ISP Podpůrná opatření Samostudium – náhrada kontaktní výuky dne 5. 10. 2021. Téma: Uvedení do problematiky: podpůrná opatření) Vymezení základních pojmů: Žák se SVP (speciální vzdělávací potřeby) Definice vychází se současné legislativy (Školský zákon 82/2015). Jde o žáka, který ke svému vzdělávání potřebuje) vychází z úpravy prostředí a dalších aspektů v průběhu vzdělávání (katalog podpůrných opatření). Dítětem, žákem, či studentem (dále jen „žák“) se speciálními vzdělávacími potřebami je žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními, potřebuje poskytnutí podpůrných opatření vyplývajících z jeho individuálních potřeb na základě jeho zdravotního stavu, odlišného kulturního prostředí nebo jiných životních podmínek (zdroj MŠMT). Podpůrná opatření Podpůrná opatření představují podporu pro práci pedagoga se žákem, kdy jeho vzdělávání v různé míře vyžaduje upravit průběh jeho vzdělávání. Cílem úprav je především vyrovnávat podmínky ke vzdělávání žáka, které mohou být ovlivněny mírnými problémy nebo závažnými obtížemi, které jsou způsobeny nepřipraveností žáka na školu, odlišnými životními podmínkami a odlišným kulturním prostředím ze kterého žák vstupuje do vzdělávání. Současně početnou skupinu budou představovat žáci s nepříznivým aktuálním zdravotním stavem, který může ovlivňovat vzdělávání žáků nebo zdravotní postižení žáka. Podpůrná opatření jsou definována školským zákonem, podle rozsahu a obsahu. PO se člení do I. – V. stupně. Vedle organizace vzdělávání obsahují také speciální učebnice a pomůcky a kompenzační pomůcky (zdroj: http://www.nuv.cz/t/podpurna-opatreni). Pod níže uvedeným odkazem MŠMT si pročtěte část věnovanou společnému vzdělávání – žák se SVP. Odkaz zde: https://www.msmt.cz/vzdelavani/13-informace-ke-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi Ve školním roce 2017/2018 bylo v běžných školách vzděláno z celkového počtu žáků se zdravotním postižením 72%. To je jeden z důvodů, proč je třeba věnovat pozornost této skupině žáků vzdělávaných v hlavním vzdělávacím proudu (zdroj: Katalog podpůrných opatření). Dalším důležitým legislativním předpisem je Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se SVP a žáků mimořádně nadaných. Touto vyhláškou se řídí uplatňování podpůrných opatření: § 2 Podpůrná opatření (1) Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu. Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost. (2) Pokud by k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačovalo poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“) žákovi využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb. (3) Podpůrná opatření druhého až pátého stupně se poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. (4) Podpůrná opatření se poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů v souladu se zjištěnými speciálními vzdělávacími potřebami žáka. Konkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni. Další, doplňující informace ke společnému vzdělávání můžete nalézt na portále RVP: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=14243