15 Studijní materiál k výstavě 1 O výstavě 2 Valdštejnská jízdárna hostí rozsáhlou retrospektivní výstavu děl Františka Kupky, průkopníka a hlavního představitele abstraktní malby a jedné z nejvýznamnějších osobností českého umění vůbec. Výstavu připravila Národní galerie Praha ve spolupráci s Réunion des musées nationaux, Centre Pompidou v Paříži a Ateneum Art Museum - Finnish National Gallery v Helsinkách. Chronologicky koncipovaná vystávaje členěna do tematických celků, které umožňují sledovat umělcovu cestu od symbolismu kabstrakci, u jejíhož zrodu Kupka stál. Retrospektiva se zaměřuje na jeho symbolistní malby, expresionistické portréty, cestu kabstraktnímu umění přes soubory zahrnující barevné vertikály, řeč tvarů a barev, mašinismus až ke geometrické abstrakci. Četné práce na papíře představují Kupku také jako satirického kreslíře a znamenitého ilustrátora, umělce se zájmem o filozofii, antiku, náboženství i vědu. Originalita Kupkova díla netkví pouze v odmítnutí tradičního zobrazování. Své kořeny má ve vídeňském symbolismu, obohaceném o duchovní a filozofické dědictví střední Evropy. To vše Kupka doplnil zájmem o nejnovější vědecké objevy, studium kosmu a v neposlední řadě i pozorování zákonitostí přírody a organického světa. Kurátorka výstavy Anna Pravdová, Tisková zpráva k výstavě 2 Kdo byl František Kupka? 3 Všestranně nadaný člověk František Kupka byl mnoha směry nadaný člověk, s hlubokým celoživotním zájmem o mnoho vědeckých i nevědeckých oborů. Mezi ty nejdůležitější, které se projevily následně i v jeho výtvarné tvorbě, patřily: astronomie, biologie, antropologie, psychologie, fyzika, spiritismus, medicína a filozofie. Z filozofů ho zaujali především Platón a Nietsche. Zájem o literaturu a filozofii se naplno projevil při jeho vídeňském pobytu na počátku kariéry (1892-1895), kdy ho zásadním způsobem ovlivnil Karl Wilhelm Diefenbach.1 Po Diefenbachově vzoru se Kupka stal vegetariánem, začal pravidelně cvičit nahý na slunci a také dále rozvinul své spirituální sklony. Médium a spirituální člověk Kupka měl v tomto směru mimořádné schopnosti a účastnil se jako médium při špiritistických seancích, které byly na přelomu 19. a 20. století ve velké oblibě. Prožitky ze stavů rozšířeného vědomí zužitkoval ve svých úvahách i tvorbě samotné. Kupkova zvýšená mentální a emocionální citlivost měla i svou stinnou stránku, která se projevovala v náchylnosti k psychickým obtížím. Teoretik a laický vědec Kupka jako jeden z mála malířů dokázal své myšlenky vyjádřit i slovem. Jeho nej-slavnější literární dílo Tvoření v umění výtvarném odráží Kupkův zájem o různé vědy. Malíř, grafik, ilustrátor a později pedagog Kupka prošel klasickým malířským vzděláním na pražské a vídeňské Akademii a díky své kreslířskou zručnosti se zprvu živil jako grafik, ilustrátora návrhář kostýmů. V roce 1895 odešel z Vídně do Paříže, kde zůstal činný až do konce života. Po první světové válce navázal spolupráci s Akademií výtvarných umění v Praze, aby vedl studenty v Paříži. Kupka ke svým studentům přistupoval otevřeně a podporoval u nich úsilí o vlastní duševním rozvoj. Považoval za zásadní, aby umělec měl přehled i o dalších, mimouměleckých oborech, k čemuž studenty motivoval. Přednášky věnoval takovým tématům jako například psychologie umělcovy duše. Studenty nabádal k pravidelné autoskopii (pozorování sebe sama). Patřili mezi ně mimo jiné Josef Šíma, Jan Zrzavý, František Muzika, Zdenek Rykr, Věra Jičínská, Milada Marešová a Alen Diviš. František Kupka před obrazem Knihomol, kolem 1900 3 O vývoji tvorby 4 Kupka je považován za jednoho ze světových průkopníků abstraktního umění. V letech 1910-1911 prošel vnitřním přerodem ve své tvorbě, zničil většinu svých dosavadních maleb a v roce 1911 vznikl jeho první abstraktní obraz. V následujícím roce 1912 namaloval přelomová díla Amorfa. Dvoubarevná fuga a Teplá chromatika. Ta neodbytná otázka: „A co to má být?" Copak musí umělecké dílo něco představovat? Nestačí snad, že je dílo řízeno rytmem? František Kupka, Tvoření v umění výtvarném, Praha 1923 Cesty k abstrakci Mezi lety 1910-1912 mnozíumělci s různými východisky směřovali kabstrakci.Za první abstraktní obraz je považován akvarel Vasilije Kandinského z roku 1910. Kandinskij byl členem expresionistické skupiny Der Blaue Reiter [Modrýjezdec] s centrem v Mnichově. Jedna z cest k abstrakci vedla skrze expresionismus - emoce, posunutou barevnost, tvarovou deformaci a snahu vyjádřit vnitřní stav umělcovy duše. Další, kdo kolem roku 1910 dosáhli na práh abstraktního projevu, byli Pablo Picasso a George Braque ve vrcholné fázi tzv. analytického kubismu. Třetí cestu k abstrakci otevřel Kazimír Malevič se svým suprematismem. Jeho Černý čtverec vznikl v roce 1915. Další směr geometrické abstrakce byl vytvořen kolem Pieta Mondriana a holandského hnutí De Stijl (neoplasticismus). Otázka vzniku abstraktního umění je přirozeně mnohem složitější a jeho genezi bychom mohli hledat podstatně dříve než kolem roku 1910. Rovněž by mohla být jmenována celá řada významných osobností, jako byli Robert Delaunay, futuristé, členové hnutí dada a další. Nicméně výše nastíněné čtyři cesty k abstrakci kulminující kolem roku 1912 jsou ty stěžejní a jednu z nich představuje právě osobité dílo Františka Kupky. 3 5 Setkání s historií Kupka získal kvalitní základ akademické kresby a malby na pražské a vídeňské Akademii výtvarných umění. Na počátku bravurně ovládl veristické (tj. přesně realitu napodobující) zobrazení, čehož využil nejen ve svých symbolistně laděných obrazech z konce 19. a počátku 20. století, ale i v cyklech karikatur a ilustrací, kterými si vydělával na živobytí. Tyto zakázky pro Kupku představovaly živnou půdu pro jeho další umělecké směřování. Příkladná je jeho práce na ilustracích monumentálního díla anarchistického geografa Éliséa Recluse Člověk a země, na kterém Kupka pracoval mezi lety 1905-1908. Po čtyři roky jsem musel sledovat vývoj člověka na zemi, a byl to pro mě dar, viděl jsem dějiny lidstva plynout lépe než za studií. František Kupka, v: Anketa o životě malířů, kolem 1911-1912, Helena Musilová (ed.), František Kupka. Cesta kAmorfě, Národní galerie Praha, Praha 2012 Kupka k ilustracím přistupoval velmi svědomitě a snažil se o maximální historickou věrnost {Kolos rhódský či Babylon). Hledání kořenů mělo pro Kupku přitažlivost tajemství a slibovalo nalezení svobody či dokonce čistoty prapůvodních umělců.2 2 Pierre Brullé, Starověké civilizace jako zdroj inspirace a reflexe, in: Anna Pravdová- MarkétaTheinhardt (eds.): František Kupka 1871-1957, Národní galerie Praha, Praha 2018 Kolos rhódský (Město), 1906 / olej, plátno, 70x104cm Národní galerie Praha Prométheus uhnětl z hlíny prvního člověka. Za to, že ukradl bohům oheň, aby jej navrátil lidem, jej stihl přísný trest. Byl přikován ke skále a každý den mu orel vykloval játra, která přes noc znovu dorostla. Kupka tohoto hrdinu považoval za symbol revolty a za jakési alter ego umělce. V knize Tvoření v umění výtvarném o něm píše: „A jeho duše... stále žije v tvůrcích! I oni oživují mrtvou hmotu." Modrý a červený Prométheus, 1909-1910 / akvarel, papír, 32,1 x 29,3cm Národní galerie Praha 3 7 Barva a tvar Kupka pokračoval, vycházeje stále z pozorování viděné reality, za pomoci barevných posunů a tvarových zjednodušení, ve svém uměleckém vývoji. Paralely k tomuto vývoji najdeme přibližně od roku 1905 v Německu, kde se formují expresionistické skupiny (Die Brúcke v Drážďanech a Der Blaue Reiterv Mnichově); ve Francii tvoří fauvisté kolem Henriho Matisse a v roce 1909 otiskli futuristé svůj manifest na titulní stránce Le Figaro. Kolem roku 1907 Kupka navštěvuje retrospektivou Paula Gauguina (Podzimní salon 1906) a pod tímto vlivem vznikají varianty obrazu Žlutá škála. Kupka hledá esenci a svůj vlastní tvůrčí vklad v portrétech své ženy a nevlastní dcery. Experimentuje s výraznou barevností a pomalu začíná rozpouštět hranice mezi předměty a okolním prostředím. Spojování různých sféra motivů můžeme pozorovat na obraze Jezero. Klávesy piána. Hudba a pohyb jsou dva zcela zásadní motivy, které se projevily už na Kupkových obrazech z let 1908-1909 {André hrající si s míčem, Jezero ad.) a hrají klíčovou roli v procesu vzniku Amorfy. Dvoubarevné fugy. Fúze širokého spektra Kupkových zájmů a tvůrčích predispozic vyústila v roce 1912 v první čistě abstraktní obrazy. Kupkav nich nezapřel svou symbolistní etapu (především v symbolice barev), vlastní prožitky z rozšířených stavů vědomí, obeznámenost s mnohými teoretickými spisy ani své tradiční malířské školení. Rodinná podobizna, 1910 / olej, plátno, 103x 112cm Národní galerie Praha 3 Účelem uměleckého díla není ani vypravování anekdot, ani zpravodajství, ani schematizování v interpretaci námětů ze světa vnějšího... Umělecké dílo výtvarné má být souborným celkem, organismem se svými zvláštními existenčními vlastnostmi, jenž žije svým vlastním životem a na svůj vlastní vrub! František Kupka, Úvahy, Praha 1969 Klávesy piána. Jezero, 1909 / olej, plátno, 79 x 72 cm Národní galerie Praha, dar Františka Kupky, 1946 Amorfa. Dvoubarevná fuga, 1912 / olej, plátno, 211x220 cm Národní galerie Praha 3 9 Tvůrčí jako příroda Kupka tvrdil, že umělec by měl „být tvůrčí stejně jako příroda". Ve svém nejobsáh-lejším teoretickém textu Tvoření v umění výtvarném toto své přesvědčení obšírně objasňuje. Již na samém počátku historie západního malířství, tedyvantickém Řecku, byla u umělců oceňována především schopnostvelmi přesné (veristické) nápodoby reality. Je až s podivem, koliktalentovaných a velmi zručných sochařů muselo např. pracovat na Pergamonském oltáři, kterýje složen z dokonalých mramorových soch. Postavy jsou v přesných proporcích a tvarech realistické, nikolivvšakve smyslu individualizace. Z malířů byl nejznámější Apellés, ke kterému se váží slavné obdivné historky o tom, jak namaloval zátiší s ovocem takveristické, že si ho ptáci spletli se skutečným ovocem a chtěli ho sníst. Tato tradice obdivu k schopnosti věrné nápodoby reality procházela celým vývojem západního malířství a jistým zlomem, nebo spíše uvedením do dokonalosti skrze technologii, byl objev fotografie a později filmu. Kupkův oblíbený filozof Platón3 tuto nápodobu kritizoval ve své teorii o světě idejí. Velmi zjednodušeně řečeno tvrdil, že předměty v našem světě jsou jen nápodobou/obrazem předmětů ze světa idejí a umělci, kteří se snaží co nejvěrněji tyto obrazy předmětů napodobit (např. malbou), vytváří jen další nápodobu nápodoby. Kupka ve svém přelomovém období, kdy se prvně dostal k abstraktnímu výrazu, rovněž neviděl smysl v nápodobě přírody prostřednictvím realistické malby, ale tvrdil, že bychom se měli inspirovat tím, jak příroda sama tvoří. Podstatnější tedy, než co konkrétního vzniklo a jak to napodobit, je zajímat se o proces tohoto vzniku a ten nějakým způsobem přenést do uměleckého, tvůrčího, vyjádření. Příklady organické souvislosti v přírodě jsou přístupné všem malířům a sochařům; přejme si, aby tvořili tak logicky, jako tvoří sama příroda! František Kupka, Úvahy, Praha 1969 Kosmické jaro 1,1913-1914 / olej, plátno, 111 x125cm Národní galerie Praha 3 Platón zajímal Kupku nejvíce, hlavně jeho podobenství o úsečce (6. kniha Ústavy). 10 Umělec se liší od ostatních lidí v tom: vyjadřuje-li navenek, sděluje-li myšlenku nebo zážitek, postupuje tím, že vyhledává a vybírá formy, jež seskupuje v organickou souvislost - dojmových harmonií a hodnot. Článkuje tedy pečlivěji než kdo jiný. Tento výběr se děje buď za kontroly a za stálé účasti rozumu, nebo intuitivně. František Kupka, Úvahy, Praha 1969 Učenec zachycuje ideu proměněnou v pojem objektivním zjišťováním, kdežto umělec konstruuje své myšlenky činností mezismyslovou, ale více je cítí, než myslí. František Kupka, Úvahy, Praha 1969 1923 / olej, plátno, 121 x83cm 3 n Řeč tvarů a geometrická abstrakce Téma vertikál Kupka rozvíjel paralelně s linií maleb směřující kAmorfě již od roku 1913. Vertikalita mávněkterých obrazech jako např. Tryskání symbolický či duchovní rozměr. Již v gotické architektuře byla vertikalita považována za spojení země a nebe, tedy za projev duchovnosti. Vertikální plány vycházejí ze statických struktura zásadním způsobem rozvíjejí prostorv obraze. Vrcholem Kupkova rozjímání o prostoru, ploše, linii, barvě a jejich vzájemných vztazích je obraz Abstraktní malba z roku 1930, kde se přibližuje proudu abstraktní geometrické malby, neoplasticimu Pieta Mondriana či elementarismu Theo van Doesburga. Ve vertikále je veškerá vznešenost statiky. Označuje jak to nahoře, tak to dole. Obojí spojuje a zároveň rozděluje horizontálně prostor... Slavnostní kolmice je páteří života v prostoru. František Kupka, Tvoření v umění výtvarném, Praha 1923 Vertikální plány III, 1912-1913 / olej, plátno, 200x118cm Národní galerie Praha Abstraktní malba, 1930-1932 / olej, plátno, 125 x 85 cm Národní galerie Praha 3 12 Významnou část Kupkovy abstraktní malby tvoří motivy vycházející z jeho cesty k/Amorřě.Jdetedyo hledání paralely ktvůrčímu aktu přírody. Typické jsou organické struktury, tematizování tvůrčích činů, jako je plození či zrod. Kupka zde řešil základní výtvarné problémy, jako je rytmus, tvar, linie, kadence, pohyb. Podobně jako Kupku zajímaly vertikály, řešil v mnoha sériích svých maleb a kreseb téma kruhových motivů. Obecný zájem o motiv kruhu, středu a jejich různé variace dospěl vjednom období až mašinistickým obrazům. Malíře zaujal pohyb a zvuk strojů v pražské továrně Jindřicha Waldese, kam ho tento jeho přítel a mecenáš pozval. V té době byl v Paříži velmi populární jazz a Kupka vytvářel jakési propojení klapotu strojů a rytmů hudby. Z toho vznikaly originální náměty jako Jazz-Hot nebo Synkopovaná sklenice piva. Anna Pravdová, přednáška k výstavě Syntéza, 1927-1929 /olej, plátno, 180x125cm Národní galerie Praha 3 13 Kupkovy vize budoucnosti umění V roce 1946 proběhl s Františkem Kupkou rozhovor v českém rozhlase, kde se dostalo i na otázku dalšího směřování uměleckého vývoje. Co bude, jak bude další umění? Poněvadž umění tryská z duše každého člověka, z jeho citů, tedy umění bude pokračovat nadále různými prostředky, snad se později nebude malovat, snad se dokonce i najdou mechanické prostředky zase, kde cítění lidské bude sdělováno bližním čistě as tak, jak to dělá telepatie sama, že jeden myslící bez používání řeči bude moci sdílet svou myšlenku, cifry, názory a snad i cítění direktně, aniž by to bylo článkováno nějakými slovy. V Kupkových Úvahách pak nalezneme další argumentaci a důvody pro lepší pochopení jeho cesty k abstrakci. Umění jakožto projev lidského ducha spěje k očišťování. Budoucnost umění je v jasnosti; k ní směřuje naše veškeré úsilí. František Kupka, Úvahy, Praha 1969 1 J i:r i.. Kruhovité a přímočaré, 1937 / olej, plátno, 102x102 cm Národní galerie Praha 4 Životopis 14 1871 / narozen v Opočně 1889/ nastupuje do ateliéru historické a náboženské malby na pražské Akademii 1892-1895 / odjíždí do Vídně, kde stráví rok na akademii a snaží se dohnat nedostatek svého klasického vzdělání. Ve Vídni se seznamuje s malířem-filozofem Karlem Wilhelmem Diefenbachem, pod jeho vlivem se stává vegetariánem a začíná pravidelně cvičit, což pak praktikuje celý život 1895/ přijíždído Paříže a žije na Montmartru, je velmi chudý, strádá, z nouze přijímá ilustrátorské zakázky 1904/ seznamuje se s EugéniíStraubovou (budoucí paní Nini Kupkovou), s níž spojí svůj život 1906/ stěhuje se s Nini do Puteaux (předměstí Paříže) František Kupka ve svém ateliéru, 1909 1912/ poprvé vystavuje svá zcela abstraktní díla Amorfu. Dvoubarevnou fugu a Amorfu. Teplou chromatiku 1914/ odcházíjako dobrovolník na frontu, angažuje se pro českou samostatnost — organizuje československé legie, navrhuje uniformy, vyznamenání 1919/ seznamuje se s průmyslníkem Jindřichem Waldesem, který se stává jeho přítelem a mecenášem 1922/ jmenován profesorem na Akademii výtvarných umění v Praze se zvláštním statutem detašovaného profesora pečujícího v Paříži o české stipendisty František Kupka a Nini (Eugénie Straubová), 1909 Archiv Národní galerie Praha 1924/ vystavuje v Galerii de la Boétie a vzbudí velký ohlas, výstavu organizuje jeho praktická a oddaná žena Nini od 1930 / naplno se projevuje jeho celoživotní nervová labilita a Kupka opakovaně podléhá depresím 1931 / je jmenován členem předsednictva skupiny nefigurativních umělců sdružených ve skupině Abstraction--Création, pro Kupku je jmenování velkou vzpruhou, neboť program skupiny chápe jako potvrzení svých snah 1939-45/ ve válečných letech pobývá v ústraní na venkově v Beaugency 1946/ uskuteční se velká souborná přehlídka Kupkova díla v Praze, čs. státem je zakoupeno asi 40 děl 1957/ umírá a v roce 1963 i jeho manželka, která věnuje velkou část obrazů Muzeu moderního uměnív Paříži František Kupka se svými studenty, 1930 (druhý zleva sochař Jan Vlach, třetí zleva Alois Jirout, čtvrtá Ludmila Jiroutová, po Kupkově levici malíř Antoine-Pierre Gallien, první zprava sochař Vincenc Makovský), Archiv Atelieru Jirout, Praha 5 Aktivity inspirované výstavou 15 Následující témata a náměty mohou sloužit jako inspirace k aktivitám ve škole nebo jako návazné aktivity po programech, které nabízí Oddělení vzdělávání NGP. Dílo Františka Kupkyje nekonečným zdrojem inspirace pro výuku. Vzhledem k šíři celé retrospektivy jsme se v programech pro školy zaměřili na dva aspekty. Představit osobitou cestu Kupky k abstraktnímu umění {Na cestě k abstrakci program pro 2. stupeň ZŠ a SŠ) a na přemýšlení o barvách a barevných vztazích na obrazech Františka Kupky {Mezi barvami pro 1. stupeň ZŠ). Na výstavě je pro vás připravené Studio, kde jsou představeny Newtonovy kruhy barevných vztahů, jež Kupka teoreticky i prakticky ve své tvorbě řešil. Můžete si zde se studentyvyzkoušet míchání bareva variace na vybrané Kupkovy obrazy. Součástí Studia je i video Pavla Mrkuse s detaily Kupkových obrazů. Nabízíme vám dva náměty do výuky, které rozvíjejí témata programů. Přírodní formy Hledejte na výstavě různé tvary, shluky tvarů, které vám připomínají nějaké jevy z přírody, mikrosveta, kosmu apod. Zakreslete či zapište si své asociace. Hledejte analogie k obrazům na internetu. Vytvořte si svou vlastní asociativní mapu kjednomu či více vybraným obrazům. Své mapy si pak navzájem představte a sdílejte. Zaměřovali jste se více na detail či celek? Popište, jak jste pracovali, jak vám asociace nabíhaly. Co vás nejvíce zaujalo a proč? Barevná škála Zaměřte se na kombinace barev. Použijte různě barevné papíry (různé tóny, formáty, druhy papírů). Tyto papíry skládejte do různých variací. Takjako malíř si vybírejte svou barevnou škálu. Můžete si ji omezit počtem a postupně barvy rozšiřovat či odebírat. Podle čeho jste si barvy vybírali? Je vám příjemné se dívat na škálu s více či méně barvami? Co konkrétně jste u své škály nejvíce řešili? Pracovali jste intuitivně? Jaké barvy (či kombinace barev) vám po výstavě utkvěly v paměti? Používá podle vás František Kupka nějakou vlastní škálu barev? 6 Literatura a další zdroje informací 16 Literatura František Kupka, Tvoření v umění výtvarném, Praha 1923 (rukopis 1912) František Kupka, Úvahy, Praha 1969 Ludmila Vachtová, František Kupka, Praha 1968 Meda Mládkova, František Kupka ze sbírky Jana a Medy Mládkových, Praha 1996 Jaroslav Anděl - Dorothy Kosinski (eds.), František Kupka - průkopník abstrakce, malíř kosmu, Praha 1998 Helena Musilová (ed.), František Kupka. Cesta kAmorfě. Kupkovy Salony 1899-1913, Praha 2012 Karel Srp, Geometrie myšlenek, Řevnice 2012 Barbora Škaloudová - Lucie Štůlová Vobořilová - MichaelaTrpišovská, FFFFKupka, Praha 2013 MarkétaTheinhardt - Pierre Brullé (eds.): Orbis Pictus Františka Kupky, Řevnice-Plzeň 2014 Anna Pravdová, František Kupka 1871-1957, Praha 2018 Anna Pravdová - MarkétaTheinhardt (eds.), František Kupka 1871-1957, Praha 2018 Prolinky na videa a nahrávky O výstavě v Paříži Nahrávka z roku 1946 Související výstava Umělci a proroci Pralinky je možné otevřít jen s připojením na internet. Termín výstavy: 7. 9. 2018 - 20.1. 2019 Místo konání: Valdštejnská jízdárna, Praha Kurátoři: Anna Pravdová ve spolupráci s Markétou Theinhardt Autorky studijních materiálů: Lenka Kerdová, spolupráce Barbora Škaloudová Doprovodný program: Oddělení vzdělávání Národní galerie Praha Informace o doprovodných programech: Oddělení vzdělávání Národní galerie Praha, tel. - 224 301 003, e-mail - vzdelavani@ngprague.cz, www.ngprague.cz Grafika studijních materiálů: Tomáš Brichcín, Studio Novák & Balihar Výstavu připravila Národní galerie Praha ve spolupráci s Réunion des musées nationaux - Grand Palais, Musée national ďart moderně - Centre Pompidou a Ateneum Art Museum - Finnish National Gallery František