____________ ČAS – ROČNÍ OBDOBÍ A KALENDÁŘ. · Žák vyjmenuje jednotlivá roční období, jak jsou za sebou. · Žák svými slovy popíše jednotlivá roční období. · Žák přiřadí měsíce ke správnému ročnímu období, vyjmenuje je ve správném pořadí. 1) S pomocí obrázků typického počasí doplň názvy ročního období. 2) Do malého okénka dokresli jeden kus oblečení typický pro dané roční období. 3) Do prázdných okýnek vlep obrázky patřící k jednotlivým ročním obdobím. 4) Doplň názvy chybějících měsíců v roce. Pozor, každý měsíc má své číslo. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. červenec 8. 9. 10. říjen 11. 12. 5) Vybarvi stejnou barvou názvy měsíců patřících do jednoho ročního období. 6) S pomocí kalendáře ověř, kolik dní mají jednotlivé měsíce. Počet dní zapiš do malého okénka vedle názvu měsíce. 7) Uprav si list z kalendáře tak, aby odpovídal měsíci tvého narození. měsíc , rok pondělí úterý středa čtvrtek pátek sobota neděle 8) V kalendáři jednou barvou vybarvi dny pracovního volna (sobotu a neděli). 9) V kalendáři vybarvi druhou barvou státní svátky, pokud připadají na tento měsíc. 10) V kalendáři vybarvi další významné dny, pokud připadají na tento měsíc. 11) V kalendáři vybarvi datum svého narození. měsíc , rok pondělí úterý středa čtvrtek pátek sobota neděle ____________ ČAS – TÝDEN, DEN a ČÁSTI DNE. · Žák vyjmenuje dny v týdnu ve správném pořadí, rozlišuje dny pracovní a dny volna. · Žák vyjmenuje jednotlivé části dne a typické činnosti pro jednotlivé části dne. 1) Vyhledej v řádcích názvy dní. 2) Přepiš názvy dní ve správném pořadí. Zbylá písmena tvoří tajenku. Dny pracovní vybarvi modře, dny volna červeně. S T Ř E D A V 1. P O N D Ě L Í 2. S O B O T A Í 3. K P Á T E K E 4. N Ú T E R Ý D 5. Č T V R T E K 6. N E D Ě L E 7. 3) Prohlédni si obrázky z jednoho dne kluka jménem Kája. Který den v týdnu to mohl být? 4) Očísluj je ve správném pořadí. Vybarvi je stejnou barvou jako část dne, kde se to stalo. RÁNO DOPOLEDNE POLEDNE ODPOLEDNE VEČER NOC 5) Převyprávěj příběh Kájova všedního (pracovního dne). Zkus vyprávět o svém dnu. 6) S pomocí malého obrázku rozhodni, o kterou část dne se jedná. 7) Vlep do prázdných okýnek obrázky, které patří k jednotlivým částem dne. 8) Dokresli do obrázků Slunce či Měsíc tak, aby to odpovídalo jednotlivým částem dne. ____________ ČAS – MĚŘENÍ ČASU (II. roč) · Žák svými slovy zdůvodní potřebu měření času, uvádí příklady různých měřidel. · Žák rozlišuje různé časové údaje na hodinách s ciferníkem. 1) Prohlédni si měřidla času a vyber z dvojice vždy správný název pro měřidlo. 2) Vybarvi žlutou barvou ciferníky měřidel času na obrázku. 3) Červeně zvýrazni ručičku hodinovou a modře ručičku minutovou. BUDÍK STOPKY STOPKY MINUTKA VĚŽNÍ HODINY NÁSTĚNNÉ HODINY hodiny minuty hodiny minuty hodiny minuty BUDÍK KAPESNÍ HODINKY VĚŽNÍ HODINY STOPKY NÁRAMKOVÉ HODINKY KAPESNÍ HODINKY hodiny minuty minuty sekundy hodiny minuty 4) Vybarvi jednotky času, které můžeme změřit pomocí měřidel na obrázku. 5) Do třetího volného okýnka doplň, zda měřidlo na obrázku máte či používáte doma. 6) Očísluj jednotlivé hodiny a hodinky podle hodnoty času, který ukazují. 7) Vybarvi v tabulce stejnou barvou, co k sobě patří. 1 DEN 60 MINUT Malá ručička se posune o jedno číslo, velká ručička oběhne ciferník jedenkrát dokola. 1 HODINA 24 HODIN Malá ručička oběhne ciferník dvakrát dokola, Země se otočí jedenkrát kolem dokola. 8) Doplň věty pod ciferníky. Zapsaný čas vyznač na ciferníku. Škola začíná v … V úterý se učíme do … Velká ručučka ukazuje na číslici _____, to je ČTVRT – PŮL – TŘIČTVRTĚ – CELOU hodinu. Velká ručučka ukazuje na číslici _____, to je ČTVRT – PŮL – TŘIČTVRTĚ – CELOU hodinu. Do jídelny přicházím v … Z jídelny odcházíme v … Velká ručučka ukazuje na číslici _____, to je ČTVRT – PŮL – TŘIČTVRTĚ – CELOU hodinu. Velká ručučka ukazuje na číslici _____, to je ČTVRT – PŮL – TŘIČTVRTĚ – CELOU hodinu. 9) Přečti čas. Stejnou barvou vybarvi časový údaj na ciferníku a zapsaný číslicemi. 8:30 6:45 10:15 5:45 4:00 12:15 ____________ ČAS – MĚŘENÍ ČASU (I. roč.) 1) Prohlédni si měřidla času a vyber z dvojice vždy správný název pro měřidlo. 2) Vybarvi žlutou barvou ciferníky měřidel času na obrázku. 3) Červeně zvýrazni ručičku hodinovou a modře ručičku minutovou. KAPESNÍ HODINKY / BUDÍK NÁSTĚNNÉ HODINY / BUDÍK NÁRAMKOVÉ HODINKY / KAPESNÍ HODINKY NÁRAMKOVÉ HODINKY / KAPESNÍ HODINKY 4) Vysvětli, při kterých příležitostech používáme tato měřidla času. 5) Rozhodni, které z měřidel času máme v domě a které na ruce nebo vždy po ruce. 6) Do třetího volného okýnka doplň, jaký čas nám měřidla ukazují. 7) Doplň do vět správný čas. (použij celé hodiny) 8) Zapsaný čas vyznač na cifernících (hodinovou ručičku modře, minutovou ručičku červeně) Škola začíná v … Na obědě jsme v … Školní družina končí v … Vysílání „DÉČKA“ končí v … 9) Proč jsou dva ciferníky stejné? Pod každý ciferník dopiš, kterou část dne ukazuje. 10) Přečti čas a vyznač jej na ciferníku. Co obvykle děláš v tuto hodinu? 10:00 3:00 7:00 5:00 2:00 ČAS – MĚŘENÍ ČASU II roč. · Žák přečte čas na digitálním displeji a převede jej na hodnoty na ciferníku. · Žák přiřadí daný čas (v celých hodinách) k dané části dne. Ciferník ukazuje pouze 12 hodin, ale den má hodin 24. 1) Doplň pokračování hodin po 12 hodině. 2) Zvýrazni označení dne různými barvami a příslušnou barvou zvýrazni také daný čas. RÁNO ODPOLEDNE 3) Doplň informaci o čase Vzor: 16 hodin jsou 4 hodiny odpoledne. 22 hodin je 10 hodin v noci. NOC VEČER POLEDNE DOPOLEDNE 13 hodin je ________________________ 18 hodin je _____________________ 15 hodin jsou _______________________ 23 hodin je _____________________ 20 hodin je _________________________ 14 hodin jsou ___________________ 17 hodin je _________________________ 21 hodin je _____________________