Prava a povinnosti cizinců na českém pracovním trhu Projekt „Změňte to! Podpora uplatnění migrantů na trhu práce“ (reg. číslo CZ.2.17/2.1.00/34351) pracovní listy WORKS HOPNÁCVIKOVÁ LEKCE Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 1 Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Otázky u pohovoru Str.2 Příprava na pohovor Str.4 Vaše poznámky Str.5 Diskriminace u pohovoru Str.6 Praktické tipy na pohovor Str.8 Obsah pracovních listů Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 2 Podívejte se na seznam častých otázek u přijímacího pohovoru, vyberte ty, které by Vám zaměstnavatel neměl položit. Seznam častých otázek u pohovoru: - Jaké byly Vaše běžné povinnosti v předchozí práci? - K jaké církvi patříte? - V jaké pozici v zaměstnání jste byl/a nejúspěšnější a proč? - Odkud jsou vaši rodiče? - Můžete uvést příklad práce, kterou byste přenechal jiným a práce, kterou byste raději dělal/a sám/a? - Nejste poněkud mladá/ý na to, abyste si hledal/a práci s takovou mírou zodpovědnosti? - Bude cestování pro vaši rodinu břemenem? - Vlastníte dům, nebo jste v pronájmu? - Byl byste připraven/a pracovat přesčas a o víkendech, pokud by to práce vyžadovala? - Pracujete raději v týmu či samostatně? - Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky? - Čím byste mohl/a přispět naší firmě? - Jaký druh práce vykonává váš partner/ka? - Kde byste chtěl/a být ve své pracovní kariéře ode dneška za pět let? - Jak byste popsal/a svůj pracovní styl? - Máte nějaké děti? - Povězte mi, kdy jste musel /a řešit konflikt v zaměstnání. O jaký konflikt šlo, jak jste situaci řešil/a? - Proč bychom měli přijmout právě Vás? - Co jste měl nejméně rád na svém posledním zaměstnání? - Co si myslíte o svém předchozím šéfovi? - Máte nějakého doktora, ke kterému chodíte pravidelně? - Co vám nejvíce vyhovovalo v minulé práci? - Jaká je pro Vás ideální firemní kultura? V jakém týmu se Vám nejlépe pracuje? - Proč jste skončil/a u předchozího zaměstnavatele? Cvičení 1- otázky u pohovoru Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 3 Otázky týkající se vašeho soukromí (partner, děti, majetek, zdraví, náboženské přesvědčení atd.) jsou diskriminační a zaměstnavatel by se na ně nikdy neměl ptát. Diskriminační otázky z cvičení 1: - K jaké církvi patříte? - Odkud jsou vaši rodiče? - Nejste poněkud mladá/ý na to, abyste si hledal/a práci s takovou mírou zodpovědnosti? - Bude cestování pro vaši rodinu břemenem? - Vlastníte dům, nebo jste v pronájmu? - Jaký druh práce vykonává váš partner/ka? - Máte nějaké děti? - Máte nějakého doktora, ke kterému chodíte pravidelně? Řešení cvičení 1 Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 4 Úkol: Zkuste si přijímací pohovor nanečisto. Zeptejte se svého (své partnera/ky, zda by s vámi nenatrénoval pohovor- jeden bude v roli tazatele a druhý uchazeče, pak si role vyměňte. Podívejte se níže na seznam otázek, které se velmi často u pohovoru vyskytují. Vyberte ze seznamu dvě otázky, na které se budete ptát. Cílem je dozvědět se co nejvíce konkrétních informací. Seznam častých otázek u pohovoru: - Jaké byly Vaše běžné povinnosti v předchozí práci? - V jaké pozici v zaměstnání jste byl/a nejúspěšnější a proč? - Můžete uvést příklad práce, kterou byste přenechal jiným a práce, kterou byste raději dělal/a sám/a? - Byl byste připraven/a pracovat přesčas a o víkendech, pokud by to práce vyžadovala? - Pracujete raději v týmu či samostatně? - Jaké jsou Vaše silné a slabé stránky? - Čím byste mohl/a přispět naší firmě? - Kde byste chtěl/a být ve své pracovní kariéře ode dneška za pět let? - Jak byste popsal/a svůj pracovní styl? - Povězte mi, kdy jste musel /a řešit konflikt v zaměstnání. O jaký konflikt šlo, jak jste situaci řešil/a? - Proč bychom měli přijmout právě Vás? - Co jste měl nejméně rád na svém posledním zaměstnání? - Co si myslíte o svém předchozím šéfovi? - Co vám nejvíce vyhovovalo v minulé práci? - Proč jste skončil/a u předchozího zaměstnavatele? Cvičení 2 - Příprava na pohovor Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 5 Vaše poznámky Co jsem se dozvěděl/a? ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 6 Diskriminace = situace, kdy se se dvěma lidmi (skupinami) zachází rozdílně, jednání jednu z osob (či skupinu) poškozuje a tento rozdíl není oprávněný (je založen například na věku, pohlaví, etnicitě, občanství aj.) 1. Mimosoudní řešení a. Nejdříve se zkuste domluvit přímo v zaměstnání, můžete podat stížnost nadřízenému, svou situaci můžete konzultovat s ombudsmanem (veřejný ochránce práv) nebo se zástupci neziskových organizací b. Podejte podnět státnímu orgánu: - úřady práce řeší diskriminaci při přijímání do zaměstnání - inspektoráty práce řeší diskriminaci v zaměstnání c. Mediace – pomoc školené osoby při řešení konfliktu a jeho zvládnutí 2. Soudní řešení – žaloba  Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce  Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti  Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon) Jak se bránit diskriminaci v zaměstnání? Diskriminace je zakázána – důležité zákony jsou Diskriminace Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 7 Veřejný ochránce práv (ombudsman)  Posouzení, zda došlo k diskriminaci, metodická podpora obětem diskriminace  Možnost kontrolovat postup ostatních veřejných institucí  Kontaktní údaje: Telefonická informační linka: (+420) 542 542 888 Adresa: Brno, Údolní 39, 602 00 E-mailová adresa pro podávání podnětů: podatelna@ochrance.cz Úřady práce  Kontrola diskriminace při hledání zaměstnání  Seznam všech úřadů práce: http://portal.mpsv.cz/upcr  Kontaktní údaje pro Úřad práce ČR – krajská pobočka pro hlavní město PrahuTelefon: 950 178 111 Adresa: Domažlická 1139/11, 130 00 Praha 3 - Žižkov Úřední hodiny: Pondělí a středa 8:00 – 17:00 Úterý, čtvrtek a pátek 8:00 – 13:00 Kontakty v případě diskriminace Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 8 Praktické tipy na pohovor Jak zaujmout zaměstnavatele, aby vás pozval na pohovor • Zkontrolujte, zda máte aktualizovaný životopis a zda odpovídá pozici, na kterou se hlásíte. Zdůrazněte to, co odpovídá danému pracovnímu místu, naopak zcela nevyhovující praxi maximálně zestručněte nebo zcela vynechte. • Pokud přikládáte k životopisu fotografii, musí působit seriózně - žádné snímky z dovolené či lehce erotické snímky (ano, i to se nám stalo!). Také pozor na emailové adresy typu janicka@seznam.cz, atd. NEPOUŽÍVEJTE JE!!! • Pokud posíláte životopis emailem, nezapomeňte do textu emailu vždy napsat, co posíláte a proč (tj. proč máte zájem o danou pozici, co jsou vaše přednosti a že v příloze posíláte životopis). • I když to zaměstnavatel nevyžaduje, pošlete raději spolu s životopisem i motivační dopis. Životopis by měl být stručný, v motivačním dopise můžete více zdůraznit vaše znalosti a zkušenosti a přesvědčit, aby si zaměstnavatel vybral právě vás. Z pohledu zaměstnavatele • Pokud je zřejmé, že jste životopis či motivační dopis použili i v jiných výběrových řízeních, budíte dojem, že o dané místo nemáte příliš zájem a nevěnujete čas přípravě. Proto vás zaměstnavatel vyřadí. • Nevhodné emailové adresy, fotografie nebo zcela neodpovídající životopisy znamenají jediné – zaměstnavatel vás pokládá za neseriózní a vyřadí vás z výběrového řízení. • Pokud chybí u životopisu průvodní dopis či motivační dopis, zaměstnavatel z toho vyvozuje, že o nabízené místo nemáte příliš zájem. A vaše šance na to, že vás pozve na pohovor, jsou velmi nízké. • Zaměstnavateli přijdou stovky životopisů. Přesvědčivý motivační dopis často rozhodne o tom, že právě tento člověk ho zaujme mezi deseti dalšími a pozve ho na pohovor. Fáze 1 Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 9 Příprava těsně před přijímacím pohovorem • Ověřte si, že máte správnou adresu, kam se máte na pohovor dostavit, a telefonní číslo na kontaktní osobu. Budete-li schůzku muset zrušit, vždy informujte předem a pokuste se o změnu termínu. Choďte s mírným předstihem (10 - 15 minut), ale ne zbytečně brzo (30 – 45 minut předem). • Zjistěte si, co nejvíce informací o firmě, u které o místo žádáte, Prostudujte si jejich webové stránky a další materiály, které můžete sehnat (např. výroční zprávy, atd.). • Připravte si na pohovor případné dotazy ke konkrétní pracovní náplni, rozvržení pracovní doby, atd. Doptejte se na to, co není v inzerátu uvedené. Z pohledu zaměstnavatele • Dorazí li uchazeč bez omluvy s více než 10 minutovým zpožděním, je to známka jeho nespolehlivosti nebo nezájmu o dané místo. Pokud je zpoždění ještě delší, pohovor se ruší. • To, že uchazeč nic neví o firmě, kam se hlásí, rovněž znamená, že o místo nemá příliš zájem, na pohovor se nepřipravil, a tudíž není pečlivý a systematický. Jeho šance na přijetí jsou pak nízké. • Uchazeč, který má připravené otázky na budoucího zaměstnavatele působí tak, že o nabízené místo má opravdu zájem a vše si dopředu promýšlí. To je velmi pozitivní signál. Začátek pohovoru • Pokuste se zaujmout hned na začátku, první dojem často hraje velkou roli. Při vstupu příjemně pozdravte, usmějte se, navažte oční kontakt. Stisk ruky musí být pevný – pozor na „leklou rybu“. Z pohledu zaměstnavatele • První dojem a sympatie či antipatie hrají velkou roli. Pokud dobře zapůsobíte, zaměstnavatel má tendenci vaše případné slabiny hodnotit mírněji. A při výběru vás bude podvědomě upřednostňovat. Fáze 2 Fáze 3 Změňte to – Pracovní listy Nácvik pracovního pohovoru a na co si dát pozor Evropská kontaktní skupina – www.ekscr.cz 10 V průběhu pohovoru • Usmívejte se, ale nepřehánějte to. Uvolněná atmosféra je příjemná, ale všeho moc škodí. • Nezapomínejte po celou dobu udržovat oční kontakt. • Odpovídejte k věci - ne příliš stručně (ano/ne) ale ani v mnoha květnatých větách. Nezapomínejte, že jde o dialog, nikoli o váš monolog. Vaše odpovědi by měly být stručné a k věci. • Pokud nevíte a jste zaskočeni, nebojte se to přiznat a získat tak čas. Je to lepší než se očividně vytáčet a vymýšlet si. • Nepomlouvejte předchozího zaměstnavatele. Pokud jste měli vážný konflikt, pokuste se to vyjádřit diplomaticky. Z pohledu zaměstnavatele • Zamračený člověk působí nesympaticky. Zaměstnavatel si vybírá někoho, s kým se mu bude dobře spolupracovat, proto se nalaďte na stejnou vlnu. Pokud jste příliš odvázaní, působíte neseriózně a nevyzrále. • Dívá – li se uchazeč do země nebo těká očima po místnosti, působí nervózně až neuroticky a nebudí v zaměstnavateli moc sympatií. A to znamená body dolů při hodnocení. • Pokud mluvíte a mluvíte, přestane zaměstnavatel po čase vnímat to, co říkáte. Vzbudíte v něm nervozitu či podráždění. To vše znamená nízké hodnocení. Vágní odpovědi navíc vysílají jasný signál, že si vymýšlíte, nevíte či nerozumíte zadání. • Když otevřeně přiznáte, že nevíte, působíte sebevědomě - nebojíte se přiznat chybu či slabinu a to zaměstnavatel ocení (nikdo není vševědoucí). • Ten kdo pomlouvá předchozího zaměstnavatele, působí neloajálně. Zaměstnavatel si řekne, že v budoucnu tak budete třeba pomlouvat i jeho. Fáze 4