PSYCHODIDAKTIKA Úvod LITERATURA ¢Kosíková, V. (2011) Psychologie vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada ¢ ¢Škoda, J., Doulík, P. (2011) Psychodidaktika. Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada. ¢ ¢Mareš, J. (2013) Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ¢ LITERATURA ¢Čáp, J. (2007 ). Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. ¢ ¢Fontana. D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Portál. ¢ ¢Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. ¢ ¢Průcha, J. (2020). Psychologie učení. Praha: Grada. ¢ PSYCHODIDAKTIKA ¢Psychologický slovník. (Hartl, Hartlová, 2000). ¢ Disciplína, která se zabývá psychologickými ¢ otázkami vyučování. Využívá poznatky psychologie ¢ v didaktice, vychází z poznatků kognitivní ¢ psychologie. Podstatou je poznání, že vzdělávací ¢ procesy je nutno vysvětlovat z psychologických ¢ zřetelů. ¢ ¢ ¢(kognitivní psychologie, biochemické mechanismy paměti a učení, neurofyziologie, ..) PSYCHODIDAKTIKA ¢Pedagogický slovník. (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. 2003) ¢Psychodidaktika je interdisciplinární teorie propojující přístupy a poznatky obecné didaktiky, psychologie učení, kognitivní psychologie, kybernetiky, komunikačních technologií a dalších odvětví. ¢ PSYCHODIDAKTIKA (90. LÉTA 20. STOL., ŠTECH) ¢Využití poznatků psychologie v procesu učení a vyučování tak, aby bylo učení a vyučování efektivní ¢ ¢Koncept celoživotního učení (děti, dospělí) ¢ ¢Efektivní metody učení (žák), vyučování (učitel) ¢Metakognice – přemýšlení o myšlení, uvědomování si vlastních kognitivních procesů ¢Řízení, autoregulace vlastního učení ¢Metakognice rozvíjí žákovské a studentské kompetence k učení ¢Učit se učit, řešit problémy ¢Přemýšlet o podstatě pojmů, problémů .. ¢Kognice - vázána na kontext, učení s porozuměním, znalost, interpretace, aplikace ¢Kognitivní kompetence – porozumět, aplikovat porovnat, vysvětlit,.. PSYCHODIDAKTIKA ¢Strategie učení, kognitivní styl a učební styl žáka ¢Vyučovací styl učitele (učitelovo pojetí výuky) ¢Dětské pojetí učiva, dětské prekoncepty ¢Pedagogický konstruktivismus, konstruktivní vyučování ¢Neurofyziologické základy paměti a učení ¢Školní diagnostika jako nástroj psychodidaktiky ¢Hodnocení, sebehodnocení ¢Využití psychodidaktických poznatků při učení a vyučování ¢Postupy efektivní učení a vyučování ¢