Praktický úkol: 1) Popsat své pojetí výuky (můj prekoncept) 2) Zjistit svůj učební styl podle dotazníku D. Kolba LSI IIa 3) Zjistit žákovské pojetí zvoleného fenoménu/pojmu/učiva Kritéria hodnocení: - Využít nejméně 3 zdroje literatury - Uvést praktický příklad - Vyvodit vlastní závěr 1)Úkol : Popište své pojetí výuky Napište své odpovědi na otázky a doplňte nedokončené věty ve formuláři, viz níže. 2)Úkol : Zjistěte svůj styl učení Využijte dotazník LSI IIa (Kolb, 1989) a určete svůj učební styl, viz materiály v ISu Struktura: ¢ 1) Zamyslete se nad svými postupy a strategiemi učení. ¢ 2) Navrhněte možnosti zlepšení postupu učení. ¢ 3) Jak zvýšit efektivitu svého učení (vizualizace, poslech, diskuse,..) ¢ 4) Jak zlepšit prostředí. ¢ Pokuste se o analýzu svého vlastního stylu učení. ¢ Doporučte nové postupy učení se záměrem zvýšení efektivity. 3)Úkol : Zjištění dětských pojetí různých fenoménů Vyberte si nějaký fenomén, aktuální učivo, a zjistěte dětský pohled na tento fenomén. A) Kvalitativní šetření 1) Obrázek Namaluj a napiš, co pro děti jako jsi ty, znamená zdraví/pojem droga(tabák, alkohol)/smrt/život, ekosystém, koloběh vody v přírodě, co potřebuje rostlina k životu a jiné. 2) Polostrukturovaný rozhovor k obrázku: Co jsi nakreslil/a? Můžeš to blíže vysvětlit? Co ještě bys nakreslil/a? Můžeš to více popsat? Co ještě můžeš k obrázku říct? Co dále bys k tomu dodal/a? Co bys tam určitě nenakreslil/a? 3) Fenomenografický rozhovor Jde do hloubky, zjištění představ dítěte o určitém fenoménu. Využívá obrázku a rozhovoru. B) Kvantitativní šetření 1) Didaktický test Zjištuje se před výukou, někdy v průběhu a na konci. Cílem je zjistit, jak děti nové poznatky zastrukturovaly do svých představ. Vede k individuálnímu přístupu ve výuce, ke zjištění miskoncepcí, ev. paralelních konceptů dítěte o daném, učivu. Literatura: 1. Škoda, J., Doulík, P. (2011) Psychodidaktika. Praha: Grada. 2. Kosíková, V. (2011) Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada. 3. Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. 4. Mareš J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál. 5. ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.