Tvorba úloh jako příležitost k rozvíjení kritického myšlení: pohled budoucích učitelů 1. Přiřaďte ke slovní úloze odpovídající matematické vyjádření a úlohu vyřešte: 25 + (25 + 5) 25 – (25 + 5) 25 + (25 – 5) 25 – (25 – 5) 25 + (25 · 5) 25 – (25 · 5) 25 + (25 : 5) 25 – (25 : 5) Vagón naložený uhlím váží 25 tun. To je pětkrát více než prázdný vagón. Kolik váží uhlí? Řešení: 2. K matematickému vyjádření sestavte smysluplné slovní úlohy (reálné situace ze života): A. (10 + 5) · 5 B. 10 – (10 + 5) Vzor: V zahradě je 5 řad stromů. V každé řadě je 10 jabloní a 5 hrušní. Kolik stromů roste v zahradě celkem? Vytvořte co nejvíce různých slovních úloh. A. B. 3. Posuďte a vysvětlete, jaké chyby se žák dopustil v řešení úlohy. Vyřešte správně. Petr si koupil čokoládu a knížku. Knížka stála 240 Kč, což bylo desetkrát více, než čokoláda. Kolik utratil? Kolik mu zůstalo z pětisetkoruny? Záznam žákova řešení: Knížka…240 Kč, čokoláda …. 240 : 24 = 10 Kč, celý nákup …. 240 + 10 = 250 Kč, vrátili mu…. 500 – 250 = 250 Kč.