DIDAKTIKA 2 RJ Příprava na vyučovací hodinu – Dominika Možná (481745) Téma vyučovací hodiny: Barvy Ročník: 3. Počet žáků: 20 Předmět: Ruský jazyk Délka vyučovací jednotky: 45 minut Metody hodnocení: Устный индивидуальный опрос, фронтальный опрос, практический контроль. Pomůcky: obrázek duhy, barevné papíry, pracovní listy, papír s barevnými skvrnami, herní plocha pro deskovou hru, kostka, figurky Výukové cíle: 1. Kognitivní: Žák na základě poslechu dokáže zopakovat a přeložit nová slovíčka týkající se barev. Žák určí významový rozdíl mezi slovy цвет a цветoк. Žák aplikuje nová slovíčka týkající se barev v dialogu. 2. Afektivní: Žák reaguje na pokyny učitele. Žák komunikuje s učitelem a spolužáky v českém i ruském jazyce. 3. Psychomotorické: Žák obratnou manipulací s psacím náčiním a rozvíjí jemnou motoriku. Podrobný scénář výuky 1. Úvod (1 minuta) • přivítání s žáky • kontrola pomůcek (psací potřeby) Motivace (2 minuty) Žáci sedí na koberci v kruhu. Učitel přinese obrázek duhy a ptá se: „Co je na obrázku vyobrazeno? Kdy je možné na obloze vidět duhu? Jak duha vzniká? Jaké barvy má duha? Jak se rusky řekne duha?“ Učitel žáky seznámí s tématem vyučovací hodiny: „Žáci, dnes se naučíme pojmenovat jednotlivé barvy rusky.“ Hlavní část Žáci se přesunou do lavic. Učitel rozdá žákům pracovní listy. Cvičení č. 1 (6 minut) Učitel spustí video, které po částech zastavuje. Žáci zopakují výslovnost, slovo přeloží a zapíší jej do sešitu (učitel slova zapisuje na tabuli a doplňuje je barevnou značkou). https://www.youtube.com/watch?v=vaAfs-KTNOg Pořadí barev: • красный • ора́нжевый • жёлтый • зелёный • голубо́й • си́ний • фиоле́товый • ostatní barvy nutné doplnit bez videa Učitel následně vysvětlí rozdíl mezi slovem цвет a цветoк. Didaktická hra: Barevný zamrzlík (4 minuty) Žáci se postaví v lavicích. Učitel má přichystané čtvrtky barevného papíru. Jednotlivé listy zvedá nad hlavu a žáci mají za úkol co nejrychleji barvu pojmenovat. Kdo ji pojmenuje jako první, sedne si. Hráč, který zůstane jako poslední může v další hře zadávat barvy. Cvičení č. 2 (3 minuty) Každý žák má za úkol spojit obrázek (vyobrazenou věc) s barvou, jakou má ve skutečnosti. Rychlejší žáci, mohou některé obrázky vymalovat. Následuje společná kontrola. Žáci za pomoci učitele rusky pojmenovávají vyobrazené předměty. Aktivita: práce ve dvojicích (5 minut) Učitel na tabuli napíše větu: „Какого цвета это?“. Žáci si společně frázi přečtou a přeloží. Žáci vytvoří v lavicích dvojice. Jeden z dvojice položí otázku a ukáže na vyobrazený předmět. Druhý z dvojce na otázku odpovídá. Následně si vymění role. Např.: „Какого цвета карандаш?“ „Карандаш оранжевый.“ Cvičení č. 3 (8 minut) Každý žák samostatně najde slova ve čtyřsměrce. Zdroj: http://www.urya.ru/catalog/84-iskalki/58-tri_iskalki_na_temu_cveta.html Didaktická hra (5 minut) učitel žáky rozdělí do skupinek po čtyřech. Každá skupinka dostane papír, na kterém budou uvedeny názvy barev. Úkolem jednotlivých skupinek je zapsat, co nejvíce slov, které mají danou barvu. Žáci mohou zapisovat však jen ta slova, která dokáží pojmenovat rusky. Vyhrává skupinka s nejvyšším počtem slov. Na konci hry žáci prezentují slova před spolužáky. V případě, že některá skupinka napíše slovo, které většina třídy nezná, učitel dané slovo napíše na tabuli a vysvětlí jeho význam. Didaktická hra (10 minut) Učitel žákům rozdá do skupinek deskovou hru na motivy hry „Člověče, nezlob se.“ Žáci při hře pojmenovávají názvy barev a čísel na kostce. Závěrečná část (1 minuta) Zadání domácího úkolu Žák v básni zakroužkuje příslušnou barvou názvy jednotlivých barev. Zdroj: https://ru.islcollective.com/russkii-rki-rabochie-listy/navyki/govorenie/62714 Reflexe Učitel se žáků ptá, co se dozvěděli nového, co se jim líbilo/nelíbilo, co se jim dařilo/nedařilo, zda se žákům zdá dané téma důležité a zda jej upotřebí v běžném životě. BARVA – ЦВЕТ 1. VYPIŠ NÁZVY BAREV! NÁPOVĚDU NAJDEŠ VE VIDEU. СИНИЙ __________________ КРАСНЫЙ __________________ ОРАНЖЕВЫЙ _________________ ЖЁЛЬТЫЙ _________________ ГОЛУБОЙ __________________ ЗЕЛЁНЫЙ __________________ ФИОЛЕТОвЫЙ ________________ 2. JAKOU MAJÍ BARVU? SPOJ PŘEDMĚT S NÁZVEM BARVY! ЖЁЛЬТЫЙ ЧЁРНЫЙ __________________ ОРАНЖЕВЫЙ СИНИЙ ФИОЛЕТОВыЙ КРАСНОЕ ГОЛУБОЙ ЗЕЛЁНАЯ СЕРЫЙ __________________БЕЛЫЙ ________________ РОЗОВЫЙ ________________ ОРАНЖЕВЫЙ 3. VYHLEDEJ NÁZVY BAREV! Obrázek duhy k motivaci (zdroj: http://aaapocasi.cz/jak-vznika-duha/) Zdroj: https://kam.mff.cuni.cz/~fiala/osobni/pravidla/clov5.png