Historické poznámky k zápisu čísel a operacemi s nimi Jak se zapisovala čísla a jak se s nimi počítalo ve starověku, ve středověku a v některých neevropských kulturách Petra Bušková Helena Durnová Brno, podzim 2021 Zápis přirozených čísel (1, 2, 3, ...) ●malé děti počítají, ukazují na prstech, kolik je jim let, atd. - počítalo se „už dávno“ ●dva aspekty, které musí dítě zvládnout: –„básnička“ číslovek: „jedna, dva, tři, ...“ –počítání po jedné –(je potřeba pochopit, že jednomu slovu odpovídá jedna - např. počítání tyček na plotu, tužek, ...) ●číslovky v jazyce: některé jazyky tzv. primitivních národů - „jedna, dva, mnoho“ Počítání v paleolitu Římské číslice (učí se i na 1. stupni) I ... 1 X ... 10 C ... 100 M ... 1000 V ... 5 L ... 50 D ... 500 ●zvláštnosti: zápis čísla 4 ... IV nebo IIII ●atd.: 9 ... IX nebo VIIII 14 ... XIV nebo XIIII ●chronogramy: ●(Parnas, Zelný trh, Brno) M C I V V L V V I D I V I V I X I M D C L X V V V V V V I I I I I I 1+500+100+50+10+30+6=1696 Egyptské číslice ●viz obrázky: ● ●sčítání (stejně s římskými): seskupíme, nahradíme Babylónské číslice ●klínové písmo: ●přečtěte čísla (pozor, chybí znak pro nulu). ● Pro hodnoty vyšší než 59 začínají Babyloňané užívat šedesátkovou soustavu. Šedesát jednotek tvořilo jednu jednotku vyšší skupiny, která se oddělovala od další skupiny mezerou. Šedesát šedesátek pak tvořilo další skupinu (60x60) opět oddělenou mezerou a tak dále. Bohužel absence nuly znamená často nejednoznačnost zápisu Sumerské číslice ●zde z období cca 3500 - 2000 let př. n. l. Číslice mayské ●viz obrázky: ●znaky pro čísla větší než 20: Úkoly a otázky k diskusi Setkáváme se dodnes se soustavami s jiným základem než 10? Znáte české výrazy pro některá čísla? (Např. vrh označuje 3, mandel 15, pár ...?, kopa ...?) Všimněte si čísel, která se vyskytují v pohádkách. Vypište alespoň sedm různých číslovek a uveďte u každé alespoň jednu pohádku, v níž se vyskytují. ●