez podpory v ČDJ podpořeni z PO ČDJ Data? dotaz na MŠMT – oddělení statistik. §16 – žáci s neznalostí/nedostatečnou znalostí vyuč. jazyka Žáků je podpořeno víc (doučování, šablony, podpora zřizovateli a NNO). A většinou v nedostatečném rozsahu. Rovné příležitosti? Maturitní zkouška z ČJL – Podoba? Jaké jsou možnosti úlev? Počet žáků konajících (uzpůsobenou) ZMZ Osoby, které se vzdělávaly alespoň 4 roky v předcházejících 8 letech před příslušnou zkouškou ve škole mimo území České republiky, mají právo na úpravu podmínek a způsobu konání zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura u společné části maturitní zkoušky tak, aby byla zachována rovnost přístupu ke vzdělání. (ŠZ, § 20 odst. 4) Uzpůsobení zkoušky? Delší čas a slovníky… DIDAKTICKÝ TEST PÍSEMNÁ PRÁCE 2018 celkem všichni žáci 62 221 62 394 cizinci - § 20 odst. 4 158 171 2019 celkem všichni žáci 65 746 64 487 cizinci - § 20 odst. 4 187 202 Data? dotaz na CERMAT Pokud žák chodil např. jen do 9. třídy ZŠ v ČR, nebo opakoval ročník v SŠ  bez automatických uzpůsobení zkoušky. Varianta: vyšetření a doporučení PPP. Podle šetření NÚV, 2018 – většina pedagogů tento způsob považuje za nedostatečný. Co na didaktický test z ČJL u ZMZ říká Berthold, 25 let, student ČVUT, v ČR 10 let? Maturitní zkouška z ČJL – Podoba? Jaké jsou možnosti úlev? A co na možnost zvládnout DT a písemnou práci (s úlevami) říkají statistiky? Úspěšnost maturantů 87,9% 94,3% 85,6% 71,8% 0,0% 20,0% 40,0% 60,0% 80,0% 100,0% Didaktický test Písemná práce S úlevou podle § 20 odst. 4 ŠZ Všichni maturanti Data? dotaz na CERMAT * V této statistice ovšem žáci jako Bertold chybí. Nemohl si požádat o úlevu… Jak často přijatí žáci cizinci absolvují střední vzdělávání? U žáků cizinců na středních školách je pravděpodobnost, že studium řádně nedokončí až dvakrát vyšší než u českých žáků!!! Žáci s občanstvím ČR Žáci s cizím st. občanstvím Data? dotaz na MŠMT – oddělení statistik. Legenda: úspěšní absolventi neabsolvovali studium, na které byli přijati Zlepšuje se, ale… ….jen někde a jen pro někoho… 10 753 891 16 101 521 27 891 227 33 874 739 42 304 614 2015 2016 2017 2018 2019 0 5 000 000 10 000 000 15 000 000 20 000 000 25 000 000 30 000 000 35 000 000 40 000 000 45 000 000 Výše přidělených finančních prostředků na RP Reálně by finance na jazykovou přípravu měly být až 10x vyšší* (pro všechny stupně škol, na ZŠ min. 5x vyšší). Projekty/finance na intenzivní výuku ČDJ by měly být ve všech krajích ČR a pro všechny stupně škol. *Nakoupí-li každý legálně žijící cizinec v ČR za 5000 Kč, na DPH je do státního rozpočtu odvedena právě částka potřebná na jazykovou přípravu… Projekty škol z OP Praha pól růstu – výzva 49 – zaměřeno na děti/žáky s OMJ + 2 MČ 1.1 DAP 2.1 - tlumočení (IK/KT) 2.2 – Intenzivní kurzy češtiny 2.3 – Doučo- vání 3.1 – projek- tová výuka Celkem vše 108 18 55 42 99 169 MŠ 69 9 29 11 28 96 ZŠ 44 6 25 35 73 75 SŠ 12 5 7 9 22 22 §20 = § 20 Vzdělávání cizinců a osob s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka § 16, §18? = podpora ve výuce (AP, IVP, intervence) podpora dětí a žáků s OMJ (ve školách) A) ZŠ, SŠ - Intenzivní výuka ČDJ pro nově příchozí v prvním roce docházky/před vstupem na SŠ  minimálně 320/1100 vyučovacích hodin/rok (výstupní úroveň: A2/B1) Následuje 3 h/týden do úrovně B2 B) MŠ – 1 hod./týden – podle potřeby Vize systému podpory dětí a žáků s OMJ -rozhoduje neznalost jazyka (všichni OMJ) - jazyková diagnostika na škole - koordinace! - žáci s nedostatečnou znalostí vyuč. jazyka (MŠ, ZŠ, SŠ) - doporučení ŠPZ (specializace na děti/žáky s OMJ?) + mezioborová spolupráce s ŠPZ A) IVP ve výuce vázán na §20 (bez potřeby vyšetření) + přizpůsobené hodnocení B) AP, intervence, další PO – specializované ŠPZ? Úprava jednotných zkoušek - CÍL: zjištění úrovně vyučovacího jazyka (dle SERR) – JPZ, ZMZ (místo didaktického testu) - předpoklady ke studiu (u JPZ) Děkuji za pozornost! Kristýna Titěrová