Hudebněsociologické výzkumy od druhé poloviny 20. století – velký přínos pro hudební vědu měl Výzkum současné hudebnosti provedený v roce 1966 a 1969 Vladimírem Karbusickým a Jaroslavem Kasanem na půdě Čs. rozhlasu – byly zjišťovány postoje k různým žánrům v souvislosti s profesí; hudební postoje jednotlivců souvisí s příslušností k profesní nebo společenské skupině - v 80. letech byly významné výzkumy vedené Zdeňkem Markem a Bedřichem Crhou zaměřené na recepci jednotlivých hudebních žánrů u skupin respondentů, které se navzájem lišily úrovní hudebního vzdělání i vztahem k provozování hudby na základě profesní příslušnosti – hlavním cílem bylo prokázat schopnost pozitivního přijetí hudby na základě porozumění jeho hudebnímu jazyku, k němuž dochází na pozadí vytvořené zkušenosti s daným kódem. – v roce 1989 byl připravován nový výzkum označený jako Usnesení vlády ČSSR o zábavné hudbě; iniciátorem výzkumu byl znovu Jaroslav Kasan. – cílem bylo zjistit a interpretovat postoje respondentů k nejrůznějším hudebním žánrům, především v souvislosti s jejich socioekonomickým postavením, popsat projevy aktivní a pasivní hudebnosti a sledovat roli hudby, především hudby populární, v životě mladých lidí; výzkumná zpráva vyšla v roce 1991 jako Výzkum hudebnosti 1990 po roce 2000: – významný výzkum Hudební posluchači v České republice, řešitelem grantového projektu Ministerstva kultury ČR byl Mikuláš Bek – ve výzkumech se ukazuje, že vztah k artificiální hudbě souvisí s hudebním vzděláním (porozuměním hudebnímu jazyku), což prokazuje důležitost hudební výchovy – nejnovější výzkumy katedry Hv PdF MU: 2012, 2013 – byly zkoumány hudební preference vysokoškoláků v ČR a v EU (1278 a 271 respondentů) 2014 – stejné zadání, zkoumáno ve státech hlásících se k programu International Society for Music Education (2 635 resp.) 2015 – zkoumány postoje respondentů k artificiální hudbě prvních dvou třetin 20. století (2 213 resp.) 2016 – artif. hudba poslední třetiny 20. století (2 081 resp.); zde šlo o preference, toleranci, ale i schopnost identifikovat žánry; u skladeb 20. století byla měřena i doba, dokdy respondent vydrží ukázku poslouchat 2017, 2018 – ve výzkumech byla zkoumána role multimédií ve výuce hudební výchovy – při výzkumném dotazování se využívá i počítačových technologií, otázky jsou zasílány mailem nebo pokládány pomocí elektronických dotazníků apod. CAPI – osobní dotazování (Computer Assisted Personal Interwieving) CAWI – internetové on-line dotazování (C. A. Web I.)