Hermann von Helmholtz (1821–1894) nervová buňka (neuron) synapse – spojení mezi buňkami učení – tvorba nových synapsí, při opakování dané činnosti dochází i ke změně metabolismu nervové buňky – nové transmitery, biochemické změny, produkce mitochondrií apod. individuální genetická výbava každého jedince vlastnosti metabolismu, schopnost vyrábět neurotransmitery (např. serotonin), geneticky dané množství nervových buněk a synapsí geneticky dané myšlení, uvažování, chování, rozhodování, pohybová zručnost, učení apod. (aplikace na hudební výchovu!) Klasifikace hudebních dovedností dle charakteru: percepční (vnímání a rozlišování tónových a hudebních kvalit) motorické (pohybová zručnost a pohotovost, ovládání motorických funkcí při hře na nástroj, pohybu, zpěvu) senzomotorické (koordinace senzorických receptorů, výkonných orgánů a složek regulace jednotlivých hudebních úkonů) hudebně-intelektové (vědomá analýza hudebního materiálu a práce s hudebními pojmy při intonaci, poslechu, interpretaci, tvořivosti apod. ) sociální (regulace hudebního chování a jednání při kolektivním provozování hudby apod.) Sedlákova klasifikace: hudební sluch (schopnosti sluchově-percepční a sluchově- motorické) hudební cítění neboli smysl pro hudebně-výrazové prostředky (zejména rytmické, tonální a harmonické cítění) hudebně-intelektové schopnosti (hudební paměť, hudební představivost, hudební myšlení) hudebně-tvořivé schopnosti (fantazie, pohotovost, flexibilita, senzitivita, originalita, integrace apod.) PERCEPCE APERCEPCE