Identifikace, diagnostika a hodnocení chování II. Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA (Brno 2021) Přehled témat ❑ Běžné funkce problémového chování (F-6) ❑ Deskriptivní hodnocení problémového chování (F-7) ❑ Funkční analýza problémového chování (F-8) ❑ Interpretace dat funkčního hodnocení (F-9) Funkční behaviorální hodnocení (Functional behavior assessment - FBA) „Functional behavior assessment (FBA) enables hypotheses about the relations among specific types of environmental events and behaviors. Specifically, FBA is designed to obtain information about the purposes (functions) a behavior serves for a person.“ (Cooper, Heron, Heward, 2014, s. 511) Funkční behaviorální hodnocení • umožňuje vytvářet hypotézy o vztazích mezi konkrétními typy environmentálních událostí a chováním • je určeno k získávání informací o tom, k jakým účelům (funkcím) určité chování člověku slouží Funkční behaviorální hodnocení FUNKČNÍ BEHAVIORÁLNÍ HODNOCENÍ (FBA) NEPŘÍMÉ HODNOCENÍ PŘÍMÉ HODNOCENÍ Deskriptivní hodnocení Funkční (experimentální) analýza (FA) Terminologie – FBA vs. FA Funkční behaviorální hodnocení (FBA) • zahrnuje metody sloužící k identifikaci zdroje posílení, které udržuje problémové chování v repertoáru Funkční (experimentální) analýza (FA) • zahrnuje systematickou manipulaci environmentálních událostí, o kterých se předpokládá, že udržují problémové chování • experimentální metoda, která zahrnuje manipulaci antecedentů a konsekventů, aby určila jejich efekt na chování • Hledá demonstraci funkčních vztahů mezi problémovým chováním a událostmi v prostředí • implementace a interpretace FA vyžaduje odbornost 1. Otázka? Funkční analýzy je typem: a) Deskriptivního hodnocení b) Nepřímého hodnocení c) Funkčního hodnocení 2. Otázka? Hodnocení, při které neměníme prostředí, pouze pozorujeme události, které se v prostředí přirozeně vyskytují se nazývá: a) Funkční analýza b) Funkční hodnocení c) Deskriptivní hodnocení Běžné funkce problémového chování (F-6) • Ve většině případů je žádoucího i nežádoucího chování naučené. Naučené chování je udržováno v repertoáru díky interakci jedince v sociálním a fyzickém prostředím • Chování jedince může být posíleno na základě 2 konsekventů: ➢ „něco dostane“ (pozitivní posílení) ➢ „z něčeho se dostane“ (negativní posílení) Běžné funkce problémového chování Pozitivní posílení 1. Sociální pozitivní posílení (pozornost) 2. Hmotné posílení (přístup k posílení) 3. Automatické pozitivní posílení Negativní posílení 1. Sociálně negativní posílení (únik) 2. Automatické negativní posílení POZORNOST ÚNIK/ ODDÁLENÍ POŽADAVKU PŘÍSTUP K POSÍLENÍ SENZORICKÁ STIMULACE Pozitivní posílení 1. Sociální pozitivní posílení (pozornost) • PCH často způsobí okamžité doručení pozornosti od druhé osoby (např. otočení hlavy, překvapený výraz, napomenutí, snaha uklidnit, poradit nebo rozptýlit/přesměrovat. • PCH tak může být posíleno mnohdy nechtěně. Je pravděpodobné že se PCH v budoucnu vyskytne v podobné situaci. • PCH se vyskytuje v situacích, kdy má osoba nedostatek pozornosti, ať už proto, že daná osoba nemá repertoár dovedností k tomu, aby si získala pozornost žádoucím způsobem, nebo proto, že ostatní lidé v prostředí jsou zaneprázdnění. Pozitivní posílení 2. Hmotné posílení (přístup k posílení) • PCH často způsobí přístup k materiálnímu nebo jinému podnětu Příklad: • Dítě může plakat a vztekat se, až do okamžiku, kdy mu je doručena jeho oblíbená hračka, jídlo, televizní program atp. • PCH může být upevněno v repertoáru, pokud způsobuje doručení požadované věci nebo události. • K posílení PCH často dochází díky tomu, že doručení předmětu či aktivity dočasně zastaví problémové chování Pozitivní posílení 3. Automatické pozitivní posílení • Automatické posílení je nezávislé na chování druhých osob. Některé chování samo o sobě produkuje posílení. • Předpoklad, že je chování udržováno automatickým posílením vzniká až poté, co bylo vyloučeno sociální posílení (vyskytuje se i když je jedinec sám). Příklad • Cucání palce může být posíleno fyzickou stimulací ruky nebo úst. • Umístění rukou pod kohoutek s tekoucí vodou může být posíleno senzorickým vjemem, který způsobuje teplá voda na rukou. Negativní posílení 1. Sociálně negativní posílení (únik) • Chování je naučeno díky tomu, že způsobuje ukončování nebo odkládání averzivních událostí. Příklad o Zavěšením telefonu je ukončen nepříjemný hovor. o Dokončením domácího úkolu je ukončen požadavek ze strany rodičů na jeho dokončení. • PCH jako je agresivita, sebepoškozující chování (SIB) aj. může způsobit ukončení nebo vyhnutí se nechtěným interakcím s ostatními. Příklad o Nespolupráce, odkládání nepreferované činnosti a rušivé chování ve třídě vede často k tomu, že je student poslán mimo třídu. Tím je žákovi umožněn únik z vyučování, tedy únik od úkolu nebo požadavky učitele. Negativní posílení 2. Automatické negativní posílení • Averzivní stimulace, jako je fyzická bolest nebo jiný nepříjemný stav, je motivační operací. Ukončení takové averzivní stimulace je posílením. • Chování, které způsobí ukončení averzivní stimulaci je udržováno negativním posílením, což je automatický výsledek odpovědi (reakce). • Automatická negativní posílení může posilovat žádoucí i nežádoucí chování. Příklad • Nanesení uklidňující masti na podrážděnou pokožku může být negativně posíleno zmírněním svědění. • Intenzivní nebo dlouhodobé škrábání, které porušuje kůži lze negativně posílit stejným způsobem. • Pozor – nějaké formy sebepoškozování (SIB) mohou sloužit k odvedení pozornosti/úlevě od jiné bolesti, která může odpovídat za korelaci se specifickými zdravotním stavem Funkce chování vs. topografie chování • Posilující kontingence (posilování) v prostředí působí stejně na žádoucí i nežádoucí chování • Stejné posílení může tvarovat různé chování (žádoucí i nežádoucí) • Stejná topografie chování může mít různou funkci Funkce chování vs. topografie chování CHOVÁNÍ - STEJNÉ FUNKCE - RŮZNÁ Tomík začne křičet, když si má v šatně obout přezůvky. Paní učitelka nechá Tomíka jít do třídy bez přezůvek. Tomík si v obchodě vezme pytlík bonbonů a začne křičet, že je chce koupit. Rodič Tomíkovi bonbony koupí. CHOVÁNÍ - RŮZNÉ FUNKCE - STEJNÁ Tomík o přestávce uhodí spolužáka, který sedí na jeho oblíbené houpačce. Spolužák Tomíka pustí sednout. Tomík začne plakat, když skončí pohádka a máma vypne televizi. Máma Tomíkovi pustí ještě jednu pohádku. Role funkčního hodnocení chování v rámci intervence a prevence FBA v rámci intervence: 1. Pomáhá identifikovat antecedentní proměnné, které mohou být změněny, tak aby se PCH předešlo 2. Pomáhá identifikovat konsekventy (posílení), které mohou být změněny, tak aby PCH nevedlo k získání posílení 3. Pomáhá identifikovat posílení pro alternativní náhradní chování 3 základní komponenty redukce problémového chování 1. Změna antecedentních proměnných (manipulace s antecedentem) a) Manipulace s motivační operací (MO): na jejich základě dojde ke snížení hodnoty posílení asociovaných s jednotlivými antecedenty, které vyvolávají problémové chování (čímž dojde ke snížení pravděpodobnosti vzniku problémového chování). b) Výměna diskriminačního stimulu, který spouští PCH 2. Změna konsekventních proměnných a) Vyhasínání: ukončení posilování problémového chování, jeho účelem je snížení frekvence problémového chování. b) Posilování alternativního chování namísto problémového chování c) Upravení aktivit v rozvrhu 3. Učení alternativního chování a) Diferenciální posílení: jeho účelem je zvýšení frekvence vhodného alternativního chování, které má stejnou funkci jako PCH Role funkčního hodnocení chování v rámci intervence a prevence FBA a standardní technologie (default technologies): • FBA pomáhá identifikovat funkci nežádoucího chování – PROČ se určité chování vyskytuje. • FBA nabízí možnosti JAK měnit chování k lepšímu. • FBA pomáhá nespoléhat se na standartní metody, které nehledí na funkci chování (např. time-out za jakékoli situace) – intrusivní, donucovací intervence, intervence založené na trestu Metody funkčního behaviorálního hodnocení Funkční analýza Deskriptivní funkční hodnocení (např. přímé pozorování, ABC data) Nepřímé funkční hodnocení (např. rozhovor, zaškrtávací seznam, hodnotící škála, dotazník) Specializovanáodbornostaproškolení Časanáročnostprovedení Predikce,kontrolaaspolehlivost Cooper et al., 2020, s. 681, tab. 27.1 Funkční hodnocení chování ve 4 krocích 1. Shromáždit informace během nepřímého a deskriptivního hodnocení 2. Interpretovat získaná data z nepřímého a deskriptivního hodnocení a vytvořit hypotézy funkce problémového chování 3. Otestovat hypotézy v rámci funkční analýzy 4. Navrhnout možné intervence, které vychází z funkce problémového chování Nepřímé hodnocení - FBA Identifikuje potenciální události v přirozeném prostředí, které korelují s výskytem problémového chování. • Behaviorální rozhovor • Zaškrtávací seznamy • Hodnotící škály Například: MAS – Motivation assessment scale MARS – Motivation analysis rating scale PBQ – Problem behavior questionnaire FAST – Functional analysis screening tool QABF – Questions about behavioral function Přehled hodnotících škál k hodnocení problémového chování nepřímé hodnocení Cooper et al. 2020 s. 691, tabulka 27.2 Deskriptivní hodnocení problémového chování (F-7) 3 způsoby záznamu dat při deskriptivním hodnocení 1. ABC kontinuální záznam (ABA continuous recording) 2. ABC nerativní záznam (ABC nerrative recording) 3. Bodový graf (scatter plot) ABC kontinuální záznam (ABA continuous recording) • Při kontinuálním záznamu ABC dat pozorovatel zaznamenává výskyty cíleného problémového chování a vybrané environmentální události (antecedent, konsekvent) v přirozené rutině během určitého časového úseku. • Kódy pro záznam konkrétních antecedentů, problémového chování a konsekventů mohou být určeny na základě informací získaných z rozhovoru nebo narativního záznamu ABC. Příklad: • Po rozhovoru, pozorování a narativního záznamu ABC byly vytvořeny kódy pro stimuly a reakce, které slouží k záznamu o výskytu nebo neexistenci antecedentů (např. individuální instrukce, skupinová instrukce) a následné události (pozornost, hmatatelné posílení, únik), které následovaly po problémové chování při činnostech ve třídě. • Ačkoli deskriptivní analýza tohoto typu může ukázat korelace mezi konkrétními událostmi a problémovým chování, tyto korelace můžou být těžší k odhalení. • Analýza záznamu je těžší, pokud antecedenty a konsekventy spolehlivě nepředcházejí a nenásledují PCH. V takových případech je potřeba analyzovat získaná data výpočtem podmíněné pravděpodobnosti (Conditional probability). Podmíněná pravděpodobnosti (conditional probability) Pro výpočet je potřeba sledovat počet výskytů PCH: a) kterým předcházel specifický antecedent b) pro kterém následoval specifický konsekvent Výpočet: • Počet chování před kterým předcházel specifický antecedent nebo následoval specifický konsekventem / děleno / celkovým počtem příležitostí • Příklad: 10 příležitostí, z toho PCH následovalo 6 specifických konsekventů • 6/10= 0,6 • Čím bližší korelace je k 1.0, tím spolehlivější hypotéza, že konkrétní antecedent nebo konsekvent ovlivňuje PCH (funkční vztah) Výhody: • Přesné měření • V některých případech může reflektovat kauzální vztahy. • Díky záznamu kontextu ve kterém se PCH vyskytuje, lze poskytnout užitečné informace pro návrh FA (pokud se prokáže, že je nezbytná) Nevýhody: • Antecedenty a konsekventy častokrát spolehlivě nepředcházejí a nenásledují PCH. Funkční vztahy je mnohdy těžké identifikovat. Cooper et al. 2014 s. 518, tabulka 2 ABC nerativní záznam (ABC nerrative recording) a) údaje se shromažďují pouze tehdy, když je pozorováno cílové chování b) záznam dat je otevřený (jakékoli události, které bezprostředně předcházejí a následují cílové chování jsou zaznamenány) Výhody: • Protože se data zaznamenávají pouze když dojde k cílovému chování, je záznam časově méně náročný než kontinuální záznam ABC. Nevýhody: • Nelze využít pro určení funkce chování • Může být falešně pozitivně – data se zaznamenávají pouze když se PCH vyskytuje. Stejný antecedent a konsekvent se může vyskytovat za nepřítomnosti PCH. • Nízká spolehlivost • Pokud není osoba proškolena, zápis dat nemusí být objektivní, může se jednat o popis stavů namísto popisu chování atd. Bodový graf (scatter plot) • Scatter plot, pattern analysis • Záznam o chování, které se vyskytuje častěji v určitých časech • Den je rozdělen do bloků (např. 30 min.) • Slouží k analýze „vzoru“ určitého chování, které se děje během určitých událostí (během konkrétního času v průběhu dne) Výhody: • Pomáhá identifikovat časové periody ve kterých se PCH vyskytuje Nevýhody: • Není zřejmé zda se jedná vždy o rutiny během dne • Nepřesné a subjektivní (např. výskyt často vs. málo) • Nelze identifikovat funkci PCH Cooper et al. 2020 s. 690, tabulka 27.4 Otázka? Hodnocení, které neobsahuje manipulaci s proměnnými (antecedentem, konsekventem) ani observaci chování jedince v přirozeném prostředí patří mezi: a) Přímé hodnocení b) Nepřímé hodnocení c) Funkční analýzu Otázka? V rámci přímého hodnocení požádáme rodič o záznam událostí problémového chování dítěte (agresivní chování vůči sourozenci) v intervalech 30 min., v době kdy je dítě doma (před školou a po škole). O jaký druh přímého hodnocení se jedná? a) Bodový graf (scatter plot) b) ABC kontinuální záznam (ABA continuous recording) c) ABC nerativní záznam (ABC nerrative recording) d) Zaškrtávací seznam Otázka? Funkční analýza je typem: a) Deskriptivního hodnocení b) Funkčního hodnocení chování c) Nepřímého hodnocení d) ABC kontinuálního záznamu Funkční analýza problémového chování (F-8) Funkční (experimentální) analýza (FA) • experimentální metoda, která zahrnuje manipulaci antecedentů a konsekventů, aby určila jejich efekt na chování • Hledá demonstraci funkčních vztahů mezi problémovým chováním a událostmi v prostředí Funkční analýza problémového chování Funkční analýza vychází z práce Skinnera – termín Functional relation ➢ změna nezávislé proměnné (independent variable) produkuje uspořádanou a předvídatelnou změnu v závislé proměnné (dependent variable) • NEZÁVISLÁ proměnná (independent variable, IV) – události v prostředí • ZÁVISLÁ proměnná (dependent variable, DV) – chování • Funkční analýza je proces, který identifikuje IV, které jsou funkčně spojeny s chováním 4 podmínek funkční analýzy Chování se měří během 3 testových podmínek + 1 kontrolní podmínky 1. Pozornost (attention) - 2. Únik (escape) 3. Osamocení (alone) 4. Kontrolní (hra – play condition) Cooper et al. 2020 s. 682, tabulka 27.1 Funkční analýza • Každá testová podmínka má MO a potenciální zdroj posílení pro dané chování • Podmínky jsou prezentovány systematicky, vždy jen testována jen jedna podmínka • Podmínky se střídají, dokud není identifikován vzorec chování PCH • Sezení jsou opakována Pozornost • Pozornost je doručena závisle na chování – pozitivní posílení • Test: slouží pozornost (napomenutí) jako pozitivní posílení, které udržuje PCH? • Klientovi je doručena pozornost a poté je pozornost odstraněna, aby byla vybudována MO (deprivace od pozornosti) • Pokud nastane PCH, je klientovi doručeno lehké napomenutí a pozornost je opět odstraněna • Pokaždé co se vyskytne PCH, je doručeno napomenutí (SR+) a poté je pozornost odstraněna • Pokud je během tohoto testového stavu PCH ve vyšší frekvenci, pozornost udržuje PCH Únik • Únik je umožněn závisle na chování – negativní posílení • Test: slouží únik jako negativní posílení, které udržuje PCH? • Klientovi je opakovaně zadán nepreferovaný požadavek (saturace averzivního stimulu) • Pokud klient nereaguje nebo reaguje chybně, doručíme prompt • Pokud nastane PCH, požadavek je odstraněn („Dobře, nemusíš to dělat“) • Požadavek je po nějaké chvíli znovu představen. • Pokaždé co se vyskytne PCH, je požadavek odstraněn • Pokud je během tohoto testového stavu PCH ve vyšší frekvenci, únik udržuje PCH Automatické posílení • Osamocení - automatické posílení • Test: udržuje PCH automatické posílení? • Klient zůstane sám v místnosti bez požadavků a bez sociální interakce. • Pokud nastane PCH, nenastane žádný konsekvent • Pokud je během tohoto testového stavu PCH ve vyšší frekvenci, automatické posílení udržuje PCH Kontrolní stav (play condition) • Slouží jako pro testování automatického posílení a zároveň se jedná o kontrolní stav • Klient má volný přístup k oblíbeným aktivitám • Pozornost je doručena v průměru co 30 sek. („Hezky si hraješ“) • Nejsou kladeny žádné požadavky • Pokud nastane PCH, žádný konsekvent není doručen Otázka? Jaký je následek po PCH během kontrolního stavu (play condition)? a) žádný, PCH je ignorováno b) Prompt ke správné reakci c) Pozornost ve formě napomenutí d) Únik z místnosti Otázka? O jakou testovou podmínku se jedná, pokud klient nemá přístup k oblíbeným předmětům a terapeut s ním interaguje pouze pokud nastane PCH? a) Pozornost b) Požadavek c) Kontrolní d) osamocení Interpretace dat funkčního hodnocení (F-9) • Data jsou zaznamenána do grafu • Vizuální analýza dat – jsou identifikovány podmínky za kterých se PCH vyskytovalo frekventovaně. • PCH chování by mělo být v nejnižší frekvenci v za kontrolní podmínky (play condition) Nejasná funkce • PCH probíhá během všech podmínek vč. hry (kontrolní stav) • Výsledky jsou neprůkazné • Nejasná funkce může být zapříčiněna také tím, že je PCH udržováno automatickým posílením Kdy funkční analýzu provádět • Potenciální benefit převyšuje potenciální risk • Jsou využívány protektivní metody • Je dostupné vhodně prostředí pro FA • Je proškolený personál • Behaviorální analytik má zkušenosti s FA • Je informovaný souhlas Pokud FA nebude provedena • Intervenční plán je vytvořen na poznatcích z deskriptivního hodnocení. • Intervence je dál evaluována. • Pokud není intervenční plán efektivní, je na zvážení FA Výhody FA • FA poskytuje jasnou demonstraci proměnných, které souvisí s výskytem problémového chování. • Funkční (experimentální) analýza je považována za „zlatý standard“ v rámci hodnocení. • Nejčastěji využívaná metoda v rámci výzkumu, který se zabývá hodnocením a intervencí problémového chování. • FA umožňuje navržení účinných intervencí založených na posilování žádoucího chování a menší spoléhání se na procedury využívající tresty. Limitace FA • Neschopnost identifikovat plného rozsahu proměnných, které ovlivňují chování • Neschopnost identifikovat specifické části situacích, při kterých se PCH vyskytuje (např. obecný popis – únik od požadavku vs. konkrétní popis únik od hlasitého vokálního promptu) • Budování MO v daných podmínkách, nemusí odpovídat podmínkám v přirozeném prostředí • Funkční analýza, které se provádí ve vykonstruovaném prostředí nemusí detekovat proměnnou, která odpovídá za výskyt problémového chování v přirozeném prostředí. • Nutné zaškolení personálu • Časová a finanční náročnost Využití funkční analýzy FA publikovaná v období 2001-2012 • 435 studií, které obsahují funkční analýzu • 981 FA součástí kombinovaných studií (Beavers, Iwata, Lerman, 2013) Výzkum potvrzuje, že využití FA v rámci FBA dochází k většímu snížení problémového chování (Heyvaert et al., 2012; Campbell, 2003) (Beavers, Iwata, Lerman, 2013, s. 3) Přesto… Behaviorální analytici FA nevyužívají příliš často. Důvodem může být: • Časová náročnost • Nedostatek zdrojů • Nedostatek zkušeností • Může vypadat nebezpečně… Další variace postupů funkční analýzy • Brief functional analysis • Conducting functional analysis in natural setting • Trial-based functional analysis • Synthesized functional analyses (Hanley) • Latency-based functional analysis • Functional analysis of precursores Podrobný popis výše uvedených postupů - Cooper at al. 2020 s. 683-685 Practical Functional Assessment Gregory Hanley, PhD, BCBA-D Praktické funkční hodnocení (IISCA – interview informed synthesized contingency analysis) obsahuje : 1) Rozhovor s otevřenými otázkami 2) Funkční analýzu Priority praktického funkčního hodnocení jsou: • Bezpečnost • Důstojnost • Televizibilita • Raport Practical Functional Assessment Priority praktického funkčního hodnocení jsou: • Bezpečnost • Důstojnost • Televizibilita • Raport Snaha o představení aplikovanou behaviorální analýzu v jiném „laskavějším“ pojetí Funkční behaviorální hodnocení KOMPONENTY FUNKČNÍ BEHAVIORÁLNÍ HODNOCENÍ Klasické FBA PFA (Hanly) Practical Functional Assessment Nepřímé hodnocení rozhovor ANO ANO Pouze otevřené otázky Nepoužívá dotazníky s uzavřenými otázkami (MAS, QABF, FAST) Deskriptivní hodnocení ANO NE Funkční analýza ANO ANO Nepoužívá 4-5 podmínek Používá 2 podmínky, které jsou připraveny na základě rozhovoru Proces funkčního hodnocení chování Nepřímé hodnocení rozhovor s otevřenými otázkami Funkční analýza pozorování s manipulací PFA - rozhovor Cíl rozhovoru: a) Vybudovat si vztah/získat důvěru b) Identifikovat specifické kontingence c) Určit “předpoklad funkcí” d) Vytvořit bezpečnou a rychlou analýzu Rozhovory umožňují zjistit souvislosti, které pak lze ověřit ve funkční analýze. (Hanley, 2012, s. 72) Další doplňující hypotetické otázky V rámci identifikaci prekurzorů: • Kdy požádáte o podporu zaměstnanců? • Kdy začnete dbát na svou bezpečnost nebo bezpečnost ostatních? • V jaké situaci se vám zrychlí tep, protože problémové chování se nyní zdá být nevyhnutelné? V rámci identifikace možného posílení: • Za milion dolarů... co byste udělali, abyste ZASTAVILI problémové chování za 10 sekund? • Jak byste to udělali. Přesně popište. • Co byste udělali proto, aby nedošlo k problémovému chování? Další doplňující hypotetické otázky V rámci identifikaci možných motivačních operací (EO): • Za milion dolarů...můžete SPUSTIT problémové chování do 10 sekund? • Pokud ano, jak? • Jaké jsou první věci, které řeknete novému zaměstnanci/učiteli nebo chůvě, aby nedělali okolo ________? PFA – funkční analýza 2 testové podmínky: navrženy na základě rozhovoru (otevřené otázky) Funkční analýza: pozorování chování alespoň ve 2 testových podmínkách (conditions), ve kterých je manipulována s událostmi v prostředí 2 podmínky: Kontrolní: Neobsahuje posilující kontingence, u kterých předpokládáme, že udržují PCH Testová: obsahuje posilující kontingence, u kterých předpokládáme, že udržují PCH Posilující kontingence jsou doručovány dohromady, nikoli zvlášť (pozornost vs. únik…). Posílení je slučováno dle informací z rozhovoru. Rozdíly v doručení posílení po výskytu PCH Samostatné kontingence (klasická FA) 1. pozornost nebo hra (sociálně pozitivní posílení) 2. únik (sociálně negativní posílení) 3. osamocení (automatické posílení) Kombinované kontingence (PFA, Hanley) 1. Pozornost a hračky 2. Únik a hračky 3. Únik k hračkám a pozornost 4. Únik k automatickému posílení 5. Únik k rituálům 6. Vyhovění mandu 7. Únik ke kontrole prostředí a lidí …aj. FA vs. IISCA (Interview Informed Synthesized Contingency Analysis) Klasická FA Interview-informed Synthesized Contingency Analysis Více podmínek při testování (4-5) 1 podmínka při testování Jednotné (uniformní) podmíky při testování Individuální nastavení testových podmínek Samostatné kontingence (1 posílení po PCH) Kombinované kontingence Posílení je doručeno po nebezpečném chování (PCH) Posílení je doručeno po prekurzoru PCH (Hanley, 2012) (Hanley, Jin, Vanselow, Hanratty, 2014) Gregory Hanley, PhD, BCBA-D https://practicalfunctionalassessment.com/ Video For a 1.5-hour video presentation by Dr. Hanley on why and how to conduct practical functional assessment procedures (interview-informed, synthesized contingency analyses [IISCAs]) with persons with autism or intellectual disabilities https://www.youtube.com/watch?v=rB65QnVkKjw Zdroje • BEAVERS, G. A., IWATA, B. A., & LERMAN, D. C. Thirty years of research on the functional analysis of problem behavior. Journal of Applied Behavior Analysis. 2013, 46(1), 1-21. • HEYVAERT, M., MAES, B., VAN DEN NOORTGATE, W., KUPPENS, S., ONGHENA, P. A multilevel meta-analysis of single-case and small-n research on interventions for reducing challenging behavior in persons with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities. 2012, 33, 766-780. • CAMPBELL, J. M. Efficacy of behavioral interventions for reducing problem behavior in persons with autism: a quantitative synthesis of single-subject research. Research in Developmental Disabilities. 2003, 24(2), 120-138 • HANLEY, Gregory P. Functional Assessment of Problem Behavior: Dispelling Myths, Overcoming Implementation Obstacles, and Developing New Lore. Behavior Analysis in Practice. 2012, 5(1), 54-72. Dostupné z: doi:10.1007/BF03391818 • HANLEY, G. P., JIN, C. S., VANSELOW, N. R., HANRATTY, L. A. Producing meaningful improvements in problem behavior of children with autism via synthesized analyses and treatments. Journal of applied behavior analysis. 2014, 47(1), 16-36 Videa Dr. Brian Iwata • Functional Analysis of Problem Behavior (1:42:35) https://wmuace.com/videos/functional-analysis • Assessment and Treatment of Self Injury (1:44:38) https://wmuace.com/videos/self-injury Dr. Cathleen Piazza • Assessment and Treatment of Pediatric Feeding Disorders (1:53:27) https://wmuace.com/videos/pediatric-feeding