Stylistika v teorii a praxi

Text

text k četbě: heslo Text z Nového encyklopedického slovníku češtiny

Cvičení č. 1: Identifikujte různé typy textových prostředků.

Cvičení č. 2: Odhalte stylizační nedostatek; navrhněte lepší řešení.

Chlapci pozorovali napjatě projíždějící rychlíky.

Každé číslo přináší nejnovější zprávy o vývoji technologie strojního zařízení na povrchovou úpravu u nás i v zahraničí.

V brance chytal výborně uzdravený Hašek.

Traktor zapadl do vysoké závěje a nemohl dál. Unavený řidič se šel vyspat. Druhého dne ho šli lidé ze závěje vykopat.

realizace plánu demokratizace institucí Evropské unie

Mezi hradem a řekou se nacházela planina, na které stály skupiny obrovských jilmů, které byly zbytkem lesů, které obklopovaly dřívější vojenskou pozorovatelnu.

Při regulaci jakosti pomocí klouzavých ukazatelů bývá působnost neobvyklého vlivu, který se objevil ve výrobě po předposledním měření a zapůsobil na hodnotu jakosti, zjištěnou posledním měřením, často zastřena tím, že předcházející hodnoty měření, s nimiž se poslední měření při výpočtu klouzavých součtů nebo průměrů spojuje, nebyly ještě neobvyklým vlivem postiženy. 

Jméno té vesničky je Pastviny. Je v ní několik domků. Je zde též obchod s potravinami. Okolo vesničky jsou rozsáhlé lesy. Je v nich hodně hub, jahod a malin. Nedaleko po cestě lesem je Kašparova chata. Z ní je vidět Kladsko a Králický Sněžník. Je na hranici České republiky a Polska. Z věže jeho vrcholu je krásný rozhled do krajiny. Nad pastvinami je vrch Vejdov, na němž jsou tři lípy staré asi 600 let. Celá tato krajina je velmi hezká.

Náš pohled padl na střechu stodoly. Na střeše seděla černá kočka.

Byl přesvědčen, že lze toho vynálezu využít k užitku lidstva.

Ačkoli své vypravování neskončil, nechtěl již dál vypravovat.

Byla tma. Jen několik hvězd zářilo. Měsíc se ukryl za mraky. Šel jsem dál po silnici. Došel jsem do vsi. U jednoho z prvních domků jsem zaklepal na okno. Vyhlédl z něho starší muž. Nemusel jsem mnoho říkat. Dveře se otevřely. Našel jsem nocleh. Nocoval jsem u cizího člověka. Ráno jsem brzy vstal. Muž už vařil snídani. Chtěl jsem se mu nějak odměnit. Nic nepřijal.

U téhož nemocného se může měnit forma neurologického syndromu, přičemž jeden syndrom přechází do druhého a mohou se též objevovat současně i různé syndromy.

Cvičení č. 3:  Seřaďte části textu do správného pořadí. Své řešení zdůvodněte - které konkrétní jazykové prostředky napomohli ke správnému řešení?

pojmy k zapamatování (a pochopení)

textová lingvistika; text; vlastnosti textu; koherence, koheze; konektory (kontextualizátory, orientátory); anafora; katafora; endofora; exofora; textové vzorce; členění textu - horizontální/vertikální