text k četbě: stať ML o ne/formálnosti v jazykové komunikaci v češtině
Cvičení č. 1: TV reportáž
V přiložené ukázce
1) identifikujte alespoň 3 verbální výrazové prostředky naznačující tendenci k neformálnosti komunikace
2) identifikujte alespoň 2 neverbální výrazové prostředky naznačující tendenci k neformálnosti komunikace
3) stručně charakterizujte v ukázce zahrnuté projevy (zejm. z hlediska spisovnosti, adekvátnosti výrazových prostředků, příp. jazykových a stylových nedostatků)
Rozlište přitom následující mluvčí:
reportér -
mluvčí č. 1 (muž s knírkem) -
mluvčí č. 2 (žena s batohem) -
mluvčí č. 3 (žena s "popruhem") -
mluvčí č. 4 (Martin Novák) -
mluvčí č. 5 (expertka) -
mluvčí č. 6 (tisk. mluvčí 1) -
mluvčí č. 7 (tisk. mluvčí 2) -
mluvčí č. 8 (tisk. mluvčí 3) -
Cvičení č. 2: V následujících dvou textech byla porušena stylová, komunikační nebo i společenská norma. Které relevantní faktory komunikační situace autorky nerespektovaly? Jaké úpravy byste jim doporučili?
(studentka učiteli)
A) Vážený pane kolego,
lze navýšit kapacitu ještě aspoň jedné seminárních skupiny? Já totiž ještě nejsem zaregistrovaná nikde. Původně na mě nezbylo místo, nyní jsem si všimla, že jste kapacity navyšoval, ale opět je to plné a já se nikam nevlezu.
Je nějaké východisko z mé zapeklité situace?
Přeji hezký den,
Táňa Nováková, 123456
B) Dobrý den, moc nechápu proč mi nejde odevzdat úkol do fonetiky a fonologie.
Úkol podle toho, jak jsem to pochopila lze odevzdat ještě dnes, ale mně to nejde. Mohla bych to prosím odevzdat tady? Ještě pořád nejsem moc zaběhlá, tak může být chyba na mé straně.
Jo a taky momentální učivo moc neovládám. Vidím to bohužel úplně poprvé, tak se snažím to nějak dohnat.
Děkuji
Cvičení č. 3: Vyberte podle Vás 1) nejvhodnější způsob vyjádření uvedeného požadavku a 2) nejméně vhodný způsob. Uveďte konkrétně, tj. s odkazem na v textu použité jazykové prostředky, proč jste vybrali/y dotyčné texty. V souvislosti s různými variantami žádosti Táni Novákové promýšlejte další z možných definic stylu: "styl je vyjádření téhož obsahu různými prostředky".
Cvičení č. 4: Poslechněte si rozhlasový příspěvek o floskuli s prof. V. Justem (doporučuji také pročíst jeho - nebývale zábavný - úvod k Velkému slovníku floskulí. Rozhodněte pak, které z ukázek v přiloženém dokumentu jsou (anebo mohou být floskulemi), proč je tomu tak a jak byste výpovědi upravili, abyste se vyhnuli "floskuloidnímu" řešení.
pojmy k zapamatování (a pochopení)
jazyková kultura/kultivování; kultura/kultivování řeči; purismus; PLK a jeho činnost; "správnost"; přiměřenost/vhodnost; jazyková chyba x slohový nedostatek; floskule; stylové polohy: vysoké (knižnost, patetičnost, "vznešenost”), střední (neutrálnost, hovorovost, familiárnost), nízké (hrubost, vulgárnost); stylová hodnosta - stálá x proměnná