Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Pohludková. Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1174 Škola – adresa: Základní škola, Dobrá, okres Frýdek-Místek www.zsdobra.cz, zsdobra@zsdobra.cz Šablona: III/2 – šablona č. 8 Ověření ve výuce (dne): 4. 11. 2011 Pořadové číslo hodiny: 13 Třída: 7. A Předmět: matematika Název: Shodnost trojúhelníků Anotace: Vyhledávání dvojici shodných trojúhelníků, zápis shodnosti pomocí symboliky se správným pořadím bodů. Určení dvojic shodných trojúhelníků zadaných slovně i graficky (s užitím vět o shodnosti). Zjištění, zda lze sestrojit trojúhelníky (s užitím trojúhelníkové nerovnosti a součtu vnitřních úhlu trojúhelníku). Konstrukce trojúhelníků podle věty sus. Autor: Mgr. Dagmar Pohludková Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Užívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: 2. stupeň, shodnost trojúhelníků, trojúhelník, konstrukce trojúhelníků, shodnost, věty o shodnosti Rozvíjené klíčové kompetence: KŘP, KP, KU Druh učebního materiálu: Pracovní list Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání - druhý stupeň Ročník: 7. Celková velikost: 77 kB Vazby na ostatní materiály: (Seznam dokumentace) - Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Pohludková. SHODNOST TROJÚHELNÍKŮ 1. Najdi shodné trojúhelníky a pomocí stejné symboliky (např. *, ) je označ: 2. a) O trojúhelnících KLM a OPR platí: ∆ KLM ≅ ∆ OPR. Následující zápisy doplň tak, aby byly správné: ∆MLK ≅ ∆ … ∆ POR ≅ ∆ … ∆ KML ≅ ∆ … ∆ ROP ≅ ∆ … b) O trojúhelnících ABC a KLM platí: ∆ ABC ≅ ∆ KLM. Následující zápisy doplň tak, aby byly správné: ∆LMK ≅ ∆ … ∆ BCA ≅ ∆ … ∆ KLM ≅ ∆ … ∆ CAB ≅ ∆ … 3. Načrtni dané trojúhelníky. Zapiš shodnost trojúhelníků, větu o shodnosti pro dva trojúhelníky ∆ ABC a ∆ KLM. Pak dané trojúhelníky sestroj a ověř pomocí průsvitky. ∆ ABC: |AB| = 60 mm, |BC| = 50 mm, |AC| = 4 cm. ∆ KLM: |KL| = 50 mm, |KM| = 40 mm, |LM| = 60 mm. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Pohludková. 4. Načrtni dané trojúhelníky. Zapiš shodnost trojúhelníků, větu o shodnosti pro dva trojúhelníky ∆ CDE a ∆ KLM. Pak dané trojúhelníky sestroj: ∆ CDE: |CD| = 35 mm, |CE| = 45 mm, ∠ DCE = 550. ∆ KLM: |KL| = 35 mm, |LM| = 4,5 cm, ∠ KLM = 550. 5. Zjisti, zda lze sestrojit dané trojúhelníky. Pokud ano, své tvrzení zdůvodni: a) ∆ ABC: a = 5,6 cm; b = 3 cm; c = 2,1 cm b) ∆ ABC: b = 5 cm; c = 6,5 cm, α = 60o c) ∆ ABC: c = 4,5 cm; α = 60o ; β = 55o d) ∆ ABC: a = 6,8 cm; b = 5 cm; c = 4,8 cm e) ∆ ABC: b = 5 cm; a = 6,5 cm, α = 30o Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Pohludková. f) ∆ ABC: b = 4,5 cm; α = 75o ; β = 110o 6. Na obr. je narýsováno několik trojúhelníků. Vyhledej mezi nimi dvojici shodných trojúhelníků, zapiš shodnost a odpovídající větu o shodnosti trojúhelníků. 7. Na obr. je narýsováno několik trojúhelníků. Vyhledej mezi nimi dvojici shodných trojúhelníků, zapiš shodnost a odpovídající větu o shodnosti trojúhelníků. A B C K L M S T U X Y Z 5 cm 8 cm 6 cm 80 mm 50 mm 60mm 45o 45o 45o 6 cm 8 cm A B C K L M I J K X Y Z 4 cm 7 cm 5 cm 70 mm 40 mm 50mm 42o 45o 42o 48o 7 cm 6 cm Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Dagmar Pohludková. 8. Sestroj ∆ ABC: c = 68 mm, α = 23o , b = 91 mm. (Náčrt, konstrukci, postup konstrukce, diskuze, …) 9. Sestroj ∆ ABC: c = 72 mm, β = 28o , a = 91 mm (Náčrt, konstrukci, postup konstrukce, diskuze, …)