Stylistika v teorii a praxi

Umělecký styl


text k četbě: Vývojové tendence uměleckých/literárních textů (podle Stylistiky mluvené a psané češtiny) 
Cvičení č. 1:   a) Přestylizujte uvedený text (popis scény v dramatu Léto Fráni Šrámka) tak, aby podal příslušnou informaci, avšak byl věcný, “objektivní”, neutrální. ; b) Jakými konkrétními jazykovými prostředky je ve Šrámkově textu oproti Vašemu zdůrazňováno stanovisko subjektu?

Venkovská světnice, v níž na ten čas vystavěli své hnízdo dva pražští utečenci; je to hnízdo spíše vrabčí. Nábytku je tu spoře, ferialisté bývají v tomto směru skromní, i nepořádek je odůvodněn situací. Dva veliké prádelní koše stojí skoro až příliš v cestě, i stůl zdá se býti umístěn někým, kdo měl obě ruce levé. “Co nejméně potřeb” hlásají také diogenesky obě lůžka; v okamžik, kdy vznesší se opona obnaží ukrytá za ní tajemství, nevychloubají se ničím jiným leč žíněnkami a nedbale odhozenými pokrývkami. Je tu také otoman s tureckým přehozem; jak se přišel, těžko říci, ale je tu. Vpravo dveře zvenčí, v zadní stěně dveře do komory. Světnice je v přízemí, okno vede do sadu.
(Fr. Šrámek, Léto)


Cvičení č. 2: Vyhledejte ukázku komunikátu, který není psán s intencí být krásnou literaturou, a přesto lze u něj (podle Vás) identifikovat určitou estetickou funkci; jinými slovy: najděte ukázku, která primárně není beletrií (prózou, poezií, dramatem), avšak navzdory tomu do značné míry esteticky působí. 
 
Př. Šílený vojín
Ve čtvrtek odpoledne vypuklo náhlé šílenství u jakéhosi vojína na přerovském nádraží. Vojín převrhl prodavačce ovoce její stánek a úprkem hnal se k východu pro železniční personál, odhodiv předtím blůzu, pak košili. Holýma rukama rozbil skleněné dvéře a hnal se přímo k hotelu Přerov, kdež opět rozbil velké skleněné dvéře a za stálého pokřikování "hurá" hnal se směrem ke Kokorově továrně, každou chvíli padaje k zemi obličejem. Zkrvácen a zmučen byl přispěchavšími dopaden a pro šest mužů bylo námahou šílence udržeti a odvésti ho k lékaři. Vzrušení v obecenstvu bylo veliké. (Magazín Pátek LN, rubrika O čem psaly Lidové noviny před sto lety, říjen 2017)

Cvičení č. 3: Přečtěte si část z monografie Umění stylu o stylu umělecké prózy (z kapitoly Proměny komična).